Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telemarkski


Skijenta90

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nye telemarkski. Har allerede støvler av typen Scarpa T4, og vil helst beholde dem da jeg synes de er veldig gode.

Noen gode "allround" telemarkski å anbefale? Bindinger? Pris?

Skal bruke dem til toppturer, løssnøkjøring og bittelitt i bakker.

Kan jo nevne at jeg er jente og er 170 høy og veier 52 kg. om det betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Om du som dei fleste andre, meg sjølv innkludert, prioriterer køyreeigenskapar framfor "gåeigenskapar" på skia, ville eg satsa på ei ski omlag 7,0-8,5 cm brei under midten. Atomic Kongur er 116mm brei i tuppen, 84mm på midten og 108mm brei bak. Denne skia er ei vidareføring av Atomic TM;X, som var ei allround telemarkski med lav vekt og nok breidde til å flyte på i laussnø/våt vårsnø. Atomic Kongur kostar ca 5300,- utan bindingar på Oslo Sportslager. Bindingar som høver vil nok kome på eit par tusenlappar i tillegg, td Rottefella Cobra. Til så breie ski bør ein ha fellar som dekkar mesteparten av solen på skia, helst med feste både framme og bak. Prisen for slike fellar kan vel ligge rundt 1500,-

Som du ser vert det fort dyrt. Sjekk litt på nettet om det skulle dukke opp noko brukt som kan vere av interesse. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allroundski vil eg absolutt anbefale blizzars sigma titan eight. http://www.oslosportslager.no/product/2693/4490/405600/Blizzard_Sigma_Titan_Eight_-_alpinski.html

Dette er ei ski som passar til alle forhold. Den er særskild stabil på skare og isete underlag (noko som slett ikkje er uvanleg i fjellet for tida). Samstundes flyt den heilt greitt i pudder. Du har alltid kontroll med ei slik ski. Den er forutsigbar, men slett ikkje keisam å køyre med. På bratt og hardt underlag får du særskild igjen får den relativt store innsvingen.

Med di lengde bør du enten ha lengde 169 eller 175. Det kjem an på korleis du køyrer. Likar du stor fart og lange svingar er 175 eit godt val. Likar du helst å køyre korte, kjappe svingar, hoppe og trikse bør du ha 169.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er tjent med stive ski. Med mindre du er tøff på ski, kjører hardt og må ha ei ski som klarer å stå i mot trykket du setter på den, klarer du deg utmerket godt med ei ski til et par tusen kroner. Finner du fjorårsmodeller gjør det ikke noe å kjøpe disse heller, de er som oftest satt ned med 50%, minst :D Men et tips er å unngå de aller billigste modellene, de er oftest for myke og blir ustabile på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Rossignol B2 er skia for deg. Er en lett pudder/bakke ski, ikke mer enn 78mm på midten, men har lest/hørt at den flyter mye bedre enn det bredden skulle tilsi. koster riktignok noen kroner, men siden du ikke skriver noe om budjsettet ditt så er det mitt forslag. Koster ca 5500kr ihvertfall.

Binding er nesten vanskeligere enn ski, mest fordi de er så like. Men jeg kommer neste gang til å prøve Hammer head, uten at jeg har noen annen begrunnelse for det enn at jeg skal ha kabler som går under skoen, og fordi den er relativt lett. Syntes også BD O2 virker som en bra binding.

Hvis du hører med folka på www.skiforumet.com så har disse sikkert enda mer tips til deg.

Og hvis du alikevel får lyst på et par ski med tupp i begge ender har jeg et par Rossignal sprayer BC (US modell, ikke den kjipe som selges i norge) med Bishop bomber bindinger (Er de råeste jeg har kjørt på i preppa bakke!!).

mvh.

Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;) Skal se litt på dem også. Prisen er det ikke så farlig med, så lenge det ikke blir over 7000.

Var innom G-sport igår, og de anbefalte Head, er det bra ski?

Kan nevne at jeg har noen gamle dynastar fra før, men de er nå sprukket og ødelagt, så jeg må ha nye. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke etter skitester utført av skiblader som Friflyt og Ultra. Friflyt pleier ikke legge disse ut på nettet men jeg har ihvertfall funnet en fra Ultra. Det er sikkert også mulig å få tilsendt artikkelen fra en en disse bladene.

Det er mulig Forbrukerrådet har testet sånne ski og disse artiklene bør være på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Skal se litt på dem også. Prisen er det ikke så farlig med, så lenge det ikke blir over 7000.

Var innom G-sport igår, og de anbefalte Head, er det bra ski?

Kan nevne at jeg har noen gamle dynastar fra før, men de er nå sprukket og ødelagt, så jeg må ha nye. 8)

Head lager svært gode ski. Sjekk Head Monster i.m. 77. Har ikke prøvd den, men er ganske sikkert en god ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke etter skitester utført av skiblader som Friflyt og Ultra. Friflyt pleier ikke legge disse ut på nettet men jeg har ihvertfall funnet en fra Ultra. Det er sikkert også mulig å få tilsendt artikkelen fra en en disse bladene.

Det er mulig Forbrukerrådet har testet sånne ski og disse artiklene bør være på nettet.

Vil ihvertfall ikke anbefale skitesten ultrasport hadde tidligere i år, vet at de f.eks ga volkl sumo, som er en skikkelig pudders, kritikk etter at de hadde brukt dem en dag i preparert bakke. Har rett og slett lite til overs for sånne skitester. Det viktigste er å finne ut hva ditt bruksområde er, og dermed hvilke egenskaper du søker. Og velge en ski etter dette.

Har solgt skia mine nå, og det ser ut som jeg faller på Rossignol B2 eller Salomon 1080 foil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eg har dynastar new legend 3800, med rottefella cobra r8, og scarpa t4. det funkar fint! har prøvd dei i løype, og i grunt pudder, og det funkar finfint!

eg har aldri kjørt seriøst telemark før, berre litt på tur og sånn, men desse skia føler eg at eg mestrar greit allereie! kan trygt anbefalast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange ski sånn ca. bør jeg kjøpe? Er ca. 170 selv.

Det beste er å prøve litt forskjellig. Jeg er ca 176cm og har akkurat kjøpt Salomon 1080 Foil i 174. Ville egentlig ha litt lenger, men prøvde 182cm, og syntes dette ble litt mye å holde styr på. Kommer litt an på hvilke ski du velger, og bruksområde, men som tommelfinger regel vil jeg si ca din egen lengde.

Er du ute etter en billig bakkeski så selger XXL Dynastar Legend 4400 med R8 for 5000kr. Evnt så har en liten fugl fortalt meg at Foilen kommer på tilbud neste uke med PX 12 binding til 5000kr, og da klarer de sikkert å hive med en R8 istedet, for samme prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på skia kommer veldig an på bruksområde, store svinger med stor fart = Lange ski. Kortere svinger og mindre fart = kortere ski. Ville kjøpt noe i ca kroppslengde eller litt lengre. siden de skal brukes mye på topptur er det ønskelig med god flyt og lengre ski = god flyt. Er selv 1.80 og kjører Salomon Pocket Rocket på 1.75 som telemarkski, moro i skogen men ustabilt når det begynner å gå fort og føret blir skiftende. Etter at jeg kjøpte alpinski i høst, K2 Seth Pistol i 1.89, har savnet etter en lengre og stivere telemarkski blitt større, forskjellen i stabilitet er svært stor.

Jeg ville sjekket ut Black Diamond skia, disse er lette og forholdsvis stive og svært godt egnet til topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.