Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man kjøpt eagle products titankjøkken?


Vrimmel

Anbefalte innlegg

På nettsidene har de veldig lette panne- og kjelesett, men jeg klarer ikke å finne noen butikker som har noe annet enn de tyngste artiklene de fører.

 

Er det noen her som vet hvor man kan få tak i dette. Jeg er også åpen for om noen vet om noen andre lette kjøkkensett for solotur som egner seg til å steke ørret med og koke ris/potetstappe.

 

http://eagleproducts.no/titan_artikler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro de fleste butikker som fører varer fra "Eagle products" har mulighet til å bestille dette til deg, selv om det ikke er i sortimentet. Ta med link, artikkelnummer og hør i en servicevennlig butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var også ganske så billig:

* Robens kokesett i Titanium - 3 kasseroller. 288gram. Pris: 1000,-

 

Står mellom det og dette settet fra AllRando:

Keith KP6017 titankjelesett. 237gram. Pris: 800,-

 

Fordelen med det fra AllRando er at det er litt bredere, altså litt bedre egnet for å lage mat i. Ulempen er selvfølgelig at det bare er to kasseroller, altså blir det litt mer styrete når en skal varme vann (for kaffe osv) i tillegg til å lage mat. (En titankopp i tillegg er selvfølgelig en mulighet, men da blir totalpris 1000,- her også. Og det blir heller ikke plass til gassboks oppi, evnt en må ha koppen liggende separat).

 

Edit: Kom også over dette settet her:

Snow Peak Titanium Multi Compact Cookset. 330g. Pris: ca1000,- med frakt.

 

4 deler, to kjeler + to stekepanner, og en gassboks får plass oppi. I tillegg så kan man velge å bare ha med seg det innerste settet (ca150g), eller en kan droppe den minste stekepannen, slik at det veier like mye som det fra AllRando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk visst ikke å redigere. Men etter å ha søkt litt rundt, så endte jeg opp med settet fra Snow Peak. Ebay viste seg også å være det helt klart billigste stedet å bestille fra, og fant det til så "billig" som til 800,- (inkludert frakt og eventuell mva). Ikke så rart da Japan produserer svært mye titan.

 

L12VJJ3l.jpg

1n78mwDm.jpg 1soSCE8m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet titans sämre förmåga att leda värme är det lite svårare att steka i en titanpanna. Det blir fort en punkt som är varm och bränner maten och 2-3 cm vid sidan blir det inte stekt.

Rör pannan mycket över värmekällan eller välj en aluminiumpanna. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette har så mye å si i slike typer panner hvor godset er så tynt. Til og med ei stålpanne vil ikke fordele varmen helt ut i kantene med like tynt gods.

Da er det viktigere å skaffe seg en brenner med en flamme som fordeler varmen godt, ikke en sånn minigreie som bare fyrer en liten ring på noen få cm..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette har så mye å si i slike typer panner hvor godset er så tynt. Til og med ei stålpanne vil ikke fordele varmen helt ut i kantene med like tynt gods.

Da er det viktigere å skaffe seg en brenner med en flamme som fordeler varmen godt, ikke en sånn minigreie som bare fyrer en liten ring på noen få cm..

Det store spørsmålet er hva som er lettest av en tynn panne med bred brenner eller en tykk panne med smal brenner. Jeg vil tippe det første.

 

Steker man på bål burde det uansett ikke være noe problem å få jevn varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med ei stålpanne vil ikke fordele varmen helt ut i kantene med like tynt gods.

Stål er ikkje akkurat eigna til tynne panner heller. Aluminium er noko av det beste, i alle fall langt betre enn stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er hva som er lettest av en tynn panne med bred brenner eller en tykk panne med smal brenner. Jeg vil tippe det første.

 

Steker man på bål burde det uansett ikke være noe problem å få jevn varme.

