Gå til innhold
  • Bli medlem

Triks med tarp og telt? Oppspenning/bardunering barfjell/snø?


a_aa

Anbefalte innlegg

Knyt en løkke rundt en stor stein, og bruk denne som bardufeste. Funker som bare det, kanskje du klarer å se det på bilde her: http://thygeson.blogspot.no/2014/07/presenningstur_13.html (scroll litt ned).

 

Under tregrensa er du ikke avhengig av to store trær, i hogstfelt der du finner småtrær kan du enkelt bruke dette. Du bruke små trær som rajer, binder bardun i mønet, og snurrer et par kjappe runder rundt rajen, deretter skrått ned mot bakken rett vekk fra tarpen. Dette i to møneender, og så en bardun i hvert tarphjørne mot bakken, så står det fellstøtt. Samme med to staver om du brruker det og er på fjellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Hege P. : I nøden spiser fanden fluer :twisted: , heter det jo - og i en storm kan jeg se for meg at plugger rett gjennom ringene uten å bale med flagrende barduner, og lav takhøyde kan være en løsning som er god nok. Som deg tror jeg nok at det er gunstig om man uansett kan få til nok takhøyde til at et vinddrag kan få ut fuktighet :-)   (Og fanden kan ha vært inne på noe lurt...)   Edit: Og TAKK for tipset må jeg å skynde meg å si!

 

@ost : Takker for bidrag og tips, og en flott blogg-artikkel! Bruker du forresten å ha med deg sag eller øks for å tilpasse trær/grener til tarp-bruk?

Ser du har skaffet myggnett under tarpen - i myggsesongen tenkte jeg å bruke innerteltet tilhørende Shangri-La 1 (som i praksis er et myggnett med bunnduk) hektet sammen med tarpen, hvis jeg ønsker mer rom og mindre beskyttelse enn det ytterteltet til Shangri-La 1 kan gi meg. Får se om jeg får det til på høvelig vis når jeg mottar teltet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost : Takker for bidrag og tips, og en flott blogg-artikkel! Bruker du forresten å ha med deg sag eller øks for å tilpasse trær/grener til tarp-bruk?

Ser du har skaffet myggnett under tarpen - i myggsesongen tenkte jeg å bruke innerteltet tilhørende Shangri-La 1 (som i praksis er et myggnett med bunnduk) hektet sammen med tarpen, hvis jeg ønsker mer rom og mindre beskyttelse enn det ytterteltet til Shangri-La 1 kan gi meg. Får se om jeg får det til på høvelig vis når jeg mottar teltet :-)

Jeg mener at et poeng med bruk av tarp er mulighetene til tilpasning til sted og forhold, og det å kunne forlate et sted uten at andre nødvendigvis automatisk ser at her har det vært folk før. Så nei, jeg har ikke med meg øks eller sag.

Myggnettingen er en STS-sak fra XXL uten gulv. Usikker på om den holder knotten ute....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilden kom visst inte med, prövar igen..

 

Var nettopp på tørkeloftet og hentet ned tarp og poncho for å legge dem i pakkposene sine - og fikk da lyst til å prøve halvpyramideoppsettet på stuegulvet, En hyssingstump ble en fin bardun klemt fast under sofafoten, halve TrekPoden ble stang, to telysholdere og to tykke bøker spilte rollen som steiner/plugger :-)

 

Det ble jo ikke så stramt som på ditt bilde, og jeg syntes det så latterlig smått ut i real life - jeg er altså 190cm høy, og mine over 100 kg gjør meg også nokså bred. Men jeg la skepsisen til side og gjorde et vellykket forsøk på å smyge meg inn, og konstaterte at det faktisk var plass til meg. Klarte til og med å smyge meg ut igjen uten å rive ned byggverket :-) Flott som ly i en krise, men ikke noe som jeg tror jeg kunne basert meg på som standard sovested på tur.

