Gå til innhold
  • Bli medlem

Innvandrere på fjelltur. En buffersone.....


barrocco

Anbefalte innlegg

Jeg er selv 1. gen innvandrer fra Sri Lanka. Har bodd i Norge i 17 år. Har en fartstid i forsvaret og vært instruktør med mange vinterøvelser bak meg. Det var greit å stå på ski og klarte å henge med på vinterøvelsene og synes den norske fjellheimen er så sinnsykt nydelig. Men for å sette det i litt spøkefullt lys: synes det er litt galt når A-gjengen og B-gjengen skal på skitur med 9mm i lomma, altså... "Kamerat, skal vi gå på ski med min fetter?, kamerat".

Synes vi innvadrere har gjort nok innhugg i det norske samfunnet, på godt og vondt og nordmennene trenger en "buffersone", som kan f. eks være det norske fjellet.

Og, Ja, jeg ER innvandrer og ikke norsk, selvom jeg er bedre å stå på ski i forhold til mange norske på min egen alder.

Mener bare at mine innvandrerbrødre bør manes til å vise moderasjon. Jeg sier absolutt ikke at innvandrere bør holde seg unna fjellet, men vær så snill og slutt å gjøre krav på alt mellom Himmel og Jord og misbruke "allemannseretten"

MEN.... Sett på en annen måte: Den norske naturen og fjellheimen er såpass usannsynlig vakker at alle som kommer kommer til dette landet bør oppleve den av repekt for landet og kulturarven. Men hva er det unnantt den mørke hudfargen som gjør at folk stusser og gubler "hva i helsikke gjør de svartingene her?" ..... Er det fordi vi ikke kan oppføre seg som andre norske? Slenger vi søppel overalt? Ja, dessverre så gjør mange av oss det.

Er det en ting jeg beundrer nordmenn for og som jeg ofte nevner i så mange sammenhenger som overhodet mulig, så er det deres eksepsjonelle hang til å ta vare på naturen rundt dere. Beundringsverdig!. Fra barndommen lærer dere først og fremst HVA søppel er og at det absolutt, ikke under noen omstendigheter hører til i naturen. Av førstehåndserfaring kan jeg si at dette er nok det innvandrere har størst problemer med å forstå. I mange ikkevestlige land har man en svært slapp holdning til hvor søppel skal gjøres av og hvordan søppel skal håndteres. Dette har jeg merket på mange av de innvandrerne jeg har vært med i naturen sammens med. Ofte har jeg måtte rette krass kritikk mot at mitt følge ikke vil ta med seg søppelet, men heller legge det igen i naturen.

At man tar vare på det estetiske i naturen er alles ansvar, men særlig for de som nyter den oftere enn andre. Jeg har pr. dags dato ikke møtt så veldig mange ikkevestlige som har ivriget etter å rydde opp etter seg, hverken i byen eller i naturen.

Nå er jeg sikker på at det jeg får hard medfart for denne lille artikkelen. Fint! Det jeg forteller her er kommet fra egenopplevelser og førstehåndserfaring. Og selvsagt er neppe alle innvandrere slike, men inntil det skjer en drastisk holdningsendring blant innvandrere, så synes jeg faktisk at naturen bør være forbeholdt for de som faktsik kan opptre med etikette. Det er dessverre få innvandrere jeg har sett som kan det. Trist, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:wink: Ja det var litt av noen ord du kom med der gitt. Og du har jo veldig mye fornuftig og fare med også. Men at det skal være skille på oss mennesker i mellom, det er jo veldig synd da. Hadde vi alle vært farveblinde, ja da hadde livet blitt lettere. Da hadde vi jo vært omtrent helt like. Og det er vi, tross at vi har litt forskjellig farve.

Det finnes jo drittsekker blandt oss infødte også. Går rundt med våpen og store kniver å ødelegger alt di kommer i kontakt med. Og det gjør de uansett hvor de måtte befinne seg. og det er en vederstyggelig het uansett hvem som forrårsaker dritten.

