Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan saker behandles i småkommuner


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge fulgt kampen mot Vindkraftutbygging i Bindalsfjellene med spenning. Området er svært attraktivt for friluftsliv, men eies av kun en eier. Det er en av norges største eiendommer.

 

Stor var overaskelsen når samene kom opp til beiteområdet nå på senvinteren. Man har plassert en enorm mast (80 meter høy) i beiteområdet, uten at de er blitt kontaktet eller hørt.

 

Når man begynner å se på saksbehandlingen så viser det seg at formannskapet har gjort et ulovlig vedtak. Ikke bare det, men forslagsstilleren leder selskapet som senere fikk jobben med å reise masta(!)

Eneste stedet saken har vært omtalt i er avisen "Sagat". Jeg har forsøkt å formidle dette til andre lokale aviser, men de vil ikke ta i saken så langt.

Dette er hva Sagat skriver:

 

 

Overkjøring i Bindal

Kalvvatnan vindkraftverk er inne hos departementet som ankesak. Inntil videre må man altså vente på en avgjørelse angående anlegg­et sør i Nordland.

Likevel har formannskapet gitt utbyggeren tillatelse til å sette opp vindmålerutstyr. Tillatelsen er gitt på tross av at innspill, blant annet fra reindrifta, tilsa at man burde si nei. Administrasjonen i kommunen tilrådde da også avslag.

Formannskapet gikk imidlertid enstemmig inn for et benkeforslag fra en AP-representant. Dermed ble tillatelsen gitt, og det hele foregikk i stillhet slik at eventuell klage ikke kunne bli fremmet.

Representanten som satte frem det vedtatte forslaget, leder et kraftselskap som senere fikk oppdrag i forbindelse med målemasta som ble satt opp i mars.

Det er ikke dokumentert at lederen for kraftlaget var klar over at selskapet hans senere kunne få oppdrag på grunn av vedtaket han sto bak. Likevel sitter man igjen med en følelse av at denne saken ikke er ryddig behandlet.

Om man skal foreta større inngrep i samiske bruksområder er dialog med samene og andre ut­marks­brukere helt avgjørende. Denne dialogen ser ut til å ha manglet fullstendig her.

Det er uakseptabelt å nærmest snike på plass vedtak som man må vite at berørte parter ønsker å vite om og gjerne påvirke. Sånn skal ikke lokaldemokratiet fungere. Ved å overkjøre samiske interesser lages det et konfliktklima ingen er tjent med. Dette gjelder både det omstridte vindkraftanlegget og eventuell fremtidige tiltak i området.

 

post-10401-0-07905500-1432999296_thumb.j post-10401-0-36766900-1432999312_thumb.j

 

Det hører med til historien at på et lite parti av veien er det i løpet av vinteren kommet en diger stein - flyttet dit av fjellet selv.

post-10401-0-07500200-1432999417_thumb.j

Det bildet er ikke mitt - men tatt fra en side der motstanderne av denne store utbyggingen diskuterer saken - og som det sies der: "Hvis fjellet selv har lagt den steinen midt på veien,..er det kun en idiot som tørr å flytte på den!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

I etterkant av møtet er det kommet frem at moren til grunneieren skjendet det samiske flagget i forkant av møtet på Terråk. Dette har opprørt de som var der. Hun er i tillegg Høyrerepresentant i Kommunestyret og som sådan en offentlig person.

 

I denne saken har jeg virkelig sympati med samene - og det var en helt unødvendig og respektløs handling som la en stein til byrden. Etter som man skriver ble ingen på møtet ønsket velkommen til kommunen av ordføreren, så det kan jo bli unødvendige fronter når man ikke følger vanlig folkeskikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkjørsel av lokaldemokrati er helt vanlig ifm vindkraftsaker i Norge. Private utbyggere og myndigheter turer fram. Kritiske røster taler for døve ører. Symbolpolitikken (som landbasert vindkraft er) veier ekstremt tungt for myndigheter og politikere, tydeligvis. Metodene som benyttes er i beste fall grumsete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikkje representativt for sakshandsaming i små kommunar. Korrupsjon skjer både i store og små organisasjonar/stadar.

Heilt enig. Med ein trådtittelen som er så langt frå innhaldet i tråden, er eg veldig usikker på kva agenda trådstartar eigentleg har. Er det denne eine saken, eller vindkraftutbygging han vil diskutere, ville eg valgt ein heilt annan trådtittel. Dersom det er kommunestruktur han vil diskutere, burde han valgt ei anna sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å sette søkelys på korrupsjon i små kommuner så tror jeg ikke at det er kommunens størrelse som er avgjørende, men hvis det er bare behandlingen av konsesjoner til vindkraftutbygging så er jeg enig i at tittelen kanskje skulle vert en annen.

Men når det gjelder korrupsjon så liker vi vel å si at dette ikke er noe problem her hos oss, men da tror jeg nok at man vender det døve øret til, eller ser med det  blinde øyet eller hva det nå heter. 

