Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tur i Jotunheimen!?!


Kreml

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

En kamerat og jeg driver å planlegger en hytte-til-hytte-tur i Jotunheimen i sommer men er litt usikre på hvilken rute vi skal velge. Jeg lurer derfor på om noen har tips til rutevalg? Vi tenker en tur på 4-5 dager med overnattinger på betjente hytter, gjerne med gode toppturmuligheter mellom hyttene. Det er første gang vi begge er på tur i Jotunheimen så vi ønsker helst å få opplevd det "viktigste" av turområdene. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk en veldig fin 5-dagers rute for noen år siden. Tok bussen fra Oslo til Øvre Årdal (gode priser gjennom DNT), derfra gikk jeg til Ingjerdbu (selvbetjent DNT) samme dag. Dagen etter gikk jeg fra Ingjerdbu til Skogadalsbøen (betjent DNT). Dag 3 sto jeg opp tidlig og gikk til Olavsbu (selvbetjent DNT) med en innlagt topptur til Mjølkedalstinden på veien. Derfra videre til Gjendebu (betjent DNT). Dagen etter båt over Gjende til Gjendesheim og buss derfra tilbake til Oslo.
Om dere ønsker flere toppturer underveis er det rikelig med fine topper fra Olavsbu (om dere kommer dere tidlig opp 4. dag). Det er også gode muligheter fra Gjendebu, men da blir det fort flere overnattinger.
Siste del av ruta kan også gås med utgangspunkt i Sognefjellshytta med nattog til Otta og tidlig buss via Lom (ankomst Sognefjellshytta på formiddagen), deretter over Fannaråken (betjent DNT) og til Skogadalsbøen neste dag. Fannaråken er verdt å få med seg om man ikke har vært der, bare husk at du må gå i taulag over breen når du ankommer fra den siden. Synes å huske at det var fast fremmøtetid for taulaget, sjekk med DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gå følgende rute:

Dag 1 frå Spiterstulen til Leirvassbu

Dag 2 Leirvassbu til Gjendebu

Dag 3 tar båten til Memurubu og går over Besseggen til Gjendesheim mens sekkene blir sendt med båten fram til Gjendesheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høysesong så tar vel ikke turistforeningen imot forhåndsbestillinger (?) med mindre en overnatter mer enn en natt, samt at en kjøper full kost+losji. Spiterstulen og Leirvassbu er ikke eid av turistforeningen, så der gjelder vel andre regler. (Driver og planlegger Jotunheimen selv, så noen faktisk har benyttet seg av hyttene vil nok kunne svare sikrere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.