Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden område just nå?


kpa

Anbefalte innlegg

Jeg undrer om hvordan er forhold på stiene i Lyseforden området just nå?  Er det ennå snö eller is? Hur er det med vannmengde? Og hvis dere har noe turforslag, jeg vil gjerne höre. Beklager skrivefeile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt hva du mener med "Lysefjordområdet". Det går nok folk til Prekestolen, og, som du ser til Kjerrag, men over 7-800 moh er det egentlig fortsatt skiføre.

Øygardsstølen (som nesten er startstedet for turen til Kjerrag) og som viser på bildet det ble henvist til ligger på 650 moh.

Nå er det mulig å gå på snøen, problemet er at snøsmeltingen ikke er kommet skikkelig i gang. Med snøsmelting og regn, blir heia nesten ikke fremkommelig.

Opplysninger om ruter og hytter kan du finne på STF (Stavanger Turistforening) sider eller på UT.no.

Kan du si noe mer om hva du ønsker, så kan det være at det finnes mer presise opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenker å gå halve "Lysefjorden rundt", fra botneveien til lysebotn, i neste uke (start 8. juni). Har ingen erfaring med snø i dette området på denne tiden, så derfor spør jeg dere om råd. Denne delen av turen er jo ikke så høy som Kjeragområdet, og vi kommer nok til å være på maks 700moh, og for det meste ikke så høyt. Men så er det snøsmeltingen. Er meldt en del mildere vær neste uke, kan dette være veldig negativt på denne siden av fjorden?

 

Er det en fremdeles mulig for en fin tur her på tidspuktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenker å gå halve "Lysefjorden rundt", fra botneveien til lysebotn, i neste uke (start 8. juni). Har ingen erfaring med snø i dette området på denne tiden, så derfor spør jeg dere om råd. Denne delen av turen er jo ikke så høy som Kjeragområdet, og vi kommer nok til å være på maks 700moh, og for det meste ikke så høyt. Men så er det snøsmeltingen. Er meldt en del mildere vær neste uke, kan dette være veldig negativt på denne siden av fjorden?

 

Er det en fremdeles mulig for en fin tur her på tidspuktet?

2015 er ikke et "vanlig" år. Det er mye snø, og våren har vært usedvanlig kald.

Det er nok ikke mye snø om vel en uke på denne ruta, og det stykket som snøen kunne ha gitt problemer, ligger mot sola, snøen er vekk allerede.

Det som kan gi utfordringer er egentlig snøsmeltingen. Store vannmengder gjør bekkene vanskelige å krysse.

Jeg tror det vil være greit å ta denne turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN. Skal selv innover til etnefjellene (8-900moh) 15.juli og er livredd for at det fremdeles vil være snø i fjellene og is på vannene. Tror du at den er forsvunnet til da, eller vil fjellet ligge i ett hvitt slør til langt uti september?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN. Skal selv innover til etnefjellene (8-900moh) 15.juli og er livredd for at det fremdeles vil være snø i fjellene og is på vannene. Tror du at den er forsvunnet til da, eller vil fjellet ligge i ett hvitt slør til langt uti september?

Jeg er ikke veldig godt kjent i Etnefjellene. De ligger et stykke lengre nord en det området jeg normalt befinner meg i.

Men @Bjarne H.S. Skriver en blogg og har vært i området en del ganger.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/04/etnetur-med-hy-komfort.html

Det er normalt ikke noe problem med snø og is så sent som i midten av juli, selv om det selvsagt fortsatt ligger fenner oppe i høyden.

Jeg har opplevde is på vannene over 1000moh i juli, men da helt i starten.

Jeg håper vi får noe sommer før det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN ja vurderer å endre turen til Nilsebu hvis snøen fremdeles ligger ser inne :/ @Bjarne H.S., ja sjekka webkameraet der idag, så litt mere lovende ut enn det i Sauda :) du får gi en rapport når du har vært der:)

15. juli må sommeren ha kommet. Jeg har vært på Nilsebu i slutten av juni en del ganger. Normalt noen fenner i liene som vender mot nord, ellers greit.

(Det ligger normalt en fonn i skaret ned mot hytta, helt øverst, den forsvinner i løpet av 1 uke. Og det er stort sett snøfritt 2. uke i juli.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN. Skal selv innover til etnefjellene (8-900moh) 15.juli og er livredd for at det fremdeles vil være snø i fjellene og is på vannene. Tror du at den er forsvunnet til da, eller vil fjellet ligge i ett hvitt slør til langt uti september?

 

15 juli er det ingen fare med. Kun nordsider og de største fonnene som er igjen da og evt gjenværende snø vil være hard og fin å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.