Gå til innhold
  • Bli medlem

Begans Rondane ryggsekk


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med denne sekken http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker1/Rondane-65L-Black-Br-SeaBlue-155156-p0000864302 ?

Ønsker en litt mindre og lettere sekk en jeg har i dag. Er jo ikke så mye mindre enn min Bergans Glittertind 70L, men den har et annet bæresystem og er nesten 1kg lettere. Er fornøyd med min Glittertind, men da det nok blir mest solo turer i sommer trenger jeg ikke så stor sekk. Vurdere den 46L store Rondane også?

Kom gjerne med andre forslag til sekk rundt 50-60L som ikke veier mer enn Rondane sekken.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som en bra sekk det der, eventuelt Bergans Helium 55 som er enda noen gram lettere. Det er en gjennomprøvd sekk med gode skussmål. Exped Lightning 60 veier 1100 gram og kan være et alternativ. 

 

http://www.outnorth.no/exped/lightning-60?utm_source=kelkoono&utm_medium=productlinks&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Exped%20Lightning%2060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne sekken og syntes den et svært god å bære. Jeg er 190 og den passer meg meget bra. Tror imidlertid ikke den er noe særlig om vekta kommer over 15-20 kilo.

 

Det kan jeg bekrefte. Bommet litt på pakkinga (evt sekkvalg) på en av turene i fjor (padletur som utviklet seg til en gåtur pga uvær), 25+ kg i denne sekken er ikke behagelig. Så det på sømmene at det er den ikke laget for heller, ingenting gikk i stykker men det er enkelte sømmer i remmene som gaper litt.

 

Fin lettvektsekk, men savner utvendige lommer for å stue vekk alt fra briller til myggspray, godteri og dasspapir. Jeg må ha skikkelige utvendige lommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg bekrefte. Bommet litt på pakkinga (evt sekkvalg) på en av turene i fjor (padletur som utviklet seg til en gåtur pga uvær), 25+ kg i denne sekken er ikke behagelig. Så det på sømmene at det er den ikke laget for heller, ingenting gikk i stykker men det er enkelte sømmer i remmene som gaper litt.

 

Fin lettvektsekk, men savner utvendige lommer for å stue vekk alt fra briller til myggspray, godteri og dasspapir. Jeg må ha skikkelige utvendige lommer.  

Tviler ikke på det ;-) Jeg ligger på rundt 13-15 kilo på helgetur med bikkja og med den vekta syntes jeg den er meget behagelig.

Lommene syntes jeg ikke er noe problem. Topplommen er stor nok for meg til myggspray, dasspapir, førstehjelpssaker osv. Syntes de "åpne" lommene på sidene og foran er veldig kjekke til drikkeflasker, kart og annet småtteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Kom gjerne med andre forslag til sekk rundt 50-60L som ikke veier mer enn Rondane sekken.

....

Jeg ligger på rundt 13-15 kilo på helgetur med bikkja og med den vekta syntes jeg den er meget behagelig

....

Fra Bergans nettbutikk:

Svært lette sekker

Volum: 65 L

Vekt: 1400 g

 

Har du vurdert utenlandske produsenter som f.eks ÜLA eller Gossamer Gear ?

Kjenner flere som er kjempefornøyd med sine ULA sekker og jeg er veldig fornøyd med min GG Mariposa på 827gram.

50 liter + 20liter utvendige stretchlommer og to mindre hoftebelte-lommer. For meg er den veldig behagelig. Sekken veide 13,5kg første dag av 4 dager i Rondane på FF Koordinat treff i fjor (venstre på bildet). Tror jeg til slutt betalte ca 2000,- ferdig importert, så den koster i praksis det samme som Bergans sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne sekken , veldig enig med de over at den ikke er noe særlig og bære tungt i.

Syntes den har veldig mye ekstra " løse" reimer på hofte beltet og at lommene utenpå sekken er vanskelig og få dytta noe ned i når sekken er full.

Bortsett fra de 2 tingene er jeg veldig fornøyd med denne sekken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bergans nettbutikk:

Svært lette sekker

Volum: 65 L

Vekt: 1400 g

 

Har du vurdert utenlandske produsenter som f.eks ÜLA eller Gossamer Gear ?

Kjenner flere som er kjempefornøyd med sine ULA sekker og jeg er veldig fornøyd med min GG Mariposa på 827gram.

50 liter + 20liter utvendige stretchlommer og to mindre hoftebelte-lommer. For meg er den veldig behagelig. Sekken veide 13,5kg første dag av 4 dager i Rondane på FF Koordinat treff i fjor (venstre på bildet). Tror jeg til slutt betalte ca 2000,- ferdig importert, så den koster i praksis det samme som Bergans sekken.

 

Har sett på sekker derfra tidligere, men liker og prøve sekken først. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også verdt å merke seg at den kan åpnes i hele fronten som en bag. Det er genialt! Mange sekker "mangler" dette.

 

Det er faktisk noe jeg også liker veldig godt med den sekken jeg har i dag. 

 

Satser på at sekken ikke veier så mye over 15kg på sommerens tur som blir ca 10 dager tror jeg. Telt, sovepose og underlag er slanket tidligere. Om jeg bytter sekk kommer jeg ned på ca 4kg med Rondane sekken. Det er jo ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gillar Osprey Exos säckar.

58-liters varianten spara dig såväl ett par hundralappar som ett par hundra gram.

http://www.hektapatur.no/osprey-exos-58l-basalt-black-p-1227-c-164.aspx

Finns också som 48 liter om det skulle räcka?

För mig är detta ett överlägset val, med utvändig ram, ett bra bärsystem som sitter bra på min rygg, bra ventilation över ryggen och möjlighet att "krympa" säcken en del genom att man kan ta bort topplocket.

Ryggsäckars passform är dock väldigt individuell, så denna som passar mig otroligt bra kan sitta väldigt dåligt på en annan rygg. Testa! :-)

4 kg för de tre stora posterna bo-bära-sova är väldigt bra grund för en lätt packning. Goda möjligheter att klara sig med runt 15 kg startvikt i säcken för en 10-dagarstur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på sekker derfra tidligere, men liker og prøve sekken først. Takk for tips.

 

Har forståelse for det.

Men min erfaring er at det hjelper lite å ha på seg en sekk i 5-10 minutter i en sportsbutikk da det ikke er før du har gått en times tid med sekken før du merker hvor den virkelig presser.

Lykke til videre i jakten på sekken     :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men min erfaring er at det hjelper lite å ha på seg en sekk i 5-10 minutter i en sportsbutikk da det ikke er før du har gått en times tid med sekken før du merker hvor den virkelig presser.

 

Det er for lite til å bekrefte at ein sekk passar. Men det kan vera nok til å velge bort ein sekk som absolutt ikkje passar. Det er nokre ting eg ikkje ville vurdere å kjøpe uprøvd, blant anna langtursekk og sko/støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det er for lite til å bekrefte at ein sekk passar. Men det kan vera nok til å velge bort ein sekk som absolutt ikkje passar. Det er nokre ting eg ikkje ville vurdere å kjøpe uprøvd, blant anna langtursekk og sko/støvler.

Det skal jeg være enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.