Så la oss være vennlige og høflige mot hverandre på fjellet. ja akkurat sånn som vi innfødte nordmenn er vant til. Uansett hvem vi treffer i skiløypa, så hilser vi jo på hverandre. La ikke det bli farge avhengig. Men bygg opp om alle å oppfordr hverandre til å ta vare på det vi bruker, så vi ikke missbruker det vi liker så godt. La oss hilse og hjelpe hverandre akkurat som vi alltid har gjort. Vi er jo bare mennesker alle sammen.

Men hold bedritenheten unna turveier, stier og skiløper. Ja akkurat som ellers i samfunnet. La oss leve livet i lag venner. Det tjener vi mest på i det lange løp. Det er lett å være fin i praten, men la oss vise at vi bryr oss om hverandre også i våre tider. Kan jo ikke gro fast i gamle spor heller.

Så gjør som vi alltid gjør. Hils og vær høflig, uansett hvilken kulør vi har.

Vennlig hilsen Rgust.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg og rolig diskusjon er tingen :wink:

Jeg er "etnisk nordmann", og som de fleste av denne gruppen en salig blanding av andre nasjonaliteter - i mitt tilfelle av svenske og skotte, og jeg har gått i fjell og mark siden jeg var liten gutt. I likhet med mange andre finner jeg roen i fjellheimen.

Men jeg har store problemer med å fatte at denne roen skal bli forstyrret bare fordi det ankommer noen fjellvandrere med en annen hudfarge enn meg selv.

Det å gå tur i fjellet er ikke en ur-norsk oppfinnelse. Ingen av våre forfedre fra den gamle bondestanden gikk på tur i fjellet. Fjellet var en arbeidsplass man kun beveget seg i når det var høgst nødvendig.

Fjellturen er en engelsk overklasseoppfinnelse som først de bedrestillte byborgere tok til seg, og siden resten av befolkningen.

La alle som ønsker å nyte fjellet få lov til det, uansett hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg skjønner ikke oppstyret.

Er det ikke bedre at folk går i fjellet enn at de kjeder seg?

Og ærlig talt: Er det noen som tror at innvandrere kommer til å kjøre milevis, storme til fjells og hamstre hermetikk og Toro-suppe på "våre" selvbetjente hytter?

Til de som nevnte denne faren: "It takes one to know one".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er glad i fjellet er vel enig i at det er folk man gjerne ser holder seg borte, såsom snøscooter-vandaler og andre bråkmakere.

Bakgrunnen for debatten som nå raser et annet sted på forumet, er jo at noen legger etniske kriterier til grunn for hvem de ønsker velkommen til fjells. Jeg regner med at heller ikke barrocco

synes det er legitimt at f.eks. vår venn fra Birkebeinern skal utløse avskyreaksjoner hvis han dukker opp i løypa mellom Leirvassbu og Gjendebu.

Hvis man var enig om at alle - uansett hudfarge, nasjonalitet, legning etc - som oppfører seg skikkelig og utviser en form for "fjell-etikette", er velkommen, ville det ikke blitt noen diskusjon, og heller ikke noe oppslag i Dagbladet om saken.

Som det er sagt et annet sted; en drittsekk er en drittsekk, og en kjernekar er en kjernekar - enten de kommer fra Sunnmøre eller Taiwan. Synd ikke alle kan erkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for debatten som nå raser et annet sted på forumet, er jo at noen legger etniske kriterier til grunn for hvem de ønsker velkommen til fjells.

Vel, trådstarter er ikke den eneste innvandrer som har blitt overrasket over visse nordmenns forakt for egen kulturarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farer man varsomt i naturen ,så spiller det ingen rolle hvem man er,og hvor man kommer fra,utseende og tro,for naturen er vi alle like.

Jeg jobber med turister hele året,og den sammenheng har jeg hatt med gjester fra alle himmelstrøk på brevandring,topptau,inneklatring og fjellturer.

