Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett dagstursekk


Julie_G

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å planlegge noen turer til sommeren og er på jakt etter en ny dagstursekk. Håper å finne en som er lett og komprimerbar slik at jeg kan ha den liggende i vandresekken inntil jeg kommer til Turtagrø og skal ta noen dagsturer derfra (Skal gå Fondsbu, Skogdalsbøen, Fannaråkhytta, Turtagrø). Må ha plass til litt ekstra klær, drikke, mat og kamera (Canon 5D3).

 

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har en Arc'teryx Atom LT jeg tenkte å bruke, under Norrøna Falketind GoreTex skalljakke. Har også en 2L Platypus BigZip jeg tenkte å ta med, mat blir det ikke mye av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt en tursekk som er stor nok til alt du trenger ha med, men lett og komfortabel nok til at du også kan bruke den til dagsturene. En sekk på 50-60l bør være et greit kompromiss her.

 

Har du vurdert en frontpack til kameraet? Da har du det tilgjengelig hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med @Oddbjørn her. Jeg kjøpte Cierzoen til det formål du nevner, men fasiten er at  den som oftest blir liggende igjen hjemme, da jeg tømmer storsekken i teltet og bruker den på dagsturer. Hvor stor storsekken bør være har blitt diskutert opp og ned i mente her på forumet og jeg tror ikke fasiten foreligger enda, men Tetrisspillinga holder jeg meg som nevnt unna ;) Sånn for nevne et ytterpunkt så  gikk jeg dagsturer i fjor med 120L/4kg Norrønasekk med litt mat, drikke og ekstra klær i; unødvendig mye plass, ja, men man overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke den beste på bærekomfort, men liten og lett. Og grei nok å bære når det ikke er for mye oppi.

 

http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/ryggsekker/sea-to-summit-sts-dagstursekk-ultrasil/p/1060902_5_style

 

Har denne i varianten med rolltop. Fungerer til en regnjakke og matpakke, men som topptursekk hvor en gjerne har med litt mer blir den for spinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt en tursekk som er stor nok til alt du trenger ha med, men lett og komfortabel nok til at du også kan bruke den til dagsturene. En sekk på 50-60l bør være et greit kompromiss her.

 

Har du vurdert en frontpack til kameraet? Da har du det tilgjengelig hele tiden.

 

Det var egentlig det jeg tenkte først, men tror kanskje sekken min blir litt stor: Kajka 75W. Kan jo ta ut en del ting av sekken og bruke den, men er litt skeptiske til å bruke den opp på de "enkle" toppene i Hurrungane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig det jeg tenkte først, men tror kanskje sekken min blir litt stor: Kajka 75W. Kan jo ta ut en del ting av sekken og bruke den, men er litt skeptiske til å bruke den opp på de "enkle" toppene i Hurrungane...

Kjør på, bruk den sekken, det funker nok helt fint. Jeg er for å bruke det man har, selv om at teori og praksis ikke alltid fungerer (med tanke på innkjøpsmoderasjon).

Så du har tre valg? 1) Bruk den du har 2) Kjøp deg noe rimelig i 20-30litersklassen og bruk den sammen med den du har 3) Kjøp deg en 50-60L sekk hvis du mener du får plass til alt i den. Det var også min prioriterte rekkefølge. (ja, alternativ 4, løpeminisekk på 5-10 liter tok jeg ikke med, da vi snakker dagsturer/toppturer på høyfjellet, men de er fine til løping)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, bruk den sekken, det funker nok helt fint. Jeg er for å bruke det man har, selv om at teori og praksis ikke alltid fungerer (med tanke på innkjøpsmoderasjon).

Så du har tre valg? 1) Bruk den du har 2) Kjøp deg noe rimelig i 20-30litersklassen og bruk den sammen med den du har 3) Kjøp deg en 50-60L sekk hvis du mener du får plass til alt i den. Det var også min prioriterte rekkefølge. (ja, alternativ 4, løpeminisekk på 5-10 liter tok jeg ikke med, da vi snakker dagsturer/toppturer på høyfjellet, men de er fine til løping)

 

Har nok ikke sjanse til å få alt ned i en 50-60L sekk, eller råd. For teste ut den jeg har, usikker på hvor behagelig det blir å klyve med den når den er såpass stor/høy. Skulle det dukke opp en billig 20L, så kan det hende jeg tar men en slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.zpacks.com/backpacks/zero.shtml Jeg tror ikke du vil finne noe bedre til det formålet enn denne sekken. Den er litt spinkel i seg selv, men produsenten har mange muligheter for å modifisere for økt bærekomfort.

 

Det kan også være lurt å få en ekstra modifikasjon til å ha et sitteunderlag som ramme mot ryggen slik han her har gjort: https://youtu.be/8UWaIKibgfU?t=12m44s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zpacks zero enligt ovan är fin, men med lång väntetid och det kostar en del innan man har den i handen.

Jag har köpt en sådan här på XXL: http://www.haglofs.com/de/en/Backpacks-and-Bags/TYPE-22/p/337003.2C2

Tillräckligt smidig så du kan bruka den som packpåse i storsäcken, lätt, ca 350 g och om du vill kan du lämna midjeremmen hemma och spara lite vikt till.

Trots detta ok komfort (på min rygg, YMMV.)

Kostade 499:- när jag köpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter i utgangspunktet forslaget om å bruke "storsekken" også som dagstursekk, men har ellers god erfaring med denne sekken som er lett og tøyelig så den er enkel å pakke i en større sekk:

http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/ryggsekker/haglofs-l-i-m-lite-25-ryggsekk/p/1112797_2_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Osprey? Tempest/ talon?  "små" sekker med stor kapasitet, og veldig god bærekomfort. Du får plass til utrolig mye i 20-literen, og den veier ikke mye, selv om den kanskje tar litt pakkvolum(fest den utenpå?)  

jeg pleier å brette den dobbelt å legge den i topplokket på storsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må bli Arc'teryx Cierzo hvis jeg skal kjøpe en dagstursekk til (Har en Black Diamond Sonar nå, men den er ikke komprimerbar slik som Cierzoen). Vurderer fortsatt å bruke Kajka 75, fordelen er at da får jeg også med kamerastativet (56.6 cm transportlengde, 1.99 kg). Regner med det er helt umulig på Cierzoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.