Gå til innhold
  • Bli medlem

comforter M400


crunch

Anbefalte innlegg

Annonse

..litt usikker på "footbox'n". Er det så enkelt å lage seg en tett "fotbrønn"  som de hevder? Anyway..:-)..Teppet er under produksjon og underveis..Tenke jeg skulle bruke den litt allsidig. Både om "underquilt" til hengekøya. Forsterker på kaldturer, eller som "sovesystem" med downmat 5'n under "sessongen". Får vel prøve å gi en liten review etterhvert som jeg får testa ut produktet :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være gledesdreper, men polske Cumulus er en av produsentene som mistenkes for å bruke gåsedun som plukkes fra levende fugler.

Det er en praksis som er forbudt i USA og EU, men det er et faktum at loven ikke håndheves i Polen og Ungarn (og Kina bl.a.). I tillegg blir fuglene gjerne tvangsforet med trakt ned i halsen slik at de skal vokse fortere og produsere mer dun.

 

Plukking av dun fra levende fugler foregår enten for hånd eller med høytrykksspyler(!), og ofte må sårene sys pga. skadene som oppstår.

Dette er selvfølgelig dyreplageri av verste slag.

 

På nettsidene skryter Cumulus av hvor bra dun de bruker, men ikke et ord om hvordan den blir plukket av fuglene. At de ikke bekrefter at de støtter en etisk dunproduksjon er for meg nok til å la være å handle fra dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oopps...det hadde jeg ikke fått med meg.. Har lest mange innlegg på forumet om både cumulus og roberts fra Polen og "best value for bucks". Tror nesten jeg revurder nå og kansellerer. Sender promte en forespørsel til Cumulus for å få noen svar. Takk Bjørn J. for tipset...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roberts skriver, nærmest i en bisetning, "we do not use down taken from living birds". Vi som forbukere har ikke så mange muligheter for å kontrollere om det er sant eller ikke, men kan i det minste la være å kjøpe produkter fra de som overhodet ikke nevner hvilken holdning til dyrevelferd de har.

 

Jeg kunne tenkt meg å sende en henvendelse til Roberts og be dem utdype hva de mener med at de ikke bruker dun plukket fra levende fugler (hvilke garantier gir leverandørene av dun, og har Roberts kontrollrutiner?). Kan Roberts skriftlig garantere at fuglene ikke er plukket levende, eller tvangsforet?

 

Etter hvert som flere og flere kunder stiller slike krav, blir også de useriøse produsentene nødt til å skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crunch, du visste jo virkelig ikke. Veldig bra at Bjørn opplyser med tanke på nestemann, men du er unnskyldt synes jeg. Jeg var ikke klar over hvor ille dette var selv, og kunne fort ha bestilt rimeligste pose på nett i blinde. Ofte en grunn til at enkelte merker er dyrere, men det finnes ingen garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå fikk jeg veldig dårlig samvittighet, Bjørn . Hvis dunprodusjonen er så dårlig kontrollert er det et mareritt som forbruker å orientere seg. En hadde nesten trodd at innen EU burde man forvente en viss standard.

Jeg har ikke fått svar på mine spørsmål ennå fra Cumulus..

 

Noen andre som har kontaktet Cumulus: http://tasmania.bushwalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=15259#p223541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå fikk jeg veldig dårlig samvittighet, Bjørn . Hvis dunprodusjonen er så dårlig kontrollert er det et mareritt som forbruker å orientere seg. En hadde nesten trodd at innen EU burde man forvente en viss standard.

Jeg har ikke fått svar på mine spørsmål ennå fra Cumulus..

Jeg retter overhodet ingen beskyldninger mot deg! Du var ikke klar over forholdene, og bør derfor ikke ha dårlig samvittighet.

Men vi friluftsfolk er storforbrukere av dunprodukter, og jeg synes det er viktig å få frem i lyset at fugler blir plaget for at vi skal få så billige soveposer som mulig.

Innen EU er det et forbud mot plukking av dun fra levende fugler, men den loven blir ikke håndhevet i alle land.

