Gå til innhold
  • Bli medlem

Wire til taubane


finfyr

Anbefalte innlegg

Har blitt anbefalt å bruke wire og ikke statisk tau til en taubane. Spørsmålet blir da hvor en kan kjøpe egnet wire til slikt formål? Så i utgangspunktet for meg å bruke tau, men forstår at det kan være lettere å få spent opp en wire stramt nok til taubane. Det er snakk om å lage taubane for barna i huset, og tidligere brukte vi det dynamiske klatretauet noe som bød på litt utfordringer med å få det stramt nok. 

 

Hvor mye bedre er det å bruke wire i forhold til statisk tau? Prisforskjell?

 

Innspill mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en skraphandler,kranfirma, eller winch-utleiefirma å sjekk om de har liggende kassert stålwire der, det pleier å være masse av dette liggende (det kan være gamle småwincher med påspolt wire der, men spør om du kan ta det av selv). Du får nok tak i ned mot 10-14mm kabel der.

 

Hvis du må betale, så er det kun symbolsk, en 100 lapp i hånden går nok bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Båtbutikker har som regel wire i metermål,Felleskjøpet som nevnt eller kanskje http://www.bjornrud-arnestad.no/ - skogsartikler.

 

Bemerk, at brukt, slitt wire kan ha masse små stålfliser stikkende ut i alle retninger, som ikke er noe bra! Derfor håndteres wire på spill alltid med svære lærhandsker.

 

Ikke noe for barnefingre!

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Den fra Felleskjøpet har jeg sett på og prøvd. Det er tenkt noe ganske så mye lengre og større denne gangen. Ser for meg at jeg trenger 1-2 wirer på minst 50 meter for å få til dette slik jeg vil. 
Ser at forslaget på bole.no ikke ser dumt ut. Ok pris for 50meter, og da kan en kjøpe to så en kan kjøre dobbel wire på taubanen. 

 

Ideelt sett bør en kanskje se om det finnes wire med plast utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med tau? Om man skal lage provisoriske taubaner er tau helt topp. Om du skal ha noe som skal være oppspent over lengere tid er jo saken en annen.
Tau er adskillig lettere å jobbe med enn wire, og ikke noe problem å få stramt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med tau? Om man skal lage provisoriske taubaner er tau helt topp. Om du skal ha noe som skal være oppspent over lengere tid er jo saken en annen.

Tau er adskillig lettere å jobbe med enn wire, og ikke noe problem å få stramt nok.

 

Det var også utgangspunktet mitt, men som sagt ble jeg anbefalt wire. Slik jeg har gjort før, har jeg laget taubane på plasser hvor vi har hatt med ungene. Satt opp, lekt en stund, så tatt ned igjen. Og som du sier, det er vel lettere med tau.

 

Men med tau så er det altså rundt 10mm statisk tau som gjør nytten? Og også da må en vel helst kjøre dobbelttau, for ekstra sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort spenn er det snakk om? Fast montert?

 

Fort gjort å stramme opp tauet, har man noe klatrestæsj liggende så kan man lett rigge 1:6 talje eller bedre.

Lettere det enn å begynne å styre med strekkfisker og kjettingtaljer etc.

 

Minner om kraften festepunktene vil se i forskjellige vinkler:

 

 

vector-chart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også utgangspunktet mitt, men som sagt ble jeg anbefalt wire. Slik jeg har gjort før, har jeg laget taubane på plasser hvor vi har hatt med ungene. Satt opp, lekt en stund, så tatt ned igjen. Og som du sier, det er vel lettere med tau.

 

Men med tau så er det altså rundt 10mm statisk tau som gjør nytten? Og også da må en vel helst kjøre dobbelttau, for ekstra sikkerhet. 

 

Tau er topp, å rigge to over hverandre er det enkleste. Så kjøpe en trise som kan bygges på i høyden. Feks Petzl Tandem. 