 

Må jo folde litt av kortsidene på tarpen inn mot de bakre hjørnene - har du satt på noen ekstra hemper/maljer der bakhjørnenen dannes, eller? Det kunne jo både være til hjelp om man plugger, men også til hjelp ved oppliningen, bil jeg tro? Og en ting til - tror du har den samme StS TarpPonchoen som jeg har, antar du har veid den (selvsagt har du det :-) )? Min er rundt 50 gram lettere enn den oppgitte vekten på 230 gram - samme hos deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StS ponchon min har jag vägt till 178 g, mot 230 som står i info om den, en skön överraskning! :-D

Den är ju i absolut minsta laget att göra en halvpyramid av, och jag är 178 cm. Ponchon fungerar numera som footprint under tarpen.

Med en lite större tarp blir det mycket mer plats, och har man bardunlinor kan man spänna främre hörnen 5-10 cm ovanför marken och få en god del extra plats.

3x2 meter gav massor av plats till mig, hunden och packningen. Med barduner i främre hörnen blir det som ett litet palats. :-)

Att tynga duken med stenar stjäl ju liggutrymme, men i ett läge där man må välja mellan trångt ly eller inget ly kan man leva med att förhållandena inte är perfekta en natt.

Jag spänner upp mitten först, bardunen från stången och sedan motsatta mitten av långsidan mot marken, sedan spänner jag ut hörnena, till sist lite efterspänning om det behövs. Jag får då alla hörnen ganska stramt ut, det blir inget att vika undan för mig. :-)

Halvpyramiden är väldigt bra om det blåser, så länge öppningen ligger i lä.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag spänner upp mitten först, bardunen från stången och sedan motsatta mitten av långsidan mot marken, sedan spänner jag ut hörnena, till sist lite efterspänning om det behövs. Jag får då alla hörnen ganska stramt ut, det blir inget att vika undan för mig. :-)

 

Tror jeg er mer firkantet i hodet enn deg :wink:

 

Ser på bildet ditt:

post-14793-0-34214000-1432402506_thumb.j

... at grunnflaten din ikke er et rektangel, men sammensatt av et tilnærmet trapes (fremst) og et tilnærmet rektangel (bak).

 

Dersom Ultra-Sil-stoffet hadde vært helt uelastisk, skulle den bakre langkanten være nøyaktig like lang som summen av de skrå gavlene i front, og da måtte nødvendigvis den fremre langkanten (åpningen langs bakken) bli mye kortere enn den bakre. Nå er ikke stoffet uelastisk, og det ser ut som det med rimelig strekkraft blir ca 3% lengre - og det alene gir deg faktisk en mønehøyde på 30-35 cm uten å forkludre bunnrektangelet. Den resterende mønehøyden får du ved å innføre trapesformen (og mao forkludre rektangelet likevel :-) ).

 

Så mens jeg (ubevisst) ville bevare det perfekte rektangelet i bunn og derfor skråfoldet inn på bunnen av kortsidene, satte du sammen flere former - og så lenge det er enklere å utføre, og ser ut til å funke vel så bra, konkluderer jeg atter en gang med at firkantig tenking bør bekjempes. Tenk skrått! :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger flere maljer så finnes det en del såkalte "juksemaljer" å få kjøpt, (...), men jeg har en tarp fra Helsport og jeg hadde samme problemet. Dette løste jeg først ved å bruke en trekule på størrelse med en stor klinkekule. Denne pakket jeg inn i stoffet fra undersiden og så strammet jeg en løkke rundt den på oversiden. En brukbar nødløsning hvor kulen f.eks. kan erstattes av en kongle, en liten stein eller lignende, men den endelige løsningen ble Helsport. Jeg kontaktet dem og forklarte problemet og de satte inn ekstra maljer helt gratis. 

