Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om to telt


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Trenger nytt telt som skal brukes på fjellturer samt turer i skog og mark. Stort sett sommer/høst/vår men kan være jeg lusker meg ut i snøen også.

Jeg ser XXL har tilbud på følgende to telt og jeg er usikker på hva de faktiske forskjellene er på disse og hvem jeg evt. Bør velge?

Teltene det er snakk om heter:

- Helsport Nordmarka 3 (1699,-)

- Helsport Sarek 2+ (2199,-)

Noen grunn til å velge det dyreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger nytt telt som skal brukes på fjellturer samt turer i skog og mark. Stort sett sommer/høst/vår men kan være jeg lusker meg ut i snøen også.

Jeg ser XXL har tilbud på følgende to telt og jeg er usikker på hva de faktiske forskjellene er på disse og hvem jeg evt. Bør velge?

Teltene det er snakk om heter:

- Helsport Nordmarka 3 (1699,-)

- Helsport Sarek 2+ (2199,-)

Noen grunn til å velge det dyreste?

Sarek 2+ står i xxl kundeavis til 3999,-. I nettbutikken til xxl til 3499,- (riktig nok ingen på lager)

 

Hvor fant du prisen 2199,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka er så vidt jeg vet en utgående modell, så derfor er den nedsatt for tiden. Jeg har sett litt på dette teltet selv, men har hørt noen rykter om at der er dårlig takhøyde.

 

Ellers vet jeg ikke noe spesifikt om forskjellene, men det er jo ofte slik at man får et mer robust telt når det er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarek 2+ står i xxl kundeavis til 3999,-. I nettbutikken til xxl til 3499,- (riktig nok ingen på lager)

 

Hvor fant du prisen 2199,-?

Fikk en blekke i posten for ett par uker siden fra XXL hvor Sarek 2+ sto til 2199,-

 

Nordmarka er så vidt jeg vet en utgående modell, så derfor er den nedsatt for tiden. Jeg har sett litt på dette teltet selv, men har hørt noen rykter om at der er dårlig takhøyde.

 

Ellers vet jeg ikke noe spesifikt om forskjellene, men det er jo ofte slik at man får et mer robust telt når det er dyrere.

Nordmarka 3 til 1699,- kan jo ikke være annet enn mye for pengene? I følge flere selgere på XXL så er Helsport også VELDIG greie å ha med å gjøre når det kommer til reklamasjoner etc. Jeg sendte inn min Lavvo Varanger 4-6 etter at den spjeret i en søm. Jeg dro ikke hardt heller så måtte være en svakhet akkurat der revnen kom. INGEN problem overhodet. Jeg sendte det inn og fikk det tilbake igjen ferdig reparert uten å betale noe som helst.

 

Jeg har skjønt såpass (tror jeg) at Extreme serien til Helsport har en langt mer påkostet duk som tåler mer, men teltene i Extreme serien veier også mer og koster så klart skjorta. Pro serien er ofte noe av det samme som Trek serien men har lettere duk for å få ned vekten etc.

 

Om teltet veier 2.5 kg. eller 3kg. betyr ikke så mye for meg. Det viktigste er egentlig at det tåler en skikkelig regnskur på 8 timer uten å lekke inn vann. Å bli våt når jeg sover er min verste frykt.

 

Når det er sagt, så er Lavvoen jeg har et kanonflott telt jeg bare elsker, men det blir fort for stort å ta med seg når jeg feks. skal på motorsykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en blekke i posten for ett par uker siden fra XXL hvor Sarek 2+ sto til 2199,-

.....

Kommer vel ny avis hver uke så det tilbudet gjelder antakelig ikke lenger.

Det står i bunnen av en/ alle sidene hvor lenge tilbudet er gyldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om teltet veier 2.5 kg. eller 3kg. betyr ikke så mye for meg. Det viktigste er egentlig at det tåler en skikkelig regnskur på 8 timer uten å lekke inn vann. Å bli våt når jeg sover er min verste frykt.

 

Alle Helsport telt holder deg tørr om natten. En kamerat har Nordmarka 2 teltet og har hatt det med i ganske så rufsete vær i Troms uten at det har vært noen lekkasjer. Nordmarka er en billigserie laget for XXL, men stoffet er sterkt og vanntett, bare endel tyngre enn de dyrere teltene.