Steker man på bål kan man ju ta med aluminiumfolie istället. Räcker till många ørret innan vikten blir större än för en stekpanna, oavsett om den är av titan eller aluminium. :-)

Lock till grytorna kan man göra av en pajform till under 5 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker man på bål kan man ju ta med aluminiumfolie istället. Räcker till många ørret innan vikten blir större än för en stekpanna, oavsett om den är av titan eller aluminium. :-)

Lock till grytorna kan man göra av en pajform till under 5 gram.

Bålsituasjoner er nok mest en bonussituasjon. Det pleier stort sett være ganske vått der jeg drar på tur. Man klarer sikkert å lage bål hvis man først tar seg tiden til det, men ofte er det deilig å bare fyre opp brenneren, steke det man har og ta en tidlig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål er ikkje akkurat eigna til tynne panner heller. Aluminium er noko av det beste, i alle fall langt betre enn stål.

Jeg trodde stål ledet varme bedre enn aluminium. Men når det er sagt, de tynne pannene jeg har hatt har vel vært av aluminium alle sammen..

Men poenget mitt er det samme: Viktigere med en brenner som sprer flammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål holder vel bedre på varmen, men Aluminium leder den bedre.

Derfor er kjøleribber til elektronikk laget i aluminium, varmen ledes ut i metallet, finnene har stor overflate, dermed kjøles finnene ned av luften rundt.

Kvalit/pris på store gryter for hjemmebruk ligger til dels i tykkelsen på bunnen, forskjellen ligger i tykkelsen på et kobbersjikt inni en dobbel bunn. Jo tykkere bunn, jo tykkere sjikt. Dermed fordeles varmen bedre og man unngår at maten svir seg i midten av gryta siden det ikke finnes et punkt midt under gryta der varmen er vesentlig høyere enn resten.

Swix's proffeste smørejern for ski en stor aluminiumsklump for å holde stabil og jevn varme på hele undersiden.

Men ingen gidder å dra på en turgryte med tykk og dobbel bunn. En gryte med varmeveksler vil trolig fordele varmen bedre siden flammen kommer i et punkt midt under gryta, og ribbene i varmeveksleren fanger opp noe av overskuddsvarmen og leder denne til bunnen av gryta. Når varmen skrus av virker den imidlertid motsatt og kjøler ned gryta raskere, en gryte med varmeveksler veier også mer.

Så skal man ha ev veldig lett gryte, må man også leve med punktvis høyere varme og mat som svir seg. En brenner med god flammespredning vil bøte med noe av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trodde stål ledet varme bedre enn aluminium. Men når det er sagt, de tynne pannene jeg har hatt har vel vært av aluminium alle sammen..

Men poenget mitt er det samme: Viktigere med en brenner som sprer flammene.

 

Varmeledningsevne

Kobber 400W/(K · m)

Aluminium 230W/(K · m)

Støpejern 80W/(K · m)

Stål 50W/(K · m)

Rustfritt stål 14W/(K · m)

kilde: https://snl.no/varmeledning

For at kjelar og panner av stål skal fungere i bruk, er det vanleg med ei kobberkjerne i bunnen, men det er sjølvsagt begrensa kor tynne kokekar det lar seg gjera å produsere på den måten. Trangia produserte lenge kokekar med aluminium ytterst for varmeledning og stål på innsida for styrke og syrebestandigheit. Titan er omlag 22W/(K · m), altså betre enn rustfritt stål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rest my case! :)

Litt kverulering her men, "I rest my case" er noe du sier når du har lagt frem bevis for at det du sa var korrekt. :)

 

"I rest my case.

something that you say when someone says or does something that proves the truth of something you have just said 'It's time Nigel left home, or he'll never learn to be independent.' 'He doesn't even know how to boil an egg.' 'I rest my case.'"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Kom over denne produktinformasjonen under et kjelesett som ser ut til å være eagle sitt TITAN kjelesett 2 deler Art.BM032:

 

"Dette kjelesettet er laget av titan og har en utrolig lav vekt. Håndtakene kan slåes sammen for god plassutnyttelse. Settet er ganske lite i størrelse, kjelen rommer 1,1 liter og stekepannen har en diameter på 15,5 cm. Dette produktet egner seg til koking på bål, men må ikke under noen omstendigheter påføres veldig sterk varme som for eksempel multifuel, da dette kan forårsake deformering av stekepannen eller kjelen. Det er også viktig at stekepannen smøres før første gangs bruk." 