 

Hvilken diameter du ønsker å bruke på tauene kommer ann på hvilken trinse du skal bruke og hvor stor slitasjestyrke du ønsker. Men 10-12mm er det vanligste.

 

Test tauene hver for seg før du bruker begge når du skal kjøre taubane.

 

Wire er også fint, men mye mer bry å sette opp, så ingen grunn til å bytte ut taua med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålwire er OK, men som allerede fortalt, så kan der nemt komme klinker og lignende, som senere kan give skarpe ender der skader fingrene. Så tov er lettere at håndtere.

Du vil kunne finde meget forskelligt tov I butikker for marinebrug. Vær opmærksom på materialet. Nylon er for elastisk. Polyester er har god styrke, bedst slidstyrke og giver sig mindst, men også lidt dyrere. Polypropylen er billigere. Det har lidt mindre styrke og giver sig en smule mere, og er mere modtageligt for UV-lys.

 

Der finds mere eksotiske materialer som Vectran (Kewlar) og Dynema, som har betydeligt større trækstyrke end polyester. De materialer har erstattet stålwire til flere typer anvendelser. Men materialerne er også dyrere. Vectran og Dynema er meget statiske giver sig typisk under 2%.

 

Som også T.Rise er inde på, så vil en hård opspænding også betyde en større belastning af tovet under brug. Kan tovet fæstnes højere, så kræves der meget mindre af tovets styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Prosjektet er igang igjen, noen år etter!

Har bestemt meg for å gå for statisk tau, og ble anbefalt i et hytteblad (!) å stramme opp tauet gjennom en tauklemme for å klare å holde det stramt nok. 

Det er 20% på tauklemmer på fjellsport, og lurer på om jeg kan bruke Petzl Basic Tauklemme til taubanen? Vurderer også å bestille tau med det samme, og da er det vel bare spørsmål om hvor lang en tar seg råd til å kjøpe..., 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl basic er ikke egnet eller dimensjonert for å holde tauet under belastning i en taubane. Du kan bruke den til få tauet stramt, men da er du avhengig av å klare å binde av tauet slik at belastningen ikke er på tauklemmen. Det er og vanskelig å frigjøre tauet når det er stramt.

En grei måte å sette det opp på, kan være å bruke en taubrems som Petzl Grigri2 eller lignende (som tåler betydelig mer) for å holde tauet, og så bruke en tauklemme som basic + en trinse (eller bare en karabiner + klemknute) til å lage et enkelt taljesystem. Da blir det mye lettere å få tauet stramt nok. Det finnes en enkel beskrivelse på Petzl sine sider: https://www.petzl.com/INT/en/Sport/Tensioning-a-tyrolean?ProductName=GRIGRI-2&Familly=Belay-devices--descenders#.WRcBjNKLRPY

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2015 den 21.37, finfyr skrev:

 

Det var også utgangspunktet mitt, men som sagt ble jeg anbefalt wire. Slik jeg har gjort før, har jeg laget taubane på plasser hvor vi har hatt med ungene. Satt opp, lekt en stund, så tatt ned igjen. Og som du sier, det er vel lettere med tau.

 

Men med tau så er det altså rundt 10mm statisk tau som gjør nytten? Og også da må en vel helst kjøre dobbelttau, for ekstra sikkerhet. 

Wire som er beregnet for trekk/løft er normalt sertifisert under betegnelsene WLL eller SWL, som betyr Working Load Limit og Secure Working Load. Husker ikke i farten hva som er hva, men den ene har en sikkerhetsfaktor på 4 og den andre på 4.5. Dette betyr i praksis at en wire med oppgitt kapasitet på 1 tonn vil oppleve deformasjon og/eller brudd innen man når 4 x oppgitt kapasitet. Det som er viktig å tenke på her er at kapasiteten på wire, eller kjetting for den saks skyld, er oppgitt i belastning i vertikal retning (Belastning på en winch wire som trekker et objekt mot et annet horisontalt regnes som vertikalt da det ikke er noen annen belastning på den enn i trekk retning). Når man spenner opp en wire i horisontal retning og belaster denne på midten med vekt vil man ikke kunne beregne sikkerheten etter oppgitt kapasitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2017 den 9.45, finfyr skrev:

Prosjektet er igang igjen, noen år etter!