 

Sarek har jeg ikke noen kjennskap til, søkte på Helsport og ser ut som det er litt forskjellige teltvarianter som har bært det navnet, men ser ut som alle har gått ut. Sakek Dome 2+ ser ut til å være et tilsvarende telt som Reinsfjell superlight bare i tyngre materialer? Men regner med det er tunnelteltvarianten du har sett tilbud på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at jeg skal dra denne tråden over i en komersiell suppe og synseteorier, men når det rimeligste 3-person tunnelteltet til Helsport koster 4.999,- (Rondane 3 Camp) på XXL (Altså det rimeligste teltet som ikke er laget for XXL) og man får Nordmarka 3 Camp til latterlige 1.699,- så kan jeg jo ikke si annet enn at jeg begynner å lure litt. Helsport lager jo også egne telt til Sport 1 butikkene....

 

Jada, jeg ser Rondane 3 Camp veier 0.6 kg. mindre enn Nordmarka 3 Camp, men 0.6kg. bærer jeg lett med meg for å spare 3.000,-. Jeg har heller ikke planer om å bære teltet langt. Enten skal jeg ha det bak på motorsykkelen eller så skal jeg ha det i bilen.

 

Men hvis man ser bort fra "fordelen" om lavere vekt på Rondane 3 Camp.... Finnes det flere håndfaste argumenter og specs som gjør at jeg bør bla opp 3.000,- ekstra?

 

Så langt jeg har forstått så er jo de tyngre teltene mer solide også, siden materialene er tyngre etc.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina....

Rondane er nok laget i Silnylon og Nordmarka i Polyester. Altså duken er laget av helt andre materialer, stengene er nok anderledes, glidelåsene bedre osv.

Når du har hatt Nordmarka teltet i boden i 20år kan polyesterbelegge flasse, det gjør ikke silnylon.

Selv har jeg Nordmarka 2 som jeg gav 599,- for, det er det helt klart verdt! Bruker det som solotelt på småturer, er litt lavt ellers greit.

Til andre turer har jeg telt fra Hilleberg, når jeg krabber inn i de skjønner jeg også godt at de koster mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina....

Rondane er nok laget i Silnylon og Nordmarka i Polyester. Altså duken er laget av helt andre materialer, stengene er nok anderledes, glidelåsene bedre osv.

Når du har hatt Nordmarka teltet i boden i 20år kan polyesterbelegge flasse, det gjør ikke silnylon.

Selv har jeg Nordmarka 2 som jeg gav 599,- for, det er det helt klart verdt! Bruker det som solotelt på småturer, er litt lavt ellers greit.

Til andre turer har jeg telt fra Hilleberg, når jeg krabber inn i de skjønner jeg også godt at de koster mer.

20 år??

 

Er vel ikke mye som holder i 20 år uten vedlikehold?

 

Men hvis teltet tåler sporadisk bruk i 2-3 år så synes jeg 1.699,- kan forsvares. Faren får at man mister deler/ødelegger teltet ved uhell eller bare vil ha ett nyere er ganske stor så jeg vil heller bytte telt oftere enn å kjøpe et svindyrt ett jeg må ha livet ut for å kunne forsvare.

 

Men nå er jo ikke jeg noen Lars Monsen heller da. Men han foretrekker vel stort sett en tarp så vidt jeg har sett, samt en god sovepose...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyesterbelegget ligger utenpå materialet, så om du ser en med flasseet teltduk er det polyester. Silnylon er mer som imprignering og trekker inn i materialet.

Normalt vil det gå mer enn 10 år før noe skjer med vanlig bruk, ved hardt bruk og mye sollys skjer det raskere. Men om det bare ligger lagret tar det altså mye lengre.

På gamle Helsport pakkposer er det i alle fall ganske vanlig at det flasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, men et telt til 1.699,- er tjent inn i løpet av en sesong for min del. Holder det i to år så går jeg i pluss eller evt. Kan jeg kjøpe et nytt uten å tape en krone. Jeg så Bergans hadde et to manstelt med navn Trysil til 799,- også. Det er jo så billig at det er tjent inn i løpet av en halv sesong for min del. Så lenge det holder meg tørr på rundt 2-3 overnattinger så går jeg i pluss.

Det skal sies at jeg har forståelse for de som velger ekstremteltene til rundt 10.000,- jeg regner med at dette er folk som drar ut på etapper som varer i flere dager, ala Lars Monsen. Da spiller vekt og smarte løsninger en langt større rolle, og siden slike turer også med stor sannsynlighet er komersielle etc. Så slipper man ofte unna de store kostnadene også.

