Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundekjøring: Nå som universitetsfag


Chris B.

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var meget morro!  :D

 

Jeg er snart ferdig med 4 år på Høgskolen i Nord-Trøndelag, har tatt en bachelor i utmarksforvaltning og et årsstudium i natur- og kulturminneoppsyn. 

Tok hundekjøring (10 studiepoeng) kun som litt avveksling og fordi det er gøy! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jobbmulighetene innenfor hundekjøring er vel minimale. De fleste kjører enten hund selv eller er handler til noen som driver med det. Dette er ikke en arena hvor man tjener store penger. Selv tok jeg studiet kun fordi jeg hadde lyst å lære mer om hundekjøring og oppleve Finnmarksløpet. Er egentlig utdannet naturforvalter og naturoppsyn. Ikke mange jobber på den siden heller forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden faget er en del av studiet i arktisk friluftsliv så er det vel rettet mot turisme og undervisning? 

 

Så selv om det er konkurranse om jobbene, så er det etterhvert mange som tilbyr hundekjøring som aktivitet, og er vel også fag ved enkelte folkehøgskoler. Da blir det en av flere aktiviteter en ferdig utdannet lærer/friluftsveileder/guide kan undervise eller lede.

 

Spesielt med hundekjøring sammenlignet med padling, ski eller klatring er muligens at mange tilbydere tilbyr svært dårlige vilkår og lønn (handlere har lange dager, og ansettes som praktikanter i en begrenset periode. Ble for ikke mange år siden tilbydd 6-8000/mnd for jobb som handler og guide på fulltid).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.