Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er dette? Min farfars fottur i 1885


KBryn

Anbefalte innlegg

Min farfar var glad i friluftsliv hele sitt liv, og han var særlig glad i å tilbringe fritiden på Dovre og i Jotunheimen med Hurrungene. Noen av turene er behørig dokumentert med fotos, - de eldste fra 1890-årene. Før dette har jeg tegningene hans å forholde meg til.

 

Jeg har bl.a. en skisseblokk med blyant- og tusjtegninger fra 1885. Farfar var da 23 år gammel og startet ferieturen på Oppdal. Det neste jeg vet sikkert, er at han overnattet på Åsåren skysstasjon i Ottadalen. De neste bildene viser Glittertind, Memurutindene, Galdhøpiggen og Stygghø. Men det er ett bilde jeg ikke klarer å plassere. Er det noen som kjenner igjen dette motivet?

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en wild guess: Står han ved Knippen ikke langt fra Raudbergstulen og ser opp Leirdalen og fjellet i forkant: Storgrovhøe ( det markerte juvet ligner iallefall veldig på juvet øst for Storgrovhøe )  , mens det i bakkant kanskje kan være Loftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Trine RS for et godt guess, - ja det ble faktisk blink! Jeg brukte Google Earth til å sjekke utsikten fra Knippen og min farfar må ha sittet et sted i nærheten. Han har ganske sikkert gått opp stien fra Røysheim til Raudbergstølen. Der er det flere fine "utsiktsplasser".  Det vedlagte bildet er et Google Earth-bilde fra ca 700 meters høyde på denne stien.

 

Takk også til JohnB for et meningsfylt spørsmål. Jeg var med hensikt litt uklar på det. Tegningen er nemlig før bildet av Åsåren, og det stemmer ikke med de andre bildene. Jeg regner med at han kanskje har hoppet litt fram og tilbake i boka, - kanskje tilfeldig, kanskje for å finne rene ark?

 

post-16913-0-07779000-1432024743_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han var en god tegner. Fra turen i 1885 har jeg 18 tegninger. På de fleste er det skrevet hva som vises. Sånn er det med neste bilde jeg lurer litt på. Det står at dette er Memurutindene, men jeg finner ikke ut hvilken himmelretning har ser disse tindene fra. Kan han ha tatt feil av fjellene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han står såpass høyt, det er en bygning der, ikke minst at det er trær! og at det ser ut som om det er dyp dal mellom der han står og fjellene i bakkant gjør at jeg sliter veldig med å se hvor han befinner seg når han tegner dette om det skal være Memurutindene. Det passer rett og slett ikke inn fra noen vinkler. 

 

Hvor i rekkefølgen på tegningene er dette tegnet? (ingen hjelp selvsagt om han igjen har hoppet til ett ledig ark i boken... )

 

Jeg ser det står noe mer på tegningen, men klarer ikke å tyde det annet enn at det ene ordet slutter på flye. Ser du hva det står?

 

Før jeg leste at det sto Memurutindene så var min første tanke han ikke står så langt unna ditt forrige bilde, dvs at han har fortsatt videre oppover stien og står ett eller annet sted ved Raubergstulen, at det er Sygardshaugen som har trær på og at han ser over Visdalen mot Glittertinden og fjellene der. Men akkurat der har jeg vært bare en eneste gang for 8 år siden, så her er jeg på gyngende husk :)   ....dessuten står det jo Memurutindene på tegningen :)

 

Har ikke Google Earth her på jobb, så får ikke sjekket utsikten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en del tid på denne nøtta i går kveld og kom - som JohnB - til at tegningen sannsynligvis er laget i nærheten av Raudbergstølen. Den ene av toppene vi ser, er Leirhø. Den andre kan være Store Memurutind, men jeg er litt usikker. Google Earth gir meg ikke nøyaktig fasit, men det kan se ut som om fjellene har fått noe overdreven størrelse i forhold til forgrunnen, - tegnet med "telelinse".

 

Plasseringen i skisseboka passer godt med denne hypotesen. Tegningen foran er nemlig et bilde av Glittertind som definitivt må være gjort like i nærheten av Sygardshaugen Motivet på neste tegning er Galdhøpiggen og denne er tegnet på Juvasshytta-platået.

 

Jeg skal ta meg en tur i sommer med kamera og se om jeg kan finne dette ut mer nøyaktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min farfar var ganske riktig født i 1862. Han giftet seg i 1888 og fikk 9 barn. Min far var yngstemann i denne søskenflokken og ble født i 1907. I sitt annet ekteskap fikk min far tre barn. Jeg er yngstemann og er født i 1947. Dette er altså ikke så usedvanlig. Det som er spesielt, er de "albumene" som min farfar etterlot seg fra tiden før fotoapparater var tilgjengelige for amatører :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til JohnB. Det ble dessverre litt for dårlig tid til å sjekke ut det aktuelle mulighetene i nærheten av Raudbergstølen. Vi skulle ta bussen ned til Røisheim igjen, og brukte nok litt lenger tid på turen opp enn planlagt. Men det kommer flere muligheter. Jeg har hytte en drøy times kjøring unna, så jeg prøver i løpet av høsten :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.