Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur tidlig i juni, Rondane?


Emilie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planlegger en 4-dagers tur med start 8. juni, og prøver å finne en god rute å gå til fots med telt. Hva tenker dere om muligheten for å gå Rondane fra Hjerkinn til Rondvassbu på denne tiden? Fortsatt for mye snø? 

Evt. andre turforslag? Mest lyst på fjell, men skjønner det kan bli vanskelig. Åpen for fine ruter i lavlandet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Skal ikke være noe problem å gjennomføre den turer du tenker på fra Hjerkinn til Rondvassbu med tanke på snø i juni. Er lite/ingen snø i Rondane nå, bortsett fra på fjelltoppene. Har sett en oversikt der de betjente turisthyttene i Rondane sier det samme om snøforholdene.

 

Ruten Hjerkinn - grimsdalshytta- Døråseter - Rondvassbu - Otta burde være fint overkommelig på en 4 dagers tur. På denne ruten er det stort sett bare siste delen mellom grimsdalshytta - døråseter og Døråseter - Rondvassbu at det blir gåing i steinur og litt stigning ellers så burde det være en veldig fint tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et usikkerhetsmoment er vannføringen i Haverdalsåen.

http://www.fjellforum.no/gallery/image/3500-/


 
Vegetasjonen langs elva bærer preg av å bli satt under vann innimellom og nå er det jo full snøsmelting i høyereliggende områder vil jeg tro.

http://www.fjellforum.no/gallery/image/3502-/


http://www.fjellforum.no/gallery/image/3501-/


 

Det er riktignok en solid helårsbro over elva, men for å komme til den må man følge elvebredden omlag 150 meter på hver side.

http://www.fjellforum.no/gallery/image/3499-/


 
Nå skal ikke jeg påstå at området oversvømmes hvert år, dette kan være fra flommen i 2013, men ville forhørt meg med de som driver Haverdalseter lenger oppe i dalen.
De åpner riktignok ikke før st. hans, men de er vel gjerne i området før det og kan gi råd angående vannføring.
 
Sletta som ligger ved elva var et ypperlig leirsted i August og man kan starte med friske bein når man krysser Dørålsglupen. I Dørålsglupen er det garantert snø enda, men det trenger ikke være en ulempe, iallefall ikke om den bærer.
 
Andre ting: Hyttene i områder åpner ikke før 11. Juni p.g.a reinsdyrkalving. Så du blir muligens årets første kunde på Rondevassbu i år:frantics:
Båten over Rondevatnet begynner ikke å gå før den noenogtyvende, men det er sti over Rondehalsen. Stor utsikt.

http://www.fjellforum.no/gallery/image/3016-/


http://www.fjellforum.no/gallery/image/3015-/


 
Det går heller ikke buss fra Spranget ennå, men går du ned forbi hyttefeltet er det muligheter for haik ned til Otta.
 

Håper ikke dette høres for negativt ut, for det er en super tur og jeg gikk den to ganger ifjor. Veldig praktisk med tanke på at men reiser frem og tilbake med tog.(NSB minipris:thumbsup: )
Laget et slideshow med bilder fra turen i August. Er tatt med telefonen, men man får et inntrykk av naturen i området. Se den i HD.
 

https://www.youtube.com/watch?v=Y2u0HBkLsCE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Ser ut som det går mot Rondane. Fint område, og litt mangel på andre alternativer så tidlig. 

Det ser nå ut som vi har bil til Otta, så vi lurer på å parkere der og så ta toget opp til Hjerkinn. Bilen åpner jo også muligheten for å parkere på Spranget og gå en runde i stedet. Jeg har tidligere vært på Rondvassbu, så har egentlig lyst til å se litt "mer" av Rondane, og tenker at vi kanskje får en mer variert natur ved å velge ruten fra Hjerkinn? Å parkere på Spranget løser imidlertid noen logistikkproblemer, men med bil har vi heller ikke noe tog vi skal rekke på returen og kan bruke lang tid på å få haik ned til bilen hvis vi velger Hjerkinn. 

 

@bergew tror du det kan bli såpass høy vannstand at det ikke er mulig å krysse i det hele tatt? 