Ikke fortell meg at Lars Monsen har kjøpt utstyret sitt for egne penger. På ett eller annet vis har han nok fått kompensasjon for dette.

Jeg mener ikke å kverulere her, men prøver bare å stikke fingeren litt i jorda. Jeg vet at det for entusiaster er lett å anbefale de dyre teltene, men da vil jeg nok heller legge litt penger i soveposen. Det er tross alt den som skal holde meg varm om natten og jeg har erfart at en billigsovepose til 500,- ikke holder mål til utebruk. Man fryser allerede ved 4 varmegrader og så kaldt blir det ofte midt på natten. Også midt på sommeren. Vertfall litt opp på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Elgkalven har Helsport Nordmarka 2 som vel nærmere er et 1,5 manns telt. Nordmarka 3 er vel et 2-manns telt 

Det har vært hardt brukt som solo telt på turer i Nordkalotten, da hun bodde i Finland herunder Kekkonen nasjonalpark mfl. 

Og på sykkeltur på New Zealand langs herunder i temperert regnskog! Der regner det mye og teltet var tett og tørt. Hun bruker det enda.

Vekten er akseptabel. Ofte kan en få det hos XXL på salg rimelig.

 

Kanskje litt lav sittehøyde, men hun er også mindre enn jeg. Lav sittehøyde er irriterende. Bra plass i fortelt.

 

Helsport er flinke til å reparere enten gratis eller for rimelig pris.

 

Litt flisespikkeri: Det er vel selve tekstilet som er polyesterduk, impregnert eller måske med et belegg (urethan?). Så det er ikke polyesteren som flasser. Silnylon er silikone impregnert nylonduk.

 

Jeg har ikke opplevd telt som flasser - kanskje utover helt billige festivaltelt. Der i mot både skaljakker, soveposehylser, ryggsekker mm.

 

Holmestrand telt hadde før en grundig utredning om teltduk på hjemmesiden.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skal sies så er et McKinley telt jeg har blitt mellom 15 og 20 år gammelt, på det er det kun enkelte steder tapen på sømmene har løsnet, ellers er det like fint.

Dette teltet var billig i sin tid.

Så kjøp telt ut fra ditt bruk, og legg så mye kroner i det som du syns passer deg, det skal uansett mye til for at et telt blir ødelagt.

Når du har fått prøvd teltlivet litt, kanskje du finner du ut at du ønsker å oppgradere, og da kan du gjøre det.

Ps kjøp også et godt oppblåsbart liggeunderlag, da sover du garantert bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år??

 

Er vel ikke mye som holder i 20 år uten vedlikehold?

 

 

 

I fjor sommer fant jeg fram mitt Helsport Dovrefjell fra 1980. Da hadde det ligget ubrukt i nøyaktig 20 år, siste gang det ble brukt var på telttur med de 2 eldste mens mor og den yngste var på fødestua. Noen morkne strikk på teltstengene ellers akkurat like bra som da det ble arkivert til fordel for andre telt.

 

Uten tvil høy kvalitet på Helsport av gammel årgang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har i følge en artikkel jeg leste over 40 stk. telt i sin samling. (Jada, noen samler på frimerker mens andre samler på bøker etc.) Sikkert fint med en stor erfaringsbredde når det kommer til telt, men hva skal man med telt til flere tusen kroner når man åpenbart bytter telt en gang i året? Holder ikke teltene hans mål og må byttes ut, eller har han en telt fetish?

 

Som nevnt tidligere så har jo sikkert han blitt sponset en del gjennom tidene med førsteklasses telt av mange slag. Jeg leser også om andre friluftsentusiaster som har prøvd flere telt i den øvre klassen og dem finner aldri ett som fungerer optimalt. I mitt hode så handler det kanskje litt om å stikke fingeren litt i jorda og kjøpe et telt som dekker de viktigste behovene man har. Nemlig det at man holder seg tørr samt har plass nok. Om det skulle være noen små irritasjonsmomenter med teltet så tror jeg de fleste av oss klarer å leve med det. Det handler vel bare om å bli vant til utstyret på godt og vondt?

