Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur i Jotunheimen i midten av juli


Stian()

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er fire gutter som har tenkt oss på en ukestur i området rundt Besseggen. 

Hovedformålet med turen er fiske. Vi fisker primært med haspelstang, men det er et pluss dersom det er mulig å fiske med fluestang. I den forbindelse har vi litt spørsmål:

 

1) Vi tenker å sove i hengekøye hele oppholdet. Er det nok/sterke nok trær til dette? (Vi har planer om å ligger rundt Øvre Sjodalsvatnet, Gjende og Bygdin)

 

2) Jeg er ny på bruk av gassbrenner. Har tidligere brukt rødsprit, men har nå lyst til å pakke litt lettere. Hvor mye gass bruker 4 mann som er glad i kaffe og mat i løpet av en uke?

 

3) Hvordan er været der i midten av juli? Regner med at vi ikke trenger shorts, men er vi nødt til å ta med dunjakka?

 

4) Hvilke vann bør vi legge hovedfokus på?

 

5) Noe spesielt vi må tenke på? (Vi er turvandte i lavlandet, men har lite erfaring med fjell)

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fisket litt i Gjende selv, og følte meg liten og nytteløs med fiskestang fra land der. Vet at det er mange som tar fisk fra land ved Gjendeosen (her er det fint med fluestang), der den renner ut i Sjoa-elva (dette blir jo like ved Gjendesheim, så sikkert en del folk akkurat her - noe som kanskje er et minus?) Gode erfaringer ved fiske fra båt dog, med oter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=ub1gVeHoJYGssAHksoGgCQ&url=http://m.youtube.com/watch%3Fv%3D2tOUGZ2tMJ0&ved=0CE4QtwIwEQ&usg=AFQjCNHDY0wxoYphDCuJje4-tFBQ6-fQ9g

Her er en video fra veien langs Øvre Sjodalsvatnet, det ligger på 953m, så du skal ikke veldig mye høyere opp før det ikke er noe trær i det hele tatt. Bygdin er høyere så der er det ikke trær.

Ville ikke lagt igjen dunjakja hjemme, har vært noen uker ved Bygdin midt i juli, det har vært snø på toppene og under 0 på natta, men også 20 grader. Kan være litt vind, den kan bli litt kald.

Skal ikke si noe om fiske all den tid jeg ikke fisker selv.

Når det gjelder gassbrenner og forbruk så kan du prøve å leite opp noen tråder her på forumet. Siden det kan være litt kaldt vil en toppmontert brenner miste noe av effekten når boksen begynner å ble tom, det kan være en fordel med en slangebrenner der det er et forvarmingsrør så du kan snu boksen, da vil effekten opprettholdes til boksen er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker normalt en kombinert brennner/stekeplate/grill (safari chef). Den bruker 450g gassbokser og er undermontert. Den brenner fint til det er ca 1/4 igjen i boksen, flytter jeg gassboksen over på en Primus Omnifuel som greier å bruke opp resten til kaffekok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.