Utstyr og kunnskap kan være så som så,men entusiasmen er ganske så ekte,og for mange har det vært

en positiv utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra dagens avis

Til ettertanke:

Lagt på www.berlingske.dk søndag den 29. januar 2006 kl. 16:55

Muslimer kræver FN-resolution

Den muslimske verdens to største organisationer vil kræve en FN-resolution, formentlig bakket op af sanktioner, mod Danmark i striden om Muhammedtegningerne.

Resolutionen skal beskytte religionen efter den strid, der er opstået som følge af først Morgenavisen Jyllands-Postens siden den norske avis Magazinets offentliggørelse af tegninger af profeten Muhammed.

Er ikke det heilt ute av proporsjoner, eller på norsk 'Heilt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra dagens avis

Til ettertanke:

Lagt på www.berlingske.dk søndag den 29. januar 2006 kl. 16:55

Muslimer kræver FN-resolution

Den muslimske verdens to største organisationer vil kræve en FN-resolution, formentlig bakket op af sanktioner, mod Danmark i striden om Muhammedtegningerne.

Resolutionen skal beskytte religionen efter den strid, der er opstået som følge af først Morgenavisen Jyllands-Postens siden den norske avis Magazinets offentliggørelse af tegninger af profeten Muhammed.

Er ikke det heilt ute av proporsjoner, eller på norsk 'Heilt på trynet?

Selvsagt er det på trynet.

På den annen side er det vel ikke så lenge siden blasfemiparagrafen i praksis

medførte lignende beskyttelse mot andre religiøse ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting til ettertanke:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/30/456215.html

Det norske flagg brennes, og nordmenn blir truet.

Generelt til muslimforsvarerne: Jeg kan godt ramse opp et titalls slike artikler daglig for å vise all den faenskap muslimer skaper verden rundt. Men det kommer jeg ikke til å gjøre, for dette er et fjellforum. Jeg håper den verste debatten rundt muslimer roer seg ned i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Takket være" Dagbladet har nok dette forumet fått en del nye medlemmer i løpet av kort tid.. Meg inkludert.. men slapp av, snart kan dere diskutere norsk natur og turgåing i fred.. måtte bare skrive et innlegg..

Alt er smak og behag.. Noen liker norske tradisjoner som stavkirker, bunader og brunost.. ... Andre (som meg) foretrekker sushi, salsa, og sigøynerstil (men jeg liker å slappe av på fjellet også!).. Noen liker jazz, andre liker danseband.. smak og behag..

Man kan lett føle at Norge blir invadert.. det er ingen lett sak det der.. Vet ikke hvor mange av dere som ser på Migrapolis.. digger det programmet.. bedre innvandrere skal man lete lenge etter.. Hvis man føler at innvandrerne bare tilfører eledighet, bør man se på dette programmet.. Jeg har ingenting til overs for muslimske ekstemister, og har lagt til hat folka som var ansvarlig for Twin Towers fall som drepte 3000 mennesker i løpet av noen minutter.. Men en god del av den muslimske sivilbefolkning her i Norge er vel enig med meg i det, eller?... Det var en utrolig kjip ting å gjøre?..

Men.. Tror ikke jeg skal gifte meg med en muslimsk gutt for å si det sånn... Altfor mye kulturkræsj... Hadde jeg måttet holde meg hjemme hver dag og laget mat, hadde jeg klikket... ja til tur på fjellet istedet! Men, igjen.. turgåing, ifølge meg, er til for alle.. uansett hudfarge og religion 8) Synes det er bare moro om innvandrerne får det for seg å gå i fjellet.. Men helst ikke bygg en moské der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne flagg er det kun muslimer og Otto jespersen som gjør. Hva er det egentlig som feiler disse muslimene. Det er de som nå grer hele Norge over en kam, de hater norge der nede nå, dette kaller jeg rasister. Jeg kommer aldri til å brenne et muslimsk flagg, siden det er så utrolig barnslig og primitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som feiler disse muslimene.

