Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny klatre-/bresele


Skijenta90

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny sele til klatring og breturer.

- Burde jeg velge sittesele eller helsele?

- Hva slags merke?

Har både sittesele og helsele fra før, men skal bare ha meg en ny. Har snakket med flere, og derfor fått flere meninger, en mente bl.a. at jeg burde ha sittesele og brystsele, men da er det vel like greit med en helsele?

Skal bruke den for det meste til enkel klatring og turer på blåis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg er nysgjerrig på hvorfor du skal ha ny hvis du har begge fra før? En sele skal bli bra gammel før den ikke bør brukes lenger. Men-men, ikke min sak.

Jeg vil tippe at du vil bli veldig fornøyd med en sittesele med gode justeringsmuligheter, f.eks. Petzl Corax. De aller fleste bruker kun sittesele til både klatring og brevandring, men det er viktig å kunne justere selen hvis du både skal bruke den til innendørs eller sommerklatring med lite tøy på, og brevandring med flere lag klær på. Og for den saks skyld, å kunne slakke litt på beinløkkene hvis du skal gå langt.

Men: hvis du skal gå med tung sekk, enten det er på bre eller på fjell, bør du ha enten brystsele i tillegg, eller helkroppssele. Dette er for at du ikke skal kunne tippe rundt i fallet, slå hodet lettere og bli hengende oppned.

For de fleste er det nok å ha en brystsele liggende i skapet til de få turene av denne typen. Sant å si kommer jeg ikke på noen gode argumenter til å kjøpe kroppssele. Den er lettere og smidigere en sitte+brystsele, men er til gjengjeld forferdelig å henge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser det ikke har vært bevegelse på innlegget ditt siden januar, men hvis du fortsatt leter etter sittesele, anbefaler jeg Petzl Calidris, hovedsaklig fordi den er utrolig god å ha på, men de brede ryggbeltene er også god beskyttelse ved fall- de støtter mer. Kjøp deg i tillegg en helt enkel brystsele, til innbinding i sitteselen når du skal på bre, så slipper du å ta på ei hel kroppssele kun for klatring. Har ikke prøvd det selv, men vært på klatretur med noen som har. Mye plundring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.