Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med snøblindhet?


Anbefalte innlegg

Tjohei!

 

Har ennå ikke funnet en 100% løsning på solbriller utenpå vanlige briller. Dvs en løsning som er helt sikker og behagelig å bruke...jeg har store skibriller som er beregnet på å ha utenpå briller. Disse dekker 100%, men er ganske ubehaglige i lengden (presser på brillene mine). Alternativt har jeg solbriller som jeg klipser på brillene. De er behaglige men dekker ikke sidesynet. Et annet alternativ er forsvarets snøbriller...disse dekker bra og er noenlunde behaglige. I sidesynet har de et slags jerngitter, men pga brillene under så dekker de ikke 100%.

154dbtd.jpg

 

Så ser du ut som en galning også!

 

Det jeg lurer på er om man absolutt må ha 100% dekning. Med forsvarets snøbriller har jeg sidene, men en liten glippe på undersiden. Risikerer man å bli snøblind hvis jeg ikke har 100% dekning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullsokk har det enkleste tipset. Lag deg små lapper til å tape på siden av brillen. Alternativt kan du se om du kan raide noen billige beskyttelsesbriller for slike plastbiter du kan klipse på stengene, jeg har (hadde?) noen med sidebeskyttelse med mørk farge (sveisebeskyttelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke full dekning for å ungå snøblinnhet. Hvis du føler at brillene dekker nok til at du ikke går og myser eller er skjenert av lys fra sidene så er det sannsynligvis nok.

Ellers finnes det briller som er beregnet på å ha utenpå vanlige briller, men det forstår jeg at du har forsøkt uten større hell.

https://www.sunglassesshop.no/goggles/goggles-valg/over-brillene.aspx

Jeg har noen solbriller fra BOLLE som har sidebeskyttelse av tynt lær, men de er ganske gamle.

Det finnes løs sidebeskyttelse som er beregnet på å bruke på vanlige briller der det er påbud om bruk av vernebriller. Jeg er avhengig av briller for å kunne skrive og lese og når jeg er offshore på platform så bruker jeg dette på mine vanlige briller. Men de er blanke. 

post-4220-0-57095600-1431324864_thumb.jp

Det finnes sikert også solbriller med slik beskyttelse hvor du kan få satt inn glass med styrke..

post-4220-0-94281000-1431324697_thumb.jp

Du kan jo prøve en optikker, men da må du nok regne med å betale en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Den 11.5.2015, 08.16.39, REs skrev:

Du trenger ikke full dekning for å ungå snøblinnhet. Hvis du føler at brillene dekker nok til at du ikke går og myser eller er skjenert av lys fra sidene så er det sannsynligvis nok.

Ellers finnes det briller som er beregnet på å ha utenpå vanlige briller, men det forstår jeg at du har forsøkt uten større hell.

https://www.sunglassesshop.no/goggles/goggles-valg/over-brillene.aspx

Jeg har noen solbriller fra BOLLE som har sidebeskyttelse av tynt lær, men de er ganske gamle.

Det finnes løs sidebeskyttelse som er beregnet på å bruke på vanlige briller der det er påbud om bruk av vernebriller. Jeg er avhengig av briller for å kunne skrive og lese og når jeg er offshore på platform så bruker jeg dette på mine vanlige briller. Men de er blanke. 

post-4220-0-57095600-1431324864_thumb.jp

Det finnes sikert også solbriller med slik beskyttelse hvor du kan få satt inn glass med styrke..

post-4220-0-94281000-1431324697_thumb.jp

Du kan jo prøve en optikker, men da må du nok regne med å betale en god del.

Hvor  får du tak i løse sidestykke til vanlige briller? Må ha briller når jeg sykler, men i vintervær blir valget blindet av tårer  pga vind inn fra sidene på brillene eller dårlig avstandsberegning . Finner ikke sykkebrille som går over brillene og de fleste  skibriller passer dårlig med sykkelhjelm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha sidebeskyttere på vanlige briller så tror jeg du får det i butikker som selger verneutstyr, vernebriller etc. 

Jeg har noen sånne som jeg bruker på brillene hvis jeg må ut på en eller annen plattform, men de dekker ikke så mye, bare et stykke på hver side.

De er av den typen som vises på det øverste bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

Hvis du skal ha sidebeskyttere på vanlige briller så tror jeg du får det i butikker som selger verneutstyr, vernebriller etc. 

Jeg har noen sånne som jeg bruker på brillene hvis jeg må ut på en eller annen plattform, men de dekker ikke så mye, bare et stykke på hver side.

De er av den typen som vises på det øverste bilde.

Hadde slike "solbrilleskinnfiller" før, men de er slitt ihjel etter mange års bruk, og ingen selger slike solbriller lengre. Det er ikke mye som skal til for å forhindre at vinden blåser inn bak brilleglassene. Har sett på flere butikker som selger verneutstyr men ennå ikke funnet løse sidestykker for vanlige briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.