Har bestemt meg for å gå for statisk tau, og ble anbefalt i et hytteblad (!) å stramme opp tauet gjennom en tauklemme for å klare å holde det stramt nok. 

Det er 20% på tauklemmer på fjellsport, og lurer på om jeg kan bruke Petzl Basic Tauklemme til taubanen? Vurderer også å bestille tau med det samme, og da er det vel bare spørsmål om hvor lang en tar seg råd til å kjøpe..., 

 

 

Tau er anbefalt for en midlertidig taubane. Med wire kommer det også et ansvar for å sikre stedet slik at ikke andre kommer til skade.

Det tryggeste er å bruke solid klatreutstyr som tåler belastningen. For tau vil et 11 mm statisk/semi-statisk tau fungere godt. Det er en fordel å rigge ned tau mellom hver gang taubanene er i bruk, slik at tauet ikke blir skadet av sol og vær, eller andre kan skade seg selv eller tau. Sjekk tau for hver gang det settes opp.

Det er også en fordel med to tau. 1 kjøretau og et backup over. Dette rigges opp med en petzl tandem speed på kjøretauet, og en enkel trinse på topptauet (petzl rescue fungerer bra).

For enkel oppstramming kan du godt bruke tauklemmer, men som @Tobleronen skriver må den være solid nok for å tåle belastningen. En tauklemme som Petzl stopp er godt egnet for oppstramming, og lett å binde av når tauet er strammet. Tauklemmen festes med en stålkarabiner til slynger rundt forankringspunktet.

For å få tauet stramt rigger du en god talje med det utstyret du har. Ved hjelp av en enkel tauklemme, trinsene og tauet kan du rigge en effektiv 5:1 talje.

IMG_1267.jpg.fbf5f3523bf84f5f17913093ee54eeab.jpg

Rigging av talje med petzl basic og tandem speed. Bruker også to enkle trinser i bakkant slik at det blir en 5:1 talje.

20130814-0361.jpg.f305df475fe51bdb91aac1217c3e07da.jpg

Eksempel på avbinding av Petzl stopp på taubane med to tau.

20140827-IMG_2646.jpg.93a6e976804016216a8dc0bc2944d8ab.jpg

Eksempel på rigging av Petzl tandem speed og Rescue trinser på to kjøretau. Tauet som henger ned er bremse/stopp tau som brukes for å dra opp trinsene mellom hver tur. Ned til feste i klatresele brukes det to slynger.

Anbefalt/eksempler på utstyr:

Petzl Tandem Speed kjøretrinse
Petzl Rescue trinse
Petzl Stopp tauklemme (1 på hvert tau).
Petzl Basic tauklemme (for oppstramming).
Petzl Oxan stålkarabiner.

Det er også lurt å tenke gjennom handling om det av en eller annen grunn skulle bli stopp midt på taubanen. Noen ekstra karabinere, slynger og en trinse kan være greit å ha.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nå har valgt å gå for tau, så er det kanskje ikke så interessant med annen informasjon, men hvis du skal lage en taubane som skal stå ute over lengre tid så ville jeg uten tvil valgt rustfri wire. Den tåler å stå ute i all slags vær, i mange år og påvirkes ikke av uv-stråling. Det er en del tauverk som ikke lever særlig lenge når de utsettes permanent for vær, vind og uv-stråling, selv om de er oppgitt å tåle uv-stråling.

På nettsidene til CERTEX eller BRIDON vil du finne nødvendig informasjon om stålwire. 

https://www.coolstuff.no/Taubanen-Slackers-Zipline?gclid=CO_Lnsnl89MCFUnGsgodkQsOtA

http://www.certex.no/

http://www.bridon.com/uk/# 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.