(http://www.grillhyttespesialisten.no/produkt/kjeler-og-tilbehor/titan-kjelesett-2-deler/)

Er det slik at Titanprodukter ikke er egnet til primusbruk generelt, er det dette produktet spesielt som ikke tåler varme, eller er det slik at dette er en overdreven advarsel for å ha ryggen fri ved evt. reklamasjoner?

Noen som har erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det same gjeld for aluminium. Det egner seg godt på sterk varme, men det må vera noko som held temperaturen nede. For koking er dette enkelt, for steinking gjeld det å passe på at varmen ikkje vert for sterk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig gassbrenner gir svært høy varmeeffekt når man bruker den for fullt. Her er det en som bruker en lett turbrenner til å varme opp en jerngryte for å smelte bly som har smeltetemperatur på 320 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at Titanprodukter ikke er egnet til primusbruk generelt, er det dette produktet spesielt som ikke tåler varme, eller er det slik at dette er en overdreven advarsel for å ha ryggen fri ved evt. reklamasjoner?

Noen som har erfaringer?

Jeg vil heller gå den andre veien og si at aluminium er materialet som ikke burde brukes i produksjon av kokekar. Titan har et smeltepunkt på rundt 1665 grader celsius, mens aluminium har smeltepunkt på under det halve, rundt 660 grader celsius. Nå var det veldig vanskelig å finne hvilken type titan Eagle bruker i sine produkter, men om det er det samme som Keith bruker er det Grade 2 og helt trygt i høye temperaturer.

Kilde for Keith grade 2: "Lett, sterkt, biokompatibelt og miljøvennlig. Dette er hovedegenskapene til titanproduktene vi selger. Alle våre produkter er produsert i ulegert grad 2 titan, helt rent, helt naturlig.

"

Over til teksten og advarselen tenker jeg at dette er en overdreven advarsel for å unngå reklamasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ekspedisjonsmann : Det blir for enkelt å se bare på smeltepunktet, også metallets spesifikke varmeledningesevnen er viktig - og aluminium leder varme i størrelsesorden 10 ganger bedre enn titan, iflg dansk wiki. Hva betyr så det? Jo, hvis titan skal lede samme mengde varme som aluminium over den samme metalltykkelsen, trengs ca 10 ganger større temperaturdifferanse mellom den kalde og den varme siden av metallet.

 

I kjel-eksempelet kan vi jo anta at den kalde siden ligger ganske nær vanntemperaturen uavhengig av metallet i kjelen. Antar vi at samme mengde varme skal transporteres gjennom kjelebunnen, betyr det at titan virkelig får bruk for sitt høye smeltepunkt, siden undersiden må bli mye varmere for å drive varmen gjennom, sammenliknet med aluminium. :-)

 

Delvis kan dette motvirkes med en tynnere titanbunn (det gir kortere varmetransportstrekning) siden titan er sterkere. Men jeg vil slett ikke si at aluminium er ubrukelig og titan den soleklare vinneren, det er mye mer komplekst enn det (faktisk er det vel bortimot feil).

 

Ellers er det vel uansett smart - mhp best drivstoffeffektivitet - å ligge godt under full guffe på brennerne. Og det har altså kjelene også godt av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjockleken på metallen spelar ju stor roll, koksett till turbruk är ju så tunna att skillnaden mellan insidans kokande vatten och botten på kokkaren är nog inte mer än tiotals grader oavsett om det är titan eller aluminium.

Ska man steka i alu respektive titan märks skillnad på att pannan i aluminium sprider värmen från små lågor bättre, även om "bättre" i detta sammanhanget betyder att aluminium är riktigt dåligt och titan katastrofalt.

Så jämn värme över hela botten som möjligt ger bäst resultat, oavsett material på pannan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.