Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes(-ish)tur i Børgefjell


bjarneo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg tenker å ta en tur i Børgefjell til sommeren, sånn rundt ei uke. Kanskje drøyt det også. 

Det er snakk om enten 16-23 juli eller 23-31 juli. Sånn omtrent. Det er selvsagt en viss fare for mygg, blant anna, men hva annet burde jeg tenke på?

 

Ser for meg å gå inn fra svensk side, og muligens holde meg i sørlige deler. Hadde sett for meg å parkere bilen ved Namsvatnet, og altså gå fra svensk side og ned. Har ingen ambisjoner om å være milsluker på turen, men nyte natur, fiske litt, ta noen bilder, lese litt bok, etc. Det burde dog ikke være noe problem med ei mil om dagen. Jeg er ikke SÅ fiskeinteressert :)

Hvorvidt jeg har turfølge eller ikke, er foreløpig noe usikkert, men jeg skal på tur uansett.

 

 

Er det andre ruter som hadde vært mer hensiktsmessige? Jeg ser for meg å parkere bil ved ankomstpunkt, så er det ikke så nøye når jeg kommer fram (med tanke på tog, etc). Jeg kan selvsagt også gå i "ring", så jeg returnerer til utgangssted, men jeg hadde sett for meg at å gå fra A til B ville funke vel så bra. 

Det er flere grunner til at jeg ser for meg starten fra svensk side som mest hensiktsmessig. Jeg kan lett får skyss fra Røyrvik til Kvikkjokk. I tillegg har det blitt meg fortalt at det er den kjappeste veien inn i Børgefjell. Det at det også er en relativt lettgått vei inn, passer godt for en som ikke akkurat er topptrent, og som gjerne trenger en dag eller to før gåformen er tilbake :)

 

Aller helst skulle jeg gjort denne turen sent i august, men det ble rett og slett ikke et alternativ i år. 

Er myggmengdene helt katastrofale andre halvdel av juli? Jeg håper jo ikke at det blir altfor mye regn heller. 

 

Hva er det jeg ikke tenker på når jeg planlegger turen? Jeg har kanskje ikke beskrevet så mye her, så jeg vil heller tipses om ting jeg faktisk har tenkt på enn å ikke få tips i det hele tatt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tur du planlegger! Har du sett på elvene som kanskje skal passeres? Det trenger ikke bli noe problem, men kan være OK å ha det i bakhodet. Det kan jo bli en kald sommer og da kan elvene bli ganske store om det blir varmt/regn en periode.

 

Et par tips: Det er Taxi for busspris fra Namsvatnet ved tog til/fra Namsskogan stasjon. Tilbringertjeneste fram til Namsvatnet (drosje/buss til busstakst), bestilles på tlf 07417 eller snakk med konduktør på toget.

 

Når det gjelder rutebåten - er det vel Kurt Vollmo som er kontaktperson - Lenke

 

Det er ellers veldig lettgått inn fra Svensk side - veien ligger jo der i samme høyde som resten av fjellplatået rett ved grensen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for svar.

 

Jeg har ikke helt glemt elvene, men jeg blir nok nødt til å foreta noen ekstra vurderinger der, og kanskje høre med noen i området når det nærmer seg. Har jo endel kjenninger som bor i traktene rett sør for fjellet.

 

Tilbringertjenesten er jeg god kjent med - har brukt den mye fra Grong til Nordli, men har altså ikke fått noen runder i Børgefjell ennå. I fjor sommer hadde jeg en fin tur fra Nordli til Skorovatn (med litt planlagt omvei), og det gav også mersmak. Morsomt å være i fire forskjellige kommuner i løpet av en liten halvtime til fots også :)

 

Takker for kontaktinfo til Vollmo - det kan jo være aktuelt på slutten, med mindre jeg velger å gå ned Orvassdalen - noe jeg tviler sterkt på. Ser for meg at jeg gjerne vil ha med meg Reiret, og i den forbindelse lurer jeg på om det er best å krysse ved utoset fra Blyvatnet eller om jeg skal velge utoset til Djupvatnet, for eksempel. Noe research gjenstår - men det er jo bare morsomt.

 

Når det gjelder rutevalg akkurat i starten, er jeg noe usikker. Bør jeg gå sør eller nord for Jetnamsfjellet - noen kvalifiserte meninger her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.