 
Kjøpte Clas Ohlsons klemmemaljer, ved navn Holdon MIDI. Likte dem ikke, siden de har har relativt skarpe "mothakete haitenner" i hardplast som skal gripe tak i kanten på tarpen - for meg ser det ut som det stor risiko for at en tynn tarp kan rives opp, selv om en tykk presenning sikkert tåler det. Satte den på en plastpose, som ble gjennomhullet da klemmen ble dratt sammen (og selvsagt revnet når jeg dro litt hardere).
post-16230-0-76507100-1433181907_thumb.j
Grei å ha til båtpresenningen, men dropper å sette denne på min tarp... Dropper også å sjekke ut Holdon MINI, som kanskje kan være et hakk nærmere min smak.
 
Konkluderte med at det var best med å få sydd på flere vanlige festeringer langs kantene (bla fordi det også letter bruk av staver/stenger/pinner). Det vil også veie mindre enn 1/8 av Holdon-klemmene.  Sendte derfor en email til Hilleberg i Sverige for å høre om de enten kunne påta seg å sy på flere ringer, eller evt selge meg bånd/ringer som jeg kunne sy på selv. Fikk svar tilbake at de kunne sende meg både ringer og bånd, og lurte hvor mange jeg trengte? Jeg svarte at jeg så for meg 8 ekstra langs kantene, og lurte på hvordan de ville ha betalingen? "Det kan vi bjuda på :-)" var svaret på torsdag, og allerede i dag (mandag) lå det en konvolutt fra Sverige i postkassen. Kanskje ikke like uvanlig generøst som Helsport, men med tanke på at Hilleberg må operere over landegrensene er dette god service, synes jeg :-)
 
Er det forresten noen som kan anbefale sytråd (her blir det håndsying med attersting, korssting and whatnot :logik: ) - jeg har sterk polyestertråd (det sterkeste de hadde i en vanlig sybutikk), kan det duge? Evt lekkasjer helt ute i kanten blåser jeg i. Har tenkt å legge båndet som en trang V (vidde øverst lik to båndbredder) med ringen i bunn, og sy den fast i kantfolden på tarpen uten mer forsterkninger. 
 
Jeg spurte ved samme anledning om Hilleberg visste om StormSure ville feste godt mot Kerlon-stoffet, svaret var at det "..med stor sannolikhet går det ej att limma på Kerlon". Da måtte jeg selvfølgelig teste det, og jeg fant at Hilleberg hadde rett - StormSure herdet som normalt til en tynn sterk gjennomsiktig film, men den festet ikke skikkelig. Kunne dra filmen av tarpen som en ekstra klebrig post-it-lapp, uten noen rester igjen på duken.
 
Dermed sendte jeg en email til StormSure i England, og lurte på om de visste om måter å få StormSure til å feste på det silikonerte Kerlon materialet, evt anbefale andre produkter? De svarte at det eneste som festet noe særlig på silikonerte tekstiler var "silicone sealer", men selv der var heften såpass dårlig at de ikke ville anbefale det om det motstå noe mer enn minimal belastning. De foreslo istedet produktet PackTach (som de selvsagt kunne selge meg i nettbutikken sin) som rett og slett består av et nylonklips og en alukarabinkrok - tekstilet skal klemmes inn i mellom disse. Det interessante med denne klemmeløsningen er at den er beregnet på å også ta opp krefter som er vinklet ift tarpen, mens de andre klemmeløsningen jeg har sett er beregnet på å ta opp krefter langsetter tarpen. Jeg har jo tenkt å henge opp innerteltet (=myggnett med bunn) fra Shangri-La 1 under tarpen om jeg bruker den i myggsesongen, og da kan dette være en kjappere løsning (tilnærmet en midlertidig innvendig D-ring) enn å surre inn kongler og stein... Eller blir det bare enda en gadget å drasse med seg? Har ikke bestilt noe ennå, men PackTach kvalifiserer vel til "triks"-betegnelsen i trådtittelen, så får jeg se om jeg skal gidde å finne ut av om det er et godt eller dårlig triks etter hvert :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er mer firkantet i hodet enn deg :wink:

Ser på bildet ditt:

post-14793-0-34214000-1432402506_thumb.j

... at grunnflaten din ikke er et rektangel, men sammensatt av et tilnærmet trapes (fremst) og et tilnærmet rektangel (bak).

