Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten og lett tur for (fullstendig) nybegynnere + valp?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har planlagt (evt. jeg har masa til han sa ja) å ta oss en liten overnattingstur på fjellet utover på sensommeren/høsten, og lurer på om noen kan foreslå noen turer?   Vi har to hunder, en gammel dame på 9 år og en valp som fyller 6 måneder i september, dessuten er begge vi menneskefolkene i temmelig dårlig form uansett, så noen lang eller hard tur kan vi ikke legge ut på! Det må være noe helt lett, som passer til to eller tre netter ute i telt.

 

Vi bor i Østfold, og her finnes jo ikke fjell, så vi regner med å måtte kjøre et stykke for å finne et egnet turområde, men vil helst unngå å bruke halve dagen i bilen.. så noe "i nærheten" (skrimfjella?) hadde vært supert.

 

Noen som har tips? :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere vil ha høyfjellsfølelsen må dere nok litt lenger, men om det primært er for å få en liten tur, teste utstyr og se om dere syntes det er ålreit er Skrim helt topp! Blefjell er det også masse muligheter. En time lenger å kjøre.

 

Jeg syntes ut.no er veldig fin å bruke for å få turtips og finne egnede startsteder. Sjekk http://ut.no/sted/5.1-58627/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar! Bør man ha med (og vite hvordan man skal bruke :P ) kart og kompass, eller er det markerte stier, i Skrim? Vi starter som dere sikkert skjønner på 0, vi har verken kano eller bil egnet til å frakte noe sånt. En enkel, liten gåtur holder i lange baner!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde anbefalt Lifjell i Telemark. Mindre myrete og litt høyere fjell gjør at det nok er mindre mygg der. Jeg har gått opp på Styggemann etter en uke med 30+ og ingen nedbør, og det var fortsatt rimelig vått der oppe. Så, litt lengre å kjøre, men et utrolig flott fjellområde. (Noe sånt som 3 timer å kjøre fra f.eks. Fredrikstad).

 

En av de tingene jeg liker med Lifjell er at selv om det til tider kan være litt bratt, så er det veldig lettgått terreng med kontant bra utsikt og masse muligheter. Drar dere hjemmefra i 8-tida på morgenen er dere klare til å starte turen i 11-tida, mer enn tidlig nok til å komme seg skikkelig opp på fjellet. 

 

Og ja, du vil i det minste ha med kart. Siden dere skal være ute i 3 dager, så funker det ikke så bra med GPS på mobiltelefonen, om mulig kun som backup. Det er gjerne skiltet og gode stier, men jeg hadde aldri dratt på tur uten noe form for kart. Kompass har jeg ikke hatt veldig bruk for, men så drar jeg gjerne på tur i godvær.

 

Bilde tatt fra toppen av Jøronnatten ifjor høst.

post-9055-0-24558100-1435520912_thumb.jp

 

post-9055-0-76905000-1435521039_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tusle rundt på småfjell når man like gjerne kan kjøre en time eller to lenger og komme opp i høyfjellet? Området rundt Valdresflya før man kommer inn i selve Jotunheimen er veldig lettgått og med mange topper om man vil prøve seg på det. Eller Hardangervidda fra Rjukan om man ønsker seg flatt terreng og lange vidder. 

 

Om det er helt utelukket å kjøre fire timer er kanskje Norefjell en idé, men jeg har ikke gått der selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tusle rundt på småfjell når man like gjerne kan kjøre en time eller to lenger og komme opp i høyfjellet? 

Fordi småfjellene er veldig fine å gå i? Jeg har gått mye i Jotunheimen/Rondane og det blir jo ganske mye stein etterhvert. På småfjell som Lifjell, så får du endel mer lettgått terreng og masse lett tilgjengelige topper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for forslag :D  Valdresflya blir nok litt for "hardcore" for oss. Var nettopp oppe der i dag, og det var enda kaldere enn vanlig! Masse snø til og med. Tror ikke min 20++ år gamle billig-sovepose håndterer sånne tilstander :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.