Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel havpadling på den svenske vestkysten


Anbefalte innlegg

Etter en skikkelig test av snuppas nyoppussede kajakk er vi veldig motiverte for å bruke pinsen til sjøs. Langs den svenske vestkysten er det flere utleiesteder (jeg må leie kajakk) og jeg har hørt mye fint om padlingen der. Problemet er at jeg ikke husker detaljer. Er det noen som har noen tips jeg kan ta med meg? Koster? Fjällbacka? Grebbestad?

 

Litt bakgrunn: Snuppa er åtte og har litt kajakkerfaring. Jeg har padlet en del for lenge siden og tok det opp igjen i fjor. Tok da også våttkort. Jeg kan taue henne for å bedre rekkevidden, men vi er først og fremst ute etter å kose oss på og ved sjøen. Ønsker meg korte dagsetapper (eller kanskje en basecamp) og tid til fiske, lek i kajakkene og øvrig moro.

 

Vi bor i Oslo, og tips om andre turmål er også hjertelig velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kombiner det hele med et opphold på Daftø resort rett syd for Strømstad, svært trygge farvann å padle i og et flott lekeland for de små etter dagens padletur.

Flott hytter på stylter med god komfort er også en mulighet.

Min datter er litt eldre (14) og vi var der i fjor og padlet hjem (Nøtterøy) når ferien var over.

bloggen min

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter RulleRolf.

 

Har padla mye i området. Daftø og utafor, f.eks rundt Saltö (naturreservat pg badeplasser) er det mange beskytta områder og i finvær er Koster like i nærheten.

 

Hvis du synes Daftø er litt kommers, så ligger det en enkel campingplass på Tjärnö, forbi Daftø, over noen bruer... med hytter og litt mer "åpent" ut mot havet og Koster.

 

http://www.boforscamping.com/

 

Marinbiologisk for barn rett i nærheten, med mikroskopprøver og kar med sjødyr for å kjenne og klemme.. vært mye der når barna var små. Bra krabbefiske også.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kombiner det hele med et opphold på Daftø resort rett syd for Strømstad, svært trygge farvann å padle i og et flott lekeland for de små etter dagens padletur.

Flott hytter på stylter med god komfort er også en mulighet.

Min datter er litt eldre (14) og vi var der i fjor og padlet hjem (Nøtterøy) når ferien var over.

bloggen min

Flott padletur-rapport i bloggen din, RulleRolf!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne en oppsummering!

 

En grundigere oppsummering kommer på bloggen etterhvert, men det viktigste kan vi jo ta her:

 

Jeg avtalte å leie kajakk fra Skjärgårdsidyllen rett utenfor Grebbestad fredag kveld. Tanken var å padle ut til nærmeste holme og slå leir for natten der. Været ble dårligere og dårligere jo nærmer vi kom, og da vi gikk ut av bilen regnet og blåste det ganske kraftig. Innehaverne møtte oss, og foreslo at vi heller lånte deres gjestehus for natten og startet når det løyet neste morgen. Det var et generøst tilbud vi ikke kunne si nei til, og vi tilbragte en hyggelig natt under tak. 

 

Lørdag kom vi oss av gårde, nå i strålende sol. Vi padlet sørover, og planla å slå leir på Musø, en ganske stor øy. Vi hadde stort sett motvind eller vind skrått forfra, og snuppa taklet det overraskende bra i sin kajakk. Innimellom tauet jeg litt også. Ikke langt før Musø måtte vi ha en akutt tissepause, og det viste seg at Lille Brattholmen hadde enn fin gress-slette til telt og mange fine fjell å klyve i. Vi ble der over natten.

 

Søndag morgen var været bra, og puslet rundt på holmen. Snuppa badet, vi spiste lang frokost, klatret litt mer, sparket fotball med en ball som kom drivende og så videre. Utpå dagen padlet vi over til Musø, og fortsatte utforskingen der. Utpå dagen ble været dårligere og etterhvert begynte det å regne, så middagen ble laget i teltet. Vi padlet mindre enn 30 minutter hele denne dagen. 

 

Det regnet mesteparten av natten, men mandag var det igjen klart og fint. Vi hadde ganske kraftig sidevind (6-7 m/s i følge værvarslet), og holdt oss mest mulig i le av øyer. Snuppa sleit veldig med å holde kursen, kajakken hennes er kort og har veldig lite kjøl. Det ble mye tauing. Hun var happy, men jeg likte ikke å ikke kunne ha øyenkontakt med henne når det ble litt bølger og vind mellom øyene. Løsningen ble at hun sang for meg, sånn at jeg kunne høre at alt var bra der bak. Hyggelig løsning! (For ordens skyld: jeg opplevde ikke at forholdene på noen måte var risikable, men det er jo alltids en sjanse for at barn gjør noe merkelig og havner i vannet. Derfor var det fint å høre henne.) Vi tok et par gode raster underveis, og padlet inn til Grebbestad rundt halv fem. 

 

 

Totalt sett en fin tur i et flott område, og vi drar gjerne tilbake. Skjärgårdsidyllen var veldig imøtekommende og hjelpsomme, så de anbefaler vi gjerne. Det mest negative med turen var vel hvor tydelige begrensninger snuppas kajakk har. Det spørs om hun ikke trenger en ny hvis dette skal bli en turform vi bruker mye. Jeg har også lyst på egen. Dette blir dyrt... Har allerede lagt inn søk på finn.no. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet en uke på Bohuslenkysten sommeren 2014. Startet fra Grebbestad vi også :) Padlet "krokete" veier nedover til Fjellbacka og Hamburgsund og ett godt stykke nedenfor der, før vi padlet havsiden hjem igjen. Nydelig padleområde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.