Dersom Ultra-Sil-stoffet hadde vært helt uelastisk, skulle den bakre langkanten være nøyaktig like lang som summen av de skrå gavlene i front, og da måtte nødvendigvis den fremre langkanten (åpningen langs bakken) bli mye kortere enn den bakre. Nå er ikke stoffet uelastisk, og det ser ut som det med rimelig strekkraft blir ca 3% lengre - og det alene gir deg faktisk en mønehøyde på 30-35 cm uten å forkludre bunnrektangelet. Den resterende mønehøyden får du ved å innføre trapesformen (og mao forkludre rektangelet likevel :-) ).

Så mens jeg (ubevisst) ville bevare det perfekte rektangelet i bunn og derfor skråfoldet inn på bunnen av kortsidene, satte du sammen flere former - og så lenge det er enklere å utføre, og ser ut til å funke vel så bra, konkluderer jeg atter en gang med at firkantig tenking bør bekjempes. Tenk skrått! :lol:

Jag har inte tänkt så mycket, bara spänt lite försiktigt tills tarpen blev stram. Jag var ute eftet väggar där regnet lätt rann av, formen blev det tarpen som bestämde. ;-)

För övrigt blev det denna natten ca 8 timmar med kraftigt regn, men allt under tarpen var torrt, trots det blev en del ting blöta då det var dåligt med plats för hunden och klöven till den i tillägg till mig och min packning. Kläderna höll sig torra i varje fall, de blev brukt som pute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsitat:

Er det forresten noen som kan anbefale sytråd (her blir det håndsying med attersting, korssting and whatnot :logik: ) - jeg har sterk polyestertråd (det sterkeste de hadde i en vanlig sybutikk), kan det duge? Evt lekkasjer helt ute i kanten blåser jeg i. Har tenkt å legge båndet som en trang V (vidde øverst lik to båndbredder) med ringen i bunn, og sy den fast i kantfolden på tarpen uten mer forsterkninger. 

 

Nå har jeg akkurat sydd på min første malje for hånd på Hilleberg-tarpen  :-) Gjorde det omtrent som jeg beskrev ovenfor, med unntak av at jeg la en båndbit langs folden som en forsterkning. Klemte fast båndene i posisjon på fram- og bakside vha to arteriepinsetter, før jeg sydde hele greia sammen. Mulig jeg legger et tynt lag StormSure over sømmene for å beskytte polysetertråden mot slitasje. Testet med en bagasjevekt og dro på 20 kg uten antydning til problemer.

 

Første bilde er fra baksiden før jeg begynte å sy, andre er fra forsiden etter at jeg har sydd.

post-16230-0-65266900-1433684849_thumb.j post-16230-0-64613600-1433684817_thumb.j

 

Dette er jo myyye enklere utført enn når man legger inn større forsterkningsfelt etc, men jeg gidder ikke gå så langt med bare nål og tråd (null maskin). Jeg har jo ikke tenkt å bruke tarpen i vinterstormer heller da... Hva mener folket - vil dette bli for svakt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@koffar2 : Godt å få positiv tilbakemelding, takk skal du ha! :-)

 

Hovedpoenget med å sette på ringen, er muligens bare det at Hilleberg sendte meg den :logik: - det er forøvrig ringer, barduner og bardunstrammere satt på alle "standardmaljene" fra fabrikk. Ringen er fin når du bruker en stav for å løfte opp tarpen, stikker spissen opp gjennom ringen. Bardunstrammeren funker også fint når bardunlina glir greit over ringen. Men strengt tatt kan man nok greie seg godt uten, ja :-)

 

Får ta meg en liten tur i morgen og se om jeg får til det oppsettet @REs linket til i post #2. Har litt troen på det    :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp tur tatt i dag, nye triks testet - og de håndsydde festene gjorde jobben, de :-)

 

post-16230-0-09084200-1433777403_thumb.jpost-16230-0-16216600-1433777473_thumb.j

 

Poor mans half a TrailStar :lol:

 