Når vi snakker om korrupsjon så ser sikkert de fleste for seg penger i en brun konvolutt som skifter eier over eller under et bord, men dette er ikke den eneste måten man kan drive med slike ting på.

Er det noen som har hørt om "relasjonskorrupsjon"? Dette er nok mye mer vanlig enn mange tror. (I scratch your back and you scratch mine.)

Dette har jeg flere eksempler på fra kommuner som jeg har bodd i.

F.eks. så skulle det bygges en ny vei som var planlagt over min tantes eiendom, noe ingen i den familien likte noe særlig. Dette var landbruksjord som mange mente måtte spares. Dette var selvfølgelig ikke det eneste alternativet, men det som ville gripe minst inn i landbrukseiendommer som var i drift. På min tantes eiendom hadde det ikke vert drift de siste femti år.

Når det endelige alternativet ble valgt så resulterte dette i at naboeiendommen ble så berørt av utbyggingen at videre landbruksdrift var umulig. Mange med meg syntes dette var merkelig, men min tantes kommentar var bare at "Vi har jo våre folk i kommunens styre og stell".

 

Selv sitter jeg nå midt i en byggesak hvor en av mine naboeiendommer skal bebygges. Forslaget til utbygging ble blankt avvist i kommunen og et flere siders dokument forklarte hvorfor. Nybygget var stikk i strid med både reguleringsplan og naboenes innvendinger. Men så ble plutselig kommunens saksbehandler skiftet ut og da ble helle saken snudd på hodet. Utbygger kunne da, før saken var behandlet i kommunen, informere naboene om at det ikke var noen vits i å protestere for prosjektet ville bli godkjent uansett.

Ny saksbehandler laget da et flere siders dokument med begrunnelse for at det måtte gis dispensasjon fra alle punkter i reguleringsplanen, og naboenes innvendinger ble blankt avvist. 

Prosjektet ble til slutt stoppet av fylkesmannen, men noen få uker senere forelå en ny byggesøknad med akkurat de samme tegningene. Det eneste som var forandret var datoen.

Kanskje vi skulle fulgt litt mer med på disse kommuneansatte og hva de gjorde på fritiden og hvem sine julebord de gikk på.

Jeg tror dette er mye mer vanlig i store kommuner enn i mindre kommuner. Småkommuner er ofte mer "gjennomsiktige" enn store kommuner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra litt erfaring fra kommunepolitikk i mindre kommuner:

Det er sannsynlig at et formannskap kan gi tillatelse til å sette opp måleutstyr.

Dette må vel godkjennes av grunneier, men en tilsvarende godkjenning fra eventuelle parter med bruksrettigheter er nok ikke nødvendig. At brukere bør være informert er ryddig saksbehandling.

Det framgår av omtale at det har vært gitt noe informasjon.

At en representant som fremmer forslag i et politisk møte kan være inhabil er også sikkert.

I denne saken blir det nærmest forutsatt at representanten var inhabil når han stilte forslaget.

Min magefølelse er at han er uhildet når forslaget stilles.

At han er leder i et kraftselskap som senere får oppdraget med å sette opp måleutstyret gjør at

den som stiller forslaget og kraftselskapet nærmest beskyldes for korrupsjon.

I mindre kommuner er det ikke uvanlig at tilsvarende saker oppstår uten at dette blir problematisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små kommuner ser ein ofte betenklege koplingar mellom partar i ei sak. Dette ser ein fordi forholda er små og oversiktlege. I store kommuner skjer det same, men det er mykje vansklegare å oppedage det. I den samanhengen foretrekk eg små, oversiktlege kommuner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I dag kom endelig Departementet med sitt svar på klagen på vindkraftutbyggingen - de snudde vedtaket til NVE! Så nå er det endelig fastslått at det IKKE blir vindkraftutbygging i Bindalsfjellene!

https://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_naturomrader/kalvvatnan-er-reddet-article36098-151.html

"I dag har olje- og energiminister Tord Lien satt hensynet til verdifull natur, sørsamisk kultur og fremtid i forsetet. Vi har stått skulder ved skulder med reindrifta og sørsamene i kampen om fremtiden til Kalvvatnan, sier Lundberg.!

Jeg har fulgt saken tett - og motstanden fikk først fart etter at (spesielt en) naturvern-aktivist tok tak og jobbet svært aktivt i sosiale media og med innspill - samt jobbe for å forene de samiske protestene og vernefolket. Dette var av mange ansett som en tapt sak. "Sentralestyremedlem Kjell Derås i forbundet omtaler det som «den største seieren siden kampen om Alta-vassdraget»." og for oss lokalt betyr det i hvertfall veldig mye.

Har man en sak som tror på og aktivt ønsker å stoppe er det altså håp - selv om motbakken kan virke lang!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.