Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur fra slutten av mai


LineHenriette

Anbefalte innlegg

Jeg har noen ferieuker fra 22. mai, og ønsker å bruke tiden på fjellturer (til fots). Hvor i Norge er det mulig å finne høye fjell uten snø? Eller bør jeg dra til utlandet - eventuelt hvor?

Ser for meg å bo på en hytte, hotell eller campingplass som ligger nært flere fjell. Da kan jeg ha det som "base", og at jeg bruker hele dagen på turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noen ferieuker fra 22. mai, og ønsker å bruke tiden på fjellturer (til fots). Hvor i Norge er det mulig å finne høye fjell uten snø? Eller bør jeg dra til utlandet - eventuelt hvor?

Ser for meg å bo på en hytte, hotell eller campingplass som ligger nært flere fjell. Da kan jeg ha det som "base", og at jeg bruker hele dagen på turer.

 

Ikke store fjellene, men jeg gikk Høgfjellet i fjor, helt i slutten av mai. Fin tur. Du har Høgfjellet, Vikerfjell, Gyranfisen i nærheten, og DNT-hyttene Tjuvenborgkoia og Vikerkoia mellom. Det er nok rimelig vått lengre opp i Vassfaret på denne tiden. Mer informasjon her.

 

Mulig Rondane kan være et alternativ. Er nok snø på toppene fortsatt i slutten av mai, men ut i juni begynner det nok å komme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle bestemme deg for en utenlandstur med kort flytur kan jeg anbefale Bernia Fjellene en times kjøring fra Alicante flyplass.

Fint området å gå i med merkede ruter og nesten garantert sol :D

 

Det vil nok være en del snø og mye som skal tørke opp i fjellområdene her hjemme i mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle bestemme deg for en utenlandstur med kort flytur kan jeg anbefale Bernia Fjellene en times kjøring fra Alicante flyplass.

Fint området å gå i med merkede ruter og nesten garantert sol :D

 

Det vil nok være en del snø og mye som skal tørke opp i fjellområdene her hjemme i mai.

 

Kan skrive under på dette. Har ikke vært i akkurat dette området, men fly til Alicante byr på mange muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av tråden: Hvorfor ikke? Nå er jeg ikke dame, men jeg har både bodd og reist veldig mye i Midtøsten og Nord-Afrika, Irak, Syria, Libanon, Jordan, Israel og Palestina, Egypt, Libya, Tunisia, Marokko og Mauritania. Stort sett flere turer vært år. Nesten alle steder jeg har vært har jeg møtt kvinnelige backpackere, ofte også alene. Og fastboende. Det går stort sett helt fint. Kle deg konservativt og vær litt forsiktig med hva slags signaler du sender, unngå øyekontakt med fremmede, så går det greit.

Det er selvsagt mulig at det er spesielt ille i Atlasfjellene. Jeg har vært utenfor allfarvei i Marokko, men ikke akkurat der. Trodde det var et område der man var vant til turister.

Det er mye turister rundt toubkal og de andre 4000 meterne , men borsett fra der møtte vi ingen andre turister på vår vei i High Atlas,

Vi jentene gikk i langérmet og løse shorts til kneet og caps så kledd oss etter forholdene syntes jeg vi gjorde..... Vi kledde også på oss sjal når vi gikk inn i landsbyer etter tips fra guiden.

Men det var på Berberhusene vi sov i vi opplevde en del ubehagligheter som vi åpenlys stirring, menn som klådde og en del kommentarer

Gutta i gruppa merket ingen ting før vi selv forklarte hendelsene , først da ble de oppmerksomme og så det selv......

Det var først da vi ankom refuge du toubkal at de var godt vandt med turister.

Men mulig vi har oppført oss unormalt eller hatt uflaks med ruten og menneskene jeg møtte underveis , men jeg var ihvertfall veldig glad jeg var på tur med flere menn så jeg hadde noen som kunne gå litt i mellom innimellom og leke ektemann :P

Jeg likte fjellene og området veldig godt, men hadde som sagt aldri anbefalt damer å gå alene i Atlas fjellene. Og jeg jobber i byggebransjen så vet jeg ikke har overreagert på disse hendelsene siden jeg er vandt med en del " fleip" på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel snø i fjellet nå...

 

Men hva med en tur i Sierra Nevada/Spania?

Jeg var der og besteg fastlands-Spanias høyeste fjell en (lang)helg. Noen få hundrelapper med Ryanair fra Rygge til Malaga, leiebil til 380.- kroner, 2 timer kjøretur  og du er oppe i flere tusen meter. 

Nesten garantert fint vær.

Denne turen ble billigere enn det alternativet jeg vurderte; tog til Finse og overnatting på Finsehytta....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.