Må forresten nevne at jeg ikke sydde de nye festene helt etter vanlig "rytme", da skulle de hatt en avstand som gjorde bakveggen og "dørstokken" 175 cm brede - jeg sydde dem i stedet med avstand 205 cm. Senker med det høyden litt, og vinner litt bredde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... De foreslo istedet produktet PackTach (som de selvsagt kunne selge meg i nettbutikken sin) som rett og slett består av et nylonklips og en alukarabinkrok - tekstilet skal klemmes inn i mellom disse. Det interessante med denne klemmeløsningen er at den er beregnet på å også ta opp krefter som er vinklet ift tarpen, mens de andre klemmeløsningen jeg har sett er beregnet på å ta opp krefter langsetter tarpen. Jeg har jo tenkt å henge opp innerteltet (=myggnett med bunn) fra Shangri-La 1 under tarpen om jeg bruker den i myggsesongen, og da kan dette være en kjappere løsning (tilnærmet en midlertidig innvendig D-ring) enn å surre inn kongler og stein... Eller blir det bare enda en gadget å drasse med seg? Har ikke bestilt noe ennå, men PackTach kvalifiserer vel til "triks"-betegnelsen i trådtittelen, så får jeg se om jeg skal gidde å finne ut av om det er et godt eller dårlig triks etter hvert :-)

 

På fredag kom posten med hentelapp på et OP MiniNet som inkluderer 4 stk PackTach med karabinerkroker, gitt :-) Min Osprey Stratos 34 mangler en elastisk mesh-lomme i front for å stappe ting inni/utav mens man er på farten, så jeg tenkte å prøve MiniNetet som en slags erstatning for det, og i tillegg bruke PackTachene i tarpsammenheng.

 

Selve nettet veier 66g, hver av de 4 nylonklipsene 4,5g og karabinerne 9g - tilsammen 120g.

 

Ble ikke fornøyd med nettet, og selv om jeg sikkert kommer til å gi det en sjanse eller to til, tror jeg dette etterhvert havner i kategorien "dårlig kjøp". Konstruksjonen er grovere og tyngre enn jeg ventet, og noe mindre fleksibel enn jeg ventet meg. Det kan også ha noe med at Stratos 34 ikke er en med toppåpning, men en stor U-formet glidelås - da vil de lange festestroppene enten hindre glidelåsnøkkelen eller dra i låsen på tvers. Og som de fleste nyere ryggsekker, er den full av sømmer, pussige fester og designelementer som reduserer muligheten for å feste noe ekstra på den... Sånn ser Stratos 34 ut med Hilleberg tarp 10 UL, Shangri-La 1 innertelt og en StS TarpPoncho stappet i MiniNetet:

post-16230-0-48546100-1434278301_thumb.j

 

Tok med meg sekken på en tur i går, for å teste om PackTachene kunne brukes ifm tarpoppsett - og det kunne den. Her er en brukt som ekstra festepunkt godt innpå duken for å feste en bardunline opp i et tre og gi god plass under:

post-16230-0-02126300-1434278388_thumb.j

 

Her er to av dem brukt for å henge opp myggnetting med bunnduk (Shangri-La):

post-16230-0-37596200-1434278456_thumb.j

 

Litt nærmere på over og underside:

post-16230-0-93792600-1434278512_thumb.jpost-16230-0-95545500-1434278564_thumb.j

 

Det funker altså - men er alt bare fryd og gammen? Selvsagt ikke... Det skumleste er at reklamen som sier at du ikke skader materialet ikke nødvendigvis er helt sann. Det er sannsynligvis sant når PackTach er kommet på plass, men når du skal tre karabinern inn i klipset med duken i mellom, kan duken folde seg fast seg foran spissen og da bli skadet. Jeg opplevde dette, heldigvis ble det ikke en full revne, bare en utbuling i stoffet ut mot kanten av tarpen. Men man må altså bruke list og lempe, ikke mye kraft, når man setter PackTachen på plass. Den andre ulempen er at dersom det ikke er belastning på karabineren (helst med god vinkel fra tarpplanet), så kan den gli rundt på duken. Har sett en YouTube-sak der man kobler sammen to tarper bare ved å legge dem over hverandre og klemme den fast i PackTachen - det tror jeg ikke blir særlig holdbart (glemte å teste det). Jeg fant ut at man kunne begrense glidningen dersom man tredde en o-ring over klipset, sånn at det ble noe press på duken selv uten belastning på karabinern - men da begynner det å bli mye småtteri å holde styr på :logik: , så det utgår nok for min del.