Noen som vet om det vil være mulig å gå på en topp eller to selv om det er snø? Særlig aktuelt hvis vi velger alternativet med å parkere på Spranget. Vært på Veslesmeden og Storesmeden før, så kunne gjerne tenkt oss å gå Høgronden, Vinjeronden eller Rondslottet, men det er kanskje for tidlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bergew tror du det kan bli såpass høy vannstand at det ikke er mulig å krysse i det hele tatt? 

Det så iallefall ut som om det hadde gått hardt for seg der tidligere, jeg hadde ikke likt å gå 1-2 dager dit for så å måtte snu...

Men som sagt, ta kontakt med de som driver Haverdalseter. De kjenner området mye bedre.

 

Jeg ville anbefalt en tur rundt Ilemansdalen og Langlupdalen, men der er det en sommerbru som jeg tviler på er lagt ut. Mulig det går an å gå Rondevassbu, Dørålseter, Høvringen, Smuksjøseter til Spranget via Peer Gynt hytta. Turisthyttene i området vet dette bedre enn meg. Dere blir iallefall ikke skuffet i Rondane :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager  at jeg kupper tråden din litt, men vet noen sånn cirka hva prisen på taxi fra Otta til Spranget blir på? Bussrutene hadde ikke akkurat den aller mest gunstige korrespondansen med togene..  :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager  at jeg kupper tråden din litt, men vet noen sånn cirka hva prisen på taxi fra Otta til Spranget blir på? Bussrutene hadde ikke akkurat den aller mest gunstige korrespondansen med togene..  :|

Men den korresponderer med Nordfjordekspressen som går 09.30 fra Oslo :-)

 

Etter det jeg er blitt fortalt går det også rimelig greit å få haik opp til Mysuseter da det er en del trafikk til hyttefeltet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den korresponderer med Nordfjordekspressen som går 09.30 fra Oslo :-)

 

Etter det jeg er blitt fortalt går det også rimelig greit å få haik opp til Mysuseter da det er en del trafikk til hyttefeltet der.

Hehe, ja, det gjør den visst! Men det var jo ikke mange minuttene man hadde å gå på hvis det skulle være noen forsinkelse… Jeg får nesten se litt hva det blir til.. Det er synd å si det, men det er nok lettere å overkomme frykten for både mørket, ville dyr og giftige insekter enn å haike.  :hmm: Kanskje jeg bare må gå opp. Ville det vært en fin tur eller for det meste "bortkastede krefter"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det gjør den visst! Men det var jo ikke mange minuttene man hadde å gå på hvis det skulle være noen forsinkelse… Jeg får nesten se litt hva det blir til.. Det er synd å si det, men det er nok lettere å overkomme frykten for både mørket, ville dyr og giftige insekter enn å haike.  :hmm: Kanskje jeg bare må gå opp. Ville det vært en fin tur eller for det meste "bortkastede krefter"? 

 

Å gå opp er helt overkommelig og du får tidvis litt utsikt, men for det meste går du en ganske svingete og smal vei som er veldig bratt. Ikke å anbefale om du kan unngå det. Som sagt venter bussen til Spranget på Nordfjordekspressen. Bussen er passe behagelig til å være buss og du får til og med en lunsjstopp på Sinclair på Kvam før det bærer til fjells. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bussen til Spranget venter på at Nordfjordekspressen ankommer Otta :-)

 

Edit:

Side 25

http://www.opplandstrafikk.no/Documents/Opplandstrafikk/Buss%20til%20fjells%20sommer%202012/OT%20Ta%20bussen%20til%20fjells_2012_WEB.pdf

 

Å gå opp er helt overkommelig og du får tidvis litt utsikt, men for det meste går du en ganske svingete og smal vei som er veldig bratt. Ikke å anbefale om du kan unngå det. Som sagt venter bussen til Spranget på Nordfjordekspressen. Bussen er passe behagelig til å være buss og du får til og med en lunsjstopp på Sinclair på Kvam før det bærer til fjells. 

 

 

Åh, er det sant? Så bra! Dette var tidenes info.   :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir da eventuelt truger.

Min far var på Bjørnhollia forrige helg og kunne fortelle at det var for det meste bart, noen flekker med snø, og en god del snø på toppene.

Mye kan jo ha skjedd på en uke, så får forberede seg på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.