Så var det noe med å ikke skjære alle over en kam... 8)

Det finnes nok ekstreme krefter i alle leire, jeg syns det hadde vært på sin plass å unnskylde trykkingen av disse Muhammed-bildene. Av respekt for andres religion. Det er vanvittig dårlig dømmekraft av de som har gjort dette, og har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Er det noe som skaper reaksjoner, så er det når noen rokker ved det fundamentale. Ikke noe nytt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132724

Snart får vi selvmordbombing her også. Det virker kanskje brutalt, men jeg gleder meg veldig til Norge blir rammet av dette. Jeg tror det er det eneste som kan få naive skrullinger på venstresiden til å våkne opp. Håper mange av dem blir rammet, så får vi se om de fortsatt er like begeistret for "kulturberikelsen" innvandrerne representerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det noe med å ikke skjære alle over en kam... 8)

Det finnes nok ekstreme krefter i alle leire, jeg syns det hadde vært på sin plass å unnskylde trykkingen av disse Muhammed-bildene. Av respekt for andres religion. Det er vanvittig dårlig dømmekraft av de som har gjort dette, og har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Er det noe som skaper reaksjoner, så er det når noen rokker ved det fundamentale. Ikke noe nytt det.

Kanskje de også bør unskylde seg for å brenne flagget vårt, noe som jeg synes er svært støtende. Jeg gredde de ikke over en kam, jeg sa disse muslimene, de muslimene som gjør dette. Men jeg skal oppføre meg sivilisert. Jeg kommer ikke til å gå ut på gata for å slå ned en uskyldig muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, du skrev: "Det virker kanskje brutalt, men jeg gleder meg veldig til Norge blir rammet av dette. Jeg tror det er det eneste som kan få naive skrullinger på venstresiden til å våkne opp. Håper mange av dem blir rammet, "

Jeg har tjenestegjort i Libanon i flere kontingenter, og på Balkan. Jeg har sett hvordan Israel - en ikke-muslimsk nasjon for frem mot vanlige folk som aldri hadde tatt i et våpen.

Jeg har sett resultatet av bomber mot folk.

Du må enten være svært ung, eller ha svært liten erfaring fra annet enn godstolen og ditt egen naive og kunnskapsløse menneskesyn.

Kanskje du skulle komme deg ut av godstolen å få litt erfaring med nød, vold og resultatet av bomber selv? Så skal vi se om du fortsatt ønsker at dette skal skje i Norge og da selvsagt helst med folk som våger å være uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil alltid håpe at eventuell terror fra muslimer i Norge vil ramme de nordmenn som har invitert dem hit. De andre er jo uskyldige.

Det sier ganske mye om ditt skrudde sinn at du i det hele tatt ønsker død og fordervelse over noen som helst, fiende eller ikke.

Og du vet like godt som meg og de fleste andre oppegående at terror aldri rammer de "skyldige", det går for det meste utover uskyldige.

Nå har jeg aldri invitert noen muslimer hit til landet så jeg skulle vel være relativt trygg for din ønskede terror.

Men det trekker vel muligens ned at jeg har muslimske venner så jeg går vel med i dragsuget ditt alikevel da Tom?

Som en liten opplysning, hvis du kan din krigshistorie litt utenom det som har skjedd her på berget, så vet du kanskje hvilket land og organisasjon som står bak Al-qauida, og hvilken trosrettning dette landet har?

Tygg litt på den, jeg er oppriktig spent på svar.

Og som en ekstra ekstra service/opplysning:

Hvis du er interessert i å se og eventuellt lære om hva slags faenskap oss gode kristne mennesker er i stand til å utføre så annbefaler jeg deg å lese boka "Den lange veien hjem" av Knut A. Braa.

ISBN 82-8073-000-1

Den omhandler hendelser i Libanon, selvfølgelig vil det alltid være diskusjoner om hvem som gjorde hva først, og der blir partene aldri enige, men det kan nå være interesant alikevel å se hva oss siviliserte kristne er i stand til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.