 

Tror den beste måten å bruke PackTach på, er å feste dem på tarpen når den er lagt utover på bakken omtrentlig der de skal være, så kan posisjonen justeres (gli) når tarpen er spent opp, før posisjonen låses fast når de faktisk får belastning :-)  Og da kan man vel kalle det et greit triks å vite om, men langt fra et virkelig godt triks eller en nødvendighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Den 5/23/2015 at 16.28, a_aa skrev:

@koffar2 : Takker for bidrag! Tror jeg selv kommer til å bruke en kombinert stav/monopod/tripod som kan deles i to på de fleste turer - skal prøve å få den til å funke godt med både tarp og Shangri-La 1. Men vil jeg ha skikkelig takhøyde, må jeg også ta i bruk andre muligheter som landskapet kan by på.

 

Jeg er fortsatt interessert i forslag til klatreutstyr som kan brukes til sikker innfesting av barduner i bergsprekker - blir det for stort og tungt, vil heller ikke jeg gidde å drasse det med meg, men får man noe smått og lett er det jo lite heft og flere nye muligeheter :ahappy:

 

Batterislagdrill og spikerplugger hører ikke hjemme i kategorien "Tips og triks", men derimot i kategorien "Dirty tricks og juks" :lol:

de første fjellklatrerne brukte muttere som kiler når de klatret. man kan og lage knuter i tau og kjile i bergsprekker. Du kan således ta med deg en eller flere taustumper du har tredd på noen muttere i forsjellige størelser og bruke de som sprekk kiler eller binde en "tauball" av stumpen hvis sprekken er større. alt ettersom hvordan oppsett du foretrekker og hvilket tereng du vil ferdes i :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Har selv aldri brukt tarp utenom områder med trær og rikelig med festepunkter, men har ved flere anledninger på fisketurer over tregrensa ønsket å ha et område utenfor teltet for å ligge å slappe av/oppbevare saker og ting.

MEN, jeg bruker ikke gåstaver, og ferdes ofte i områder som er flate og uten vegetasjon eller stein. Så hvordan skal jeg da få til å bruke en tarp for å dekke over teltinngang? Vet at noen tarper blir forsynt med plugger, men noe må da også holde tarpen oppe i tillegg til å feste den til bakken. Er det noen fjellfanter her inne som kan forsøke å komme med noen lure triks og erfaringer rundt dette?

Har klødd meg litt i hodet en stund på hvordan dette skal kunne ordnes, men finner ingen annen løsningn enn å evt. kjøpe gåstaver som kun skal brukes som "tarpstøtte". Setter stor pris på all hjelp rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sett på dette og funnet et sett alustenger som ser rimelig greie for oppgaven. Mine fisketurer i fjellet med telt er ofte i områder uten trær å

feste tarpen i. Se denne linken: http://www.campingnetshop.com/produkter/647-teltstenger-faste-og-justerbare/14167-teltstang-aluminium-sett-95-mm/

Her kan du bygge den høyden du vil ha. Vekta og prisen er samtidig akseptabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TerjePerje skrev:

Har akkurat sett på dette og funnet et sett alustenger som ser rimelig greie for oppgaven. Mine fisketurer i fjellet med telt er ofte i områder uten trær å

feste tarpen i. Se denne linken: http://www.campingnetshop.com/produkter/647-teltstenger-faste-og-justerbare/14167-teltstang-aluminium-sett-95-mm/

Her kan du bygge den høyden du vil ha. Vekta og prisen er samtidig akseptabel.