 

La oss si at den største svakheten/svakhetene ved å velge Nordmarka 3 Camp fremfor sin dyrere storebror er sittehøyden og vekten på teltet. Storebror har 10cm. mer sittehøyde og veier ca. 0.6kg. mindre. Jeg skal stort sett sove i teltet alene og jeg skal ha det med meg på motorsykkelturer (stroppet til sykkelen) og teltet skal ikke settes opp VELDIG langt fra sykkelen. Man kjører ut på en gressbanke eller inn i en liten skog etc. så slår man opp teltet. 0.6 kg. hade jeg nok uansett ikke merket noe til om jeg skulle gå langt. La oss si man våkner i teltet. Man setter seg opp, lukker opp "døren" for å gjøre klar/fyre opp primusen. får man deiser hodet hardt mot taket. Som ekte friluftsmenneske vil man kanskje bli helt satt ut og tenke "nå er det jaggu meg like før det klikker for meg. er ikke teltet høyere enn dette?? det skal byttes ut sporenstreks når jeg kommer hjem!"

 

Jeg ville nok ikke tenkt på dette i det hele tatt. Og hvis dette er noe som jeg ser for meg vil plage meg så velger jeg et annet telt fra starten av. Det handler vel også litt om å finne det rette teltet ut fra eget behov så godt det lar seg gjøre, og det er det jeg driver med nå.

 

For å si det enkelt:

jeg skal slå opp teltet, sove i det, pakke det ned for så og kjøre av gårde. Lykken av å fyre opp primus og koke seg en kaffe på morgenkvisten mens man ser utover et tjern er lykke for meg. Spesielt når jeg ser motorsykkelen i det samme bildet. Hvis jeg skulle gremmes over en evt. hode touch i taket på teltet, så har jeg kanskje større problemer enn det å finne det rette teltet tror jeg.

 

Vertfall litt slik jeg tenker.. :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du tenker slik, og det virker også som du har bestemt deg for kva telt du skal ha. Så kva er eigentleg spørsmålet?

Du bør sjølvsagt kjøpe det teltet som passer ditt behov best, og i den vurderinga er sjølvsagt pris ein av faktorane. Kva folk på eit forum på nettet meiner, bør vera heilt irrelevant.

Begge alternativa tåler godt sporadisk bruk slik du skisserer, i både 2 og 20 år. Dersom teltet er øydelagt før det er gått 20 år, er det fordi det er utsatt for uhell, og det kan skje når som helst, heilt uavhengig av alderen på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har i følge en artikkel jeg leste over 40 stk. telt i sin samling. (Jada, noen samler på frimerker mens andre samler på bøker etc.) Sikkert fint med en stor erfaringsbredde når det kommer til telt, men hva skal man med telt til flere tusen kroner når man åpenbart bytter telt en gang i året? Holder ikke teltene hans mål og må byttes ut, eller har han en telt fetish?

 

Som nevnt tidligere så har jo sikkert han blitt sponset en del gjennom tidene med førsteklasses telt av mange slag. Jeg leser også om andre friluftsentusiaster som har prøvd flere telt i den øvre klassen og dem finner aldri ett som fungerer optimalt. I mitt hode så handler det kanskje litt om å stikke fingeren litt i jorda og kjøpe et telt som dekker de viktigste behovene man har. Nemlig det at man holder seg tørr samt har plass nok. Om det skulle være noen små irritasjonsmomenter med teltet så tror jeg de fleste av oss klarer å leve med det. Det handler vel bare om å bli vant til utstyret på godt og vondt?

 

La oss si at den største svakheten/svakhetene ved å velge Nordmarka 3 Camp fremfor sin dyrere storebror er sittehøyden og vekten på teltet. Storebror har 10cm. mer sittehøyde og veier ca. 0.6kg. mindre. Jeg skal stort sett sove i teltet alene og jeg skal ha det med meg på motorsykkelturer (stroppet til sykkelen) og teltet skal ikke settes opp VELDIG langt fra sykkelen. Man kjører ut på en gressbanke eller inn i en liten skog etc. så slår man opp teltet. 0.6 kg. hade jeg nok uansett ikke merket noe til om jeg skulle gå langt. La oss si man våkner i teltet. Man setter seg opp, lukker opp "døren" for å gjøre klar/fyre opp primusen. får man deiser hodet hardt mot taket. Som ekte friluftsmenneske vil man kanskje bli helt satt ut og tenke "nå er det jaggu meg like før det klikker for meg. er ikke teltet høyere enn dette?? det skal byttes ut sporenstreks når jeg kommer hjem!"

 

Jeg ville nok ikke tenkt på dette i det hele tatt. Og hvis dette er noe som jeg ser for meg vil plage meg så velger jeg et annet telt fra starten av. Det handler vel også litt om å finne det rette teltet ut fra eget behov så godt det lar seg gjøre, og det er det jeg driver med nå.