Det vi kan gjøre er å forsikre oss så langt som mulig om at produsenten klart og tydelig tar avstand fra uetisk dunproduksjon, og at de har rutiner for å kontrollere sine leverandører. Den eneste måten å stoppe dyreplageriet på er å bruke vår forbrukermakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå i hele helgen hatt en uggen følelse på mitt siste tilskudd av utstyr. Bjør J viste til forsiktighet med å handle fra Cumulus da de var under mistanke for å bruke dun fra useriøse dunprodusenter. 

Jeg har forsøkt å finne ut mer om denne mistanken og få et svar fra Cumulus på hvor de får sitt dun fra og om det er fra etisk dyrehold. 

 

Jeg har søkt lenge og vel på nettet om denne mistanken men kan ikke finne noe. Har du, Bjørn J, noen konkret kilde til denne mistanken annet enn det som ikke står på hjemmesiden? Cumulus har jo vært i drift siden 1989 og hvis det har vært mistanke om noe uetisk burde det jo ha dukket opp noe på nettet om dette?

 

Mens jeg skriver dette så har jeg fått svar fra Cumulus på mine hendvendelser. De skriver:

 
"thank you for your e-mail.
 
I'm sending you a certificate of origin of the down we use. Animex, our down supplier, doesn't do the force feeding. Also, all the down we use is taken from dead animals, so there is no aditional suffering.
 
We use goose down only, we don't use duck down.
 
Best regards
 
Jacek Wylezek
Customer service"
 
Jeg skal forsøke å legge ved disse vedleggene som jeg fikk, men vet ikke helt hvordan jeg får det til ennå. Jeg kan prøve å konvertere pdf'ene til bilder for så å legge de inn her..
 
Noen som har noen synspunkter på hvordan tolke dette? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at Cumulus garanterer at dunen er plukket fra døde fugler som ikke er tvangsforet. Informasjonen er troverdig siden de også oppgir hvem som er deres leverandør. Animex er et stort polsk mat- og fjær/dun firma, med amerikanske eierinteresser. Animex garanterer at dunen er plukket fra døde dyr.

 

Grunnen til at Cumulus har vært mistenkt som uetiske er at de har vært lite villige til å gi slike opplysninger og garantier tidligere. Forhåpentligvis er det det økende fokuset på dette dyreplageriet som har fått dem til å ha en bevisst holdning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten "fjoohh" av eposten du fikk i fra cumulus Crunch!. Hadde kvitta meg med Panyam-posen jeg kjøpte fra dem i mars hvis det hadde vist seg at de hadde brukt dun fra uetisk produksjon.

 

Er det noen som har en oversikt på friluftsprodusenter som bruker pels, dun etc fra uetisk produksjon?(beklager avsporingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min leting etter svar fant jeg denne siden til hjelp for dunforbrukere av turutstyr: http://down.four-paws.org/en/ 

 

Selv om jeg ikke fant cumulus på denne oversikten så var jeg imponert over bl.a. Fjällreven sitt engasjement og likeså litt overrasket over mange andre kjente produsenters lave score.

 

Likevel har jeg lest litt mer om Animex sitt dunproduksjon og er nå litt mer beroliget. Tanken på å ligge på fjellet omgitt av et lag dun som er flådd av hundrevis spill levende fjærkre er jo ikke lystig...

 

Jeg oppfordret Cumulus til å oppdatere sidene sine med informasjon om sitt forhold til etisk dunproduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

..litt usikker på "footbox'n". Er det så enkelt å lage seg en tett "fotbrønn"  som de hevder? Anyway.. :-)..Teppet er under produksjon og underveis..Tenke jeg skulle bruke den litt allsidig. Både om "underquilt" til hengekøya. Forsterker på kaldturer, eller som "sovesystem" med downmat 5'n under "sessongen". Får vel prøve å gi en liten review etterhvert som jeg får testa ut produktet :-D

 

Og dommen er?? Løp og kjøp quilt eller? :) Lei av klaustrofobiske soveposer..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva slags erfaringer har dere med quilt? Jeg må få byttet ut den gamle Altaen. Veide alt turutstyret mitt for første gang i går, og soveposen klokket inn på over 2011g...Jeg sover på siden, og har egentlig aldri likt soveposer. Dersom det er varmt nok så bruker jeg dem som dyne når jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.