Gå til innhold
  • Bli medlem

Duger Hard Rocx Cross Machine til langtur?


Majorama

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg har syklet en del tidligere, men har kun ligget på 3-4 mils dagsturer med min Hard Rocx Cross Machine. Jeg er ikke spesielt erfaren eller opplest på forskjellig sykkelutstyr, derfor jeg spør her.

 

Men nå har jeg satt opp treningen og på sensommeren vil jeg ut på sykkeltur. Jeg tenker å sykle Trondheim(-område) og opp til Tromsø. Primært langs kysten. Jeg har en god del erfaring med friluftsliv, teltliv og matlaging, så dette gleder jeg meg til. Men så kommer spørsmålet; Duger min tre år gamle Cross Machine C3 til denne turen? Har slitt med en del punkteringer, men så er også dekkene veldig smale. Mulighet for å kjøpe nye dekk/hjul som tåler oppakning? Eller er vogn beste alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skulle duge helt fint. Til sammenligning syklet jeg i 1995 fra Bardufoss til Nordkapp med en DBS Kilimanjaro, den var blytung og hadde 26" hjul, så du er mye bedre stilt!! :-)
Kjøp deg litt tykkere dekk, men med liten rullemotstand og pump dekkene opp til det maksimale trykket (for lite rullemotstand) så er det tut og kjør.

Å sykle med vogn er veldig lett, XXL har en vogn som koster rundt tusenlappen og den duger til det meste. Jeg vil også anbefale deg en styreveske, det er kjekt for å ha småting i som du vil ha lett tilgang på, f.eks. mobiltelefon.

Med sykkelvesker sparer du en del vekt i forhold til å ha en sykkelvogn, men det er mer knot med pakking, og krever litt mer balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betryggende tilbakemelding!  :D  Er fortsatt ikke helt sikker på hvem som blir vinner; vesker eller vogn.

Av vogner ser jeg at xxl har kun 2-hjuls vogner og har lest meg litt opp på fordelene med 1-hjuls. Har ikke klart å finne noen rimelig 1-hjulsvogner, så det blir kanskje ikke verdt prisen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vogn vil tyngden være på vognen og ikke på sykkelen. Har du vesker vil all vekten være på sykkelen, og dermed settes det høyere krav til at sykkelen klarer påkjenningen. 

Det positive vil jo være at uten vogn slipper du 10-12kg ekstra vekt (eller 5-6kg med 1-hjuls). 

 

Punkterer du ofte er muligens grunnen at du har noe inne i selve dekket som skraper opp slangen. Du bør sjekke innvendig om det er noen skarpe gjenstander som skraper hull på slangen. Skal ikke punktere bare fordi du har smale hjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mengdetrening er viktig, i den rolige treningssonen. Det er viktig å bygge en god base du kan bygge videre på. Til en slik tur trenger du mengdetrening og beinstyrke - ikke harde intervaller som tapper deg for krefter. Norge er jo ikke akkurat flatt, så på noen steder går pulsen høyt opp. Hadde du hatt bedre tid på deg ville jeg anbefalt passe harde langintervaller 1-2 dager i uka.

Det blir sikkert en flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å holde meg til asfalt, ja. Er dette "punkteringsfrie" dekk? Og lever de isåfall opp til navnet?

Snart får jeg tilgang på min egen sykkel- da er det kanskje lurt å begynne å trene med oppakning etterhvert.

 

Som ny på forumet må jeg bare si det; tusen takk for tilbakemeldinger og hjelp! Lettere å ta det her enn å stå i butikken. Da blir det kanskje fort at jeg kjøper mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dekk er punkteringsfrie, men Schwalbe Marathon får mye positiv omtale. Har ikke testet disse selv, men har hatt noe liknende på Cyclocrossen før jeg solgte den. Tror ikke det går å sette de opp slangeløst, men prøv disse slangene: http://www.joes-no-flats.com/?categoryId=13905 (Jeg har funnet de på Anton sport). 

Jeg skal ikke påberope meg å være noen treningsekspert, men jeg ville prøvd å sykle motbakkeintervaller minst en gang i uka. Finn en bakke du bruker 8-10 min. på og sykle den så raskt du kan tre-fem ganger. Hvis du sykler intervall mer enn en gang i uka kan du variere med litt kortere intervaller eller en lang bakke (20-30 min). Slik bygger du kapasitet til de motbakkene du skal sykle senere i sommer. 

 

Så ville jeg syklet mest mulig lange turer, aller helst med den oppakningen du skal bruke. Det viktigste på en sånn tur tipper jeg er å unngå ubehagelige overraskelser, så pass på at sykkelklærne, setet og sykkelsko er godt innkjørt. 

Utfordringen er at dette kanskje blir litt kjedelig opptrening. Blir litt som å trene til langturer til fots, det beste man kan gjøre er å gå lange turer med tung sekk eller å slepe dekk, men dette er ikke det morsomste som finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for svar, dere! Jeg har kommet meg fra Steinkjer til Senja. Har nå to dager igjen før jeg sitter i leiligheten min i Tromsø. Sykkelen har holdt fint, og eneste repetisjon jeg har gjort underveis, er bytte av bremseklosser.

Valget falt på vogn, da en venn tilfeldigvis skulle selge sin Topeak Journey Trailer med Drybag. Det har vært praktisk og jeg er godt fornøyd!

Ble ikke like mye mengdetrening før turen som det burde ha vært, men etter ca 800 km begynner beina å bli sterkere ;D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.