Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Aether 70


Stark

Anbefalte innlegg

Har planer om å bytte ut min gamle trofaste Norrøna Storen med en litt mindre og lettere sekk.

 

Har sett litt på Osprey Aether 70, vil denne være ok til helgeturer med oppakning rundt 15 kg?

 

Noen som har erfaring med nettbutikken Trekkinn.com?

De selger denne sekken for 1380,- , noen som vet sånn ca hvor mye kommer til å koste totalt, når mva, frakt og toll er medregnet??

 

Så mye at det er like greit å bestille fra en norsk nettbutikk først som sist?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osprey Aether er en utmerket ryggsekk, til min rygg.

Om den er like god på din rygg er en annen sak.

Min erfaring mtp vekt belastning i den er at den endrer karakteristikk ved 17-18kg.

Men jeg har vært på to-ukers tur med min med 24kg i startvekt, og det gikk greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same erfaring som Tronn. Veldig god opp til undt 18 kilo, etter det blir kontrsuksjon litt myk. Går fint å bære mer men den mister litt komfort da.

Skal du holde deg rundt 15 kilo så fungerer den fint så lenge den passer ryggen.

Pris utenlands med frakt og mva blir jo kjapt rett over 2000 kr. Den koster fra 2199,- her hjemme. Er du i nærhet av en butikk som fører de så kjøp der. Da får du testet den og funnet riktig størrelse.

I tillegg kan hoftebeltet varmetilpasses, det får du ikke gjort ved kjøp på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg har slitt i filler flere reimer på hoftebeltet.

Litt skuffende på halvannen sesong.

Skal også sies at jeg kjøpte den brukt, og er ikke helt sikker på hvor mye den er brukt før meg. Men jeg vil tro jeg har stått for det meste av bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vurderer Aether 60 også, men blir kanskje litt liten til 3 dagersturer? Liker ikke å ha for knapt med plass i sekken.

Utstyret mitt er ikke det minste eller letteste, men jobber med saken.

Hvis jeg greier å få oppakningen fra dagens 20+ ned mot 15 kg skal jeg være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig god til å pakke og eller har mye lett utstyr? Den utstyrslista jeg har nå tror jeg det kan bli hardt å få ned i en 60l. 

Har et Hilleberg Nammatj 2, kanskje litt overkill om sommeren, og en sovepose av ukjent opprinnelse fra 90tallet som veier rundt 2 kg, ser for meg å kunne kutte mye vekt og plass ved å bytte disse to i tillegg til sekken. Sekk, sovepose og telt veier jo tett på 9 kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at jeg er helt rå! :D;)

Neida, men joda. Jeg har nok litt annet utstyr enn deg. Jeg har en dunpose på en kilo, liggeunderlag som er ganske kompakt, gassbrenner, og generelt lette klær. Teltet går utenpå sekken, pluss et celleplastunderlag jeg har i tillegg til exped underlaget.

Totalt ligger jeg på 12-14kg før mat og drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Osprey Aether 70 og er godt fornøyd med den. Veldig behagelig på min rygg opp til 15-17 kg iallefall (har ikke prøvd mer). Syns Osprey har klart å få veldig mye ut av de 70 literne i denne sekken, for denne sekken er virkelig stor. I tillegg har den gode festemuligheter på utsiden og masse kompresjonsmuligheter. Dermed er sekken fleksibel og kan brukes både til korte helgeturer eller lengre turer, både sommer og vinterstid. Har ikke brukt sekken nok til å si noe om kvaliteten og holdbarheten, men har inntrykk om at den er bra. Jeg anbefaler gjerne denne som storsekk/all round sekk dersom den passer din rygg. Men siden du allerede har en storsekk må du vurdere hvorvidt kanskje 60-literen passer bedre inn i samlingen. Jeg tror ikke den blir for liten for dine tredagers turer, men det må du nesten få avgjøre selv :) Uansett, jeg vil også som nevnt over anbefale at du finner en forhandler som har disse sekkene slik at du kan sjekke om de passer din rygg. Det er det viktigste ved valg av sekk!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kilo?

Må du ha denne sekken da? Jeg har 4 forskjellige sekker i forskjellige volumklasser, men den jeg bruker opp til 15 kilo er min 45 liter Osprey Exos, fungerer meget bra. Men 45 liter er jo oftest ikke nok til helgetur med telt-overnatting (selv om jeg har gjort det også), men til hytte-til-hytte er den perfekt, også til ukesturer.

Men dette er lettvektsekk og dermed mindre slitesterk, men det etter jeg gladelig vekk mot lavere vekt.

Ser ut som modellen er gått ut nå, kanskje erstattet av Atmos(?)

Er særedeles fornøyd med Osprey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en 60 eller 70liters sekk være mer anvendelig enn 45? Tror jeg vil få plassproblemer med en 45liter. Synes det er bedre med litt for god plass enn litt for dårlig, sekken kan uansett komprimeres. Lite hytter der jeg ferdes så plass til telt er et must. Om sekken tåler noen kg fisk ekstra på tur hjemover er også fint.

 

Tror det blir en Aether 70 eller 60. Er langt til nærmeste forhandler, så prøving blir vanskelig. Får ta sjansen på å handle usett, om den ikke passer blir det en svært pent brukt sekk tilsalgs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvertfall at det aller meste av utstyr får plass inni sekken, ikke mange ting hengt utenpå. Osprey 60 og 70 er uansett ganske lette sekker så ikke sikkert det er så mye å spare på 45-50 liter så lenge man ikke går på ultralight sekker.

Jeg fylte opp min 70 liter i går kveld. Skal riktig bare har den til hytta i bil men liker pakke i sekk. 2 fiskestenger, litt undertøy, skallbukse og jakke, ullongs, lett ulltrøye, tjukk ullgenser, liten kaffekjele(til kaffe ved fiskevannet), stor kniv, helinox stol, liten og lett sovepose, toalettmappe, briller. Da begynner det bli ganske mye i den. Så klart ikke kreativt pakket og stappet. Men det er ikke så mye volum som går i en 70 liter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kilo?

Må du ha denne sekken da? Jeg har 4 forskjellige sekker i forskjellige volumklasser, men den jeg bruker opp til 15 kilo er min 45 liter Osprey Exos, fungerer meget bra. Men 45 liter er jo oftest ikke nok til helgetur med telt-overnatting (selv om jeg har gjort det også), men til hytte-til-hytte er den perfekt, også til ukesturer.

Men dette er lettvektsekk og dermed mindre slitesterk, men det etter jeg gladelig vekk mot lavere vekt.

Ser ut som modellen er gått ut nå, kanskje erstattet av Atmos(?)

Er særedeles fornøyd med Osprey.

 

Exos finnes fortsatt. Kommer også i 58 liters utgave. Et telt som Nammatj 2, er litt kronglete å pakke i små sekker. Når jeg pakket Nallo 2 i min Exos 58, la jeg stengene i lomme på utsiden av teltet. Synes ikke det er noen god løsning å pakke hele teltet på utsiden av sekken. Da er det bedre å gå for en litt større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.