Gå til innhold
Halkatla

Liten og lett tur for (fullstendig) nybegynnere + valp?

Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har planlagt (evt. jeg har masa til han sa ja) å ta oss en liten overnattingstur på fjellet utover på sensommeren/høsten, og lurer på om noen kan foreslå noen turer?   Vi har to hunder, en gammel dame på 9 år og en valp som fyller 6 måneder i september, dessuten er begge vi menneskefolkene i temmelig dårlig form uansett, så noen lang eller hard tur kan vi ikke legge ut på! Det må være noe helt lett, som passer til to eller tre netter ute i telt.

Vi bor i Østfold, og her finnes jo ikke fjell, så vi regner med å måtte kjøre et stykke for å finne et egnet turområde, men vil helst unngå å bruke halve dagen i bilen.. så noe "i nærheten" (skrimfjella?) hadde vært supert.

Noen som har tips? :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dere vil ha høyfjellsfølelsen må dere nok litt lenger, men om det primært er for å få en liten tur, teste utstyr og se om dere syntes det er ålreit er Skrim helt topp! Blefjell er det også masse muligheter. En time lenger å kjøre.

Jeg syntes ut.no er veldig fin å bruke for å få turtips og finne egnede startsteder. Sjekk Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter forslaget om Skrim. Det er et område som har mye variasjon å by på innenfor et lite og lettgått område. 

Vil særlig anbefale å ta med kano til Store Stølevann og ta en padle- og gåtur opp til Styggemann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Bør man ha med (og vite hvordan man skal bruke :P ) kart og kompass, eller er det markerte stier, i Skrim? Vi starter som dere sikkert skjønner på 0, vi har verken kano eller bil egnet til å frakte noe sånt. En enkel, liten gåtur holder i lange baner!  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde anbefalt Lifjell i Telemark. Mindre myrete og litt høyere fjell gjør at det nok er mindre mygg der. Jeg har gått opp på Styggemann etter en uke med 30+ og ingen nedbør, og det var fortsatt rimelig vått der oppe. Så, litt lengre å kjøre, men et utrolig flott fjellområde. (Noe sånt som 3 timer å kjøre fra f.eks. Fredrikstad).

En av de tingene jeg liker med Lifjell er at selv om det til tider kan være litt bratt, så er det veldig lettgått terreng med kontant bra utsikt og masse muligheter. Drar dere hjemmefra i 8-tida på morgenen er dere klare til å starte turen i 11-tida, mer enn tidlig nok til å komme seg skikkelig opp på fjellet. 

Og ja, du vil i det minste ha med kart. Siden dere skal være ute i 3 dager, så funker det ikke så bra med GPS på mobiltelefonen, om mulig kun som backup. Det er gjerne skiltet og gode stier, men jeg hadde aldri dratt på tur uten noe form for kart. Kompass har jeg ikke hatt veldig bruk for, men så drar jeg gjerne på tur i godvær.

Bilde tatt fra toppen av Jøronnatten ifjor høst.

post-9055-0-24558100-1435520912_thumb.jp

post-9055-0-76905000-1435521039_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor tusle rundt på småfjell når man like gjerne kan kjøre en time eller to lenger og komme opp i høyfjellet? Området rundt Valdresflya før man kommer inn i selve Jotunheimen er veldig lettgått og med mange topper om man vil prøve seg på det. Eller Hardangervidda fra Rjukan om man ønsker seg flatt terreng og lange vidder. 

Om det er helt utelukket å kjøre fire timer er kanskje Norefjell en idé, men jeg har ikke gått der selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor tusle rundt på småfjell når man like gjerne kan kjøre en time eller to lenger og komme opp i høyfjellet? 

Fordi småfjellene er veldig fine å gå i? Jeg har gått mye i Jotunheimen/Rondane og det blir jo ganske mye stein etterhvert. På småfjell som Lifjell, så får du endel mer lettgått terreng og masse lett tilgjengelige topper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forslag :D  Valdresflya blir nok litt for "hardcore" for oss. Var nettopp oppe der i dag, og det var enda kaldere enn vanlig! Masse snø til og med. Tror ikke min 20++ år gamle billig-sovepose håndterer sånne tilstander :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Newbee
      Hei 
      Jeg ønsker å ta en tur på 2-3 dager med telt/tarp i midten av september. 
      Er det noen som har gode anbefalinger til ett område, som gjerne kan gjøres som rundtur fra-til bil. 
      Enten vandretur, eller evt kano tur. 
      Har mulighet til å låne en kano og slenge på taket.

Bør være innenfor 1-2 timers kjøring fra Bergen. 
      Er komfortpakker, så bruker å ha mye nyttig og unyttig i sekken fra 17-20kg . I kano tenker eg det kan bli veldig mye unyttig last som bare er kjekt å ha 😁

• Av Joar000
      Noen som vet om noen fine fjelltopper på Mosknesøya i Lofoten der det er fint å ligge i telt på toppen eller nærme toppen?😊 Ikke alt for vanskelig topp, men med fin utsikt. ⛰
    • Av Tinfoilhat
      Jeg har alltid dratt på tur uten motgift mot huggorm da det aldri har vært noe særlig problem med orm til nå, men nå har jeg begynt å lure på om jeg kanskje burde ha tabletter tilgjengelig allikevel. Hunden min har ingen reaksjoner på vepsestikk (hun blir stukket i munn og leppe hver sommer, hun glefser etter veps), men hun begynner å bli gammel og tåler sikkert mindre etter hvert. Hva gjør dere når hundene deres blir bitt av orm? Har dere tabletter tilgjengelig, hvorfor/hvorfor ikke?
    • Av NattUgle
      Hei 
      Skikkelig nybegynner her. Aldri sovet ute på fjellet før og skal ikke gå så langt

Jeg trenger et telt som er LETT å bære for sekken. 2 personer kanskje om jeg får en eller ei med der ute, uansett alenetur
      Skal sove på Hardangervidda på sommerstid
      Noen kjøpsanbefalinger, tips råd, erfaringer ute, kjøpshjelp?

Gjerne produkt linker tips råd

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.