Lite långa sektioner, men bra pris. Xtra plus för att man får med strikk och pluggar att sätta i ändarna på stången.

Skall du på fisketur är nog sektioner på 55cm inte något problem. Du har ju fiskespön med dig som säkert är ganska långa också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar på området folkens. Ok spesielt takk til deg Tom 42 som beskriver og viser godt hvilken løsning du velger. Denne "sigøynerleiren" din ser ut til å være en topp funksjonell leir over tregrensa. Selv om du har modifisert tarpen fra Dovrefjell og magasinet, er du fornøyd med stoffet og kvaliteten på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjelltarpen er OK, den. Litt tyngre enn en del andre, men solid stoff. Jeg har hatt en i noen år, og den har fått juling. 

Men jeg klarer ikke helt å la være å kommentere på behovet for tarp når man bruker så lite telt. Jeg foretrekker et tunneltelt med stort fortelt. Så har jeg mindre behov for å rigge til med tarp på høyfjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lompa skrev:

Dovrefjelltarpen er OK, den. Litt tyngre enn en del andre, men solid stoff. Jeg har hatt en i noen år, og den har fått juling. 

Men jeg klarer ikke helt å la være å kommentere på behovet for tarp når man bruker så lite telt. Jeg foretrekker et tunneltelt med stort fortelt. Så har jeg mindre behov for å rigge til med tarp på høyfjellet...

Behovene meldte seg etter hvert.  Da jeg kjøpte Hillebergs Akto ønsket jeg meg et lite lett telt med plass til meg og bikkja.   Men som det står i sangen om lille Petter eddekopp:  "Så begynte det å regne -------.  Og da så jeg at noe manglet.   Og dette "noe", løste jeg  med å spenne opp en baldakin. Etter min mening, billigere enn å kjøpe nytt telt, og fremdeles etter min mening, også mer funksjonelt.   

Først brukte jeg Jerven Original, senere den modifiserte Magasinet Dovrefjell tarpen(3 x 1.6 m).  Og enda viser vekten  komfortable 1.9 kg.  Og som du ser av  bildet har jeg det som en konge,  kanskje bedre enn i et tunelltelt?  Egentlig er det "ja takk begge deler".  På det vedlagte bildet her, regner det hemmningsløst.  Jeg tok en tur i regnet og besøkte et par andre telt.   De lå inne i teltet og hadde det bra de, mens jeg følte at jeg hadde det enda bedre der jeg slanget meg under baldakinen og brant bål i "woodstoven" min, eller "Tom`s wood stove" som forummedlemmet "Rayun" har gitt den.

Baldakinen har også en dobbelt funksjon, oversegl (tarp) på "en natt ved bålet tur".   Sist jeg var på tur snødde de lett hele natten, men ved å spenne baldakinen opp lavt, hadde jeg det godt og tørt, og kunne nyte bålets flammer hemningsløst, mens jeg inne i meg sang de gamle leirbålsangene jeg kunne huske fra Speideren.

------

Når det gjelder bardunfeste på barmark etter at telen har gått i bakken, erstatter jeg pluggene med en skrue som er sprayet orange.  (Sprayet først med hvitt)

Før "skruens tid" festet jeg en 2 mm snor i alle pluggfestene på teltet og festet den "i ett eller annet" og la på en stein helt inne ved teltet (ikke inntil)

 

10 - 10 Teltleir under Bunuten.jpg

20160110_230636.jpg

Endret av Tom 42
Tillegg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har Bergans Medium Tarp. Den er laget i solid polyester med PU belegg, så jeg kjøpte en 4-pakning med Holdon mini klemmer. Da har jeg noen ekstra fester jeg kan flytte rundt før jeg evt. Finner ut nøyaktig hvor jeg vil sy på fester.

Jeg har sett noen fester som er beregnet å sette midt på en duk (ikke på kanten). Noen som har ett produktnavn eller en link? For det er vel greit med ett feste i senter på duken for å kunne løfte denne litt, eller hva synes dere?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.