Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårs-(eller 3-ses.)telt for 2 med hund.


tjovemilla

Anbefalte innlegg

Jeg er smertelig klar over at det finnes tusen tråder med dette emnet, men jeg blir ikke klokere av å lese, så tenkte jeg heller skulle spørre. Er det noen som har tips til meg for et telt som har de fleste av disse kriteriene?

 

- Plass til to (god plass sommer, ok plass vinter hvis mulig)

- Helst to fortelt, men kan nøye meg med ett også. Det må da ha plass til to sekker og en hund hvis det regner...

- Vekt under 3 kg, helst nærmere 2 kg.

- God kvalitet (skal utdype det litt)

- Høyde over 1 meter i innertelt og grei liggelengde

 

Jeg skriver "god kvalitet" med tanke på at det bør tåle at bikkja kommer borti det. Har sett på Helsport Fjellheimen SL, men det tror jeg blir for tynt i stoffet (man ser jo alt gjennom) selv om RIP'en ikke er så verst. Stengene er også litt stusselige. Ellers hos Helsport har jeg sett på Reinsfjell, Fjellheimen Light 2 og Lavvu light (Noen som har erfaring med det???)

 

Av andre merker, har jeg sett litt på Exped Venus UL (men det går kanskje i samme kategori som Superlight til Helsport?).

Jeg tar gjerne i mot tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan svare deg på at Helsport Reinsfjell blir nok litt for lite yttertelt på til en middels stor hund hvertfall. Syns de fortelta knapt rommer en sekk jeg :P Men om du syns det er greit å ha hunden inne, så syns jeg den har grei plass til 2 personer og 3 bikkjer (som jeg har med meg på tur hvertfall) :)  

 

Superlight stoffet syns jeg tåler mere enn jeg syns det virker som (mtp at man ser igjennom som du skriver, og er utrolig tynt). Har sjøl 3 hunder i det, og ene er bare valpen og har hoppa litt på det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan svare deg på at Helsport Reinsfjell blir nok litt for lite yttertelt på til en middels stor hund hvertfall. Syns de fortelta knapt rommer en sekk jeg :P Men om du syns det er greit å ha hunden inne, så syns jeg den har grei plass til 2 personer og 3 bikkjer (som jeg har med meg på tur hvertfall) :)

 

Superlight stoffet syns jeg tåler mere enn jeg syns det virker som (mtp at man ser igjennom som du skriver, og er utrolig tynt). Har sjøl 3 hunder i det, og ene er bare valpen og har hoppa litt på det :P

 

Takk for svar!

 

Det ble et Helsport Fjellheimen Light 2camp, og er (uten å ha sovet i det enda :P ) fornøyd med størrelse og tilsynelatende kvalitet! Tror jeg landa riktig med tanke på hund og at jeg kan være litt røff i bruken. Nå slipper jeg å gå med angst for at den minste ting kan ripe stoffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det teltet du valgte mye. Med 1 og 2 hunder. Helt topp allround telt. Etter ca 100netter i det (alle med hund), er det fortsatt helt skadefritt.

Jeg vil nesten påstå at det er det beste valget som finnes, om man kun skal ha ett telt.

I min verden trenger jeg 3 telt. Dette, reinsfjell sl og svea :) Da er jeg klar for alt, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det teltet du valgte mye. Med 1 og 2 hunder. Helt topp allround telt. Etter ca 100netter i det (alle med hund), er det fortsatt helt skadefritt.

Jeg vil nesten påstå at det er det beste valget som finnes, om man kun skal ha ett telt.

I min verden trenger jeg 3 telt. Dette, reinsfjell sl og svea :) Da er jeg klar for alt, uansett!

 

Så bra! Føler meg relativt sikker på at jeg gjorde et godt valg selv også. Satt det opp i hagen og følte umiddelbar fryd og glede :D hehe.. Til og med bikkja så ut til å trives der.

 

Jeg tror nok jeg også kommer til å invistere i hvert fall i et telt til på sikt. Det er vanskelig/umulig å finne kun ett som dekker alle behov. Som jeg har sagt til andre her inne, man må ha to jobber for å finansiere friluftslivshobbyen, for det er neimen ikke gratis :no:  Men akk så gøy likevel! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.