Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er en lettpakker? (utskilt)


Anbefalte innlegg

Annonse

 

hva er egentlig "lettpakkar™"? :logik: 

 

Det har vorte diskutert så grundig gjennom fleire trådar det siste halvåret, så den lar eg ligge. Eg har konkludert med at eg ikkje er ein.

[til opplysning vart dette svaret skrive i ein heilt annan tråd.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag som trodde jag är lättpackare, men jag uppfyller nog bara en tredjedel av dessa kriterier! :-)

Det finns lite någorlunda allmänt accepterade definitioner att lättpackare har en basvikt (ryggsäckens+allt av innehåll utom mat, vatten och bränsle) runt 20 pounds, eller 9-10 kg.

Ultralätt ligger på halva denna vikten.

Jag personligen tycker att de som vet varför de har den utrustningen de har och är väl medvetna om viktaspekten kan kalla sig lättpackare, medan de som bär med sig utrustning de inte behöver och/eller utrustning som är väldigt overkill för bruket som den utsätts för på grund av att de inte känner till alternativen är de som inte är lättpackare.

Går man till sportbutiken och frågar vad man behöver för en viss tur och att man vill ha så lätt packning som möjligt kommer man ändå att hamna långt ifrån lättpackning. Butikerna är ute efter vinst, minimalt med reklamationer och nöjda kunder, i den rekkefölgen, inte efter att testa gränserna för sakers bruksområden.

Fjällduk är en möjlig väg att gå för att bli lättpackare, men långt från den enda vägen! Var och en måste HYOH (Hike Your Own Hike.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som synes pakking av sekk er like spennende som turen. Han vet hva alt i sekken veier ned til nærmeste gram. Alt av innhold er importert fra utlandet eller er selvlaget. Han går går med cubenfibersekk på ryggen, i de letteste orienteringsløpeskoene uten membran, tørker tannkrembiter og babywipes, sover i en 850+ cuin dunpose med t-lim på det kaldeste det vil være den natten, inne i et cubenfibertelt/-tarp satt opp med gåstaver. Matlaging skjer ved å tenne på esbit-tabletter som koker vann en i en titankopp til frysetørket mat i repakkede ziplockposer.

Jeg kjente jeg ble litt trist...frysetørket mat i naturens spisekammer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns lite någorlunda allmänt accepterade definitioner att lättpackare har en basvikt (ryggsäckens+allt av innehåll utom mat, vatten och bränsle) runt 20 pounds, eller 9-10 kg

Da kan jeg faktisk smykke meg med tittelen "lettpakker" på mange av mine overnattingsturer :) selv vil jeg heller si at jeg er vektbevist fremfor lettpakker, mulig de to er noe beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.