 

For å si det enkelt:

jeg skal slå opp teltet, sove i det, pakke det ned for så og kjøre av gårde. Lykken av å fyre opp primus og koke seg en kaffe på morgenkvisten mens man ser utover et tjern er lykke for meg. Spesielt når jeg ser motorsykkelen i det samme bildet. Hvis jeg skulle gremmes over en evt. hode touch i taket på teltet, så har jeg kanskje større problemer enn det å finne det rette teltet tror jeg.

 

Vertfall litt slik jeg tenker.. :hug:

 

Du oppsummerer det greit selv. Til ditt bruk vil en rimelig XXL-modell fra Bergans eller Helsport være mer enn godt nok. Om man skal bære alt på ryggen, gå 20-30 kilometer om dagen og ferdes i varierende terreng og vær vil et noe dyrere telt være verdt det. Da er det de små detaljene som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppsummerer det greit selv. Til ditt bruk vil en rimelig XXL-modell fra Bergans eller Helsport være mer enn godt nok. Om man skal bære alt på ryggen, gå 20-30 kilometer om dagen og ferdes i varierende terreng og vær vil et noe dyrere telt være verdt det. Da er det de små detaljene som teller.

Men hvilke detaljer er det du foretrekker å betale mange tusen kroner for som ikke Nordmarka 3 har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du tenker slik, og det virker også som du har bestemt deg for kva telt du skal ha. Så kva er eigentleg spørsmålet?

Spørsmålet ble stilt for å kanskje bli overbevist om at de dyrere teltene hadde noen løsninger som var verdt prisen, men ja, det ser ut til at jeg har oppsummert "rett" ut fra mitt behov.

Greit å ikke få fullstendig spader om teltet ved et uhell skulle ta fyr eller revne etc. Kast det i søpla og kjøp et nytt. 1.699,- skal jeg nok kunne klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke detaljer er det du foretrekker å betale mange tusen kroner for som ikke Nordmarka 3 har?

Mange. Lavere vekt, bedre lufting, bedre takhøyde og bedre opplevd materialkvalitet, blant annet. :-) Men det er vel ingen grunn til å diskutere dette. Er helt enig med deg at Nordmarka 3 er mye for penga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange. Lavere vekt, bedre lufting, bedre takhøyde og bedre opplevd materialkvalitet, blant annet. :-) Men det er vel ingen grunn til å diskutere dette. Er helt enig med deg at Nordmarka 3 er mye for penga. 

Med detaljer så mente jeg egentlig det vi ikke allerede har diskutert som vekt og takhøyde. Da står man igjen med OPPLEVD materialkvalitet (ikke faktisk materialkvalitet). Har full forståelse for at noen vil brenne av flere tusen kroner på ting som SER bedre ut, men personlig er jeg nok ikke heeeelt der :twitch:

 

Så da får jeg se om det ikke blir et nordmarka 3 på sikt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Greit å ikke få fullstendig spader om teltet ved et uhell skulle ta fyr

 

Akkurat det bør du prøve å unngå at skjer, av heilt andre grunnar enn prisen på teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Akkurat det bør du prøve å unngå at skjer, av heilt andre grunnar enn prisen på teltet.

Joda, det er klart, men du skjønte sikkert hva jeg mente, hehe.

 

Men til noe helt annet... eller vertfall delvis da...:

Hva skjer hvis man er maks uheldig og teltet skulle revne og turen måtte avblåses etc. Turen er spolert så klart, men hva gjør man med det ødelagte teltet?

 

Jeg tenker da så klart på telt som koster 10.000,- ++ her.

 

Er man forsikret mot noe slikt, slik at man kan få igjen verdien på teltet og kjøpe seg et nytt ganske kjapt, eller må man ha 10.000,- klare på bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvilke detaljer er det du foretrekker å betale mange tusen kroner for som ikke Nordmarka 3 har?

 

Sjølv er eg villig til å betale for tilstrekkeleg liggelengde. Det vil seie at eg skyr telt med skrå endevegg i innerteltet. For meg er dette langt viktigare enn høgde som allereie er nevnt i tråden. Og liggelengda aleine er nok til at eg sjølv aldri ville vurdere dette teltet. Men det er meg.

Høgde har også ei anna side. Eit høgt telt fangar meir vind. Vinterteltet mitt er ikkje høgare i innerteltåpningen enn Nordmarka 3 er, og det har aldri plaga meg. Og i det den innerteltåpningen har eg sitte mange timar totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.