Gå til innhold
  • Bli medlem

Batterier til hodelykt


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen. kjøpte meg en Fenix HP12 hodelykt for en liten stund siden, og er kjempe fornøyd!

Eneste minuset er batteriene den bruker koster gryn... bruker enten 2x CR123A, eller 1x18650.

 

Er det noen som kan anbefale noen ikke fullt så dyre CR123A? eller evt 18650 3,6v med lader..

 

 

 

 

Takker så mye på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keeppower NCR18650B 3400 på ebay er billige og gode. Er ellers superhappy med nitecore sine batterier og laddere. Litt høy volt til zebralight hodelykt (kan bli varm) men på nitecore lykten er det ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med diverse xxxFire-varemerker når det gjelder 18650. Dette er i hovedsak kinesisk produserte celler, med høyere fare for varmgang (og muligens verre ting) - og overdriver konsekvent kapasiteten. Sist jeg sjekket, lyver alle som reklamerer med mer enn 3600mAh pr batteri. Kjøp batterier som er basert på celler produsert i Japan - giganten er Panasonic, som produserer celler som modifiseres og rebrandes av en rekke foretak. Også Sanyo produserer slike celler.

 

Denne dansken har en smårotete site, proppfull av faktainformasjon om lykter, batterier og ladere. Der kan du finne noe. Sjekk forresten om det er oppgitt noen maks størrelse på batteriet til din lykt (diameter og lengde), standarden sier D=18mm og L=65mm - men særlig lengden på noen av batteriene med påsatt beskyttelseskrets kan bli lengre, opp mot 70mm. Da kan det hende de ikke passer i lykten. Skal du ha batterier med beskyttelseskrets er min erfaring at EagleTac er nærmest standarden mhp dimensjoner, men de er langt fra de rimeligste.

 

KeepPower som nevnes ovenfor er kjent for å ha beskyttelseskretser som har liten intern motstand og er ganske liberale til strømstyrker, og er derfor blant de med beskyttelse som kan levere mest power for å få maks lys over kort tid :-)

 

(Både KeepPower og EagleTac er basert på Panasonic-celler, forresten.)

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne laderen fra xtar (som nå har novembertilbud på ladere, gitt?!?). Ville ha muligheten til å lade med opptil 2 A strøm - batteriet har ikke særlig godt av det (spiser litt levetid), men haster det så haster det... Bruker vanligvis bare 1 A som maks ladestrøm, som passer fint til mine 3400 mAh-batterier. Mange nyere ladere har mulighet for også å benyttes som batteribank (feks for å lade mobilen), det kan ikke denne dessverre.

 

Husker jeg kjøpte EagleTac-batterier hos batterionline.no, men de har dem ikke lenger. eBay-selgeren som jeg linket til for EagleTac-batterier i forrige post kjøpte jeg en EagleTac lykt fra uten problemer. Vær obs på at internasjonal post og lithium-batterier av og til går dårlig overens (i teorien er det eksplosjonsfare)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt UltraFire 18650 batterier fra ebay som har holdt bra, men har også kjøpt noen som ikke virket i det hele tatt.

 

Alternativt får du kjøpt Samsung 18650 på batterionline.no til rundt hundrelappen. Disse skal være bra.

 

Kjøper du billig, så sjekk varmgang nøye ved førstegangslading. Blir de veldig varme er det sannsynligvis juksebatterier med mindre celle enn oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende spørsmål. Jeg har en nødhodelykt som tar knappnålbatteri (litium). Typen er CR2032. Er det mulig å få tak i oppladbare batterier og lader til dette? Jeg har ikke klart å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at CR123, kan ha ørlite grann mindre diameter enn 18650.

Jeg har en Surefire stavlykt (Amerikansk og ikke Kinesisk) med 2stk CR123, i den går ikke 18650 batteriene inn, men jeg fikk en led reflektor fra dx.com til å passe i den.

Vær også obs på at enkelte (kanskje alle) CR123 har en slags sikring for støt. Jeg mistet ned Surefire lykta, da satt det originalbatterier i den, den sluttet å virke og jeg antok det var pæra, men det var batteriene som sluttet å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende spørsmål. Jeg har en nødhodelykt som tar knappnålbatteri (litium). Typen er CR2032. Er det mulig å få tak i oppladbare batterier og lader til dette? Jeg har ikke klart å finne noe.

Noe sånt f.eks? :)

 

http://www.ebay.com/itm/Charger-4x-3-6V-Lithium-Li-ion-CR2032-2032-LIR2032-Recharge-Button-Battery-/360795733989

 

Sikkert ikke den beste kvaliteten, men brukans til en nødlykt vil jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.