Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i lommelerka?


Eikenes

Anbefalte innlegg

Jeg bruker som regel å ha med Skotsk Whiskey, gjerne fra Islay området(røyksmak), når jeg er på tur. Laphroaig, Lagavulin og Ardberg er tre klassikere i så måte. Men noen ganger foretrekker jeg litt mere sømmelige og avbalanserte saker. Da blir det ofte "Auchentoshan Three Wood". Veldig god Whiskey, og er nok min favoritt visst generelt konsum er målestokk. Ellers er en god og søt karsk ikke å forakte fra tid til annen.

 

En kald øl på riktig tidspunkt er jo himmelrik!

 

Hvitvin er nesten et must for meg når fiskesuppe er i planene. Litt i suppa, og litt i kokken. Her kunne det godt vært litt mere utvalg i 3dl kartonger spør du meg. For noe år tilbake i Sverige kom jeg over et ganske heftig utvalg på Systembolaget, men her på berget er det dessverre skralt. Skjerpings Vinmonopolet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi deler på en 2 eller 3 liter rødvin, alt ettersom hvor mange dager turen er på.

Den sterkeste bærer herligheten selvfølgelig :)

 

Så lenge det er vin så bærer jeg gjerne litt ekstra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av mine turer er aleneturer og da er det stort sett andre opplevelser enn alkohol jeg søker. Stikkord er vel en prosess der tankene vandrer friere enn de gjør i hverdagen. Likevel, det har hendt et par ganger at jeg har tatt med en halvliter famous grouse, på type bålturer med kort anmarsj. Når turen er ferdig gjør det også godt med en pils eller fler, enten på en DNT-hytte eller på toget hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Første skikkelige overnattingstur i kajakk gikk det på rosevin i kartong. Rettere sagt pose, kartongen gikk jo fort i oppløsning. Det hender jeg tar med øl, men da bare en boks eller to små, pr. kveld.

 

- Og så ankerdram, da. Hjemmelaget så klart - tegerbærdram. Den er goodygoody, og så pass sterk at jeg ikke kan ta med så mye i slengen, hvis jeg skal komme meg dit jeg har tenkt dagen etter. ;) Den er litt eksklusiv (jeg har jo plukket bæra selv), så det spares automatisk litt på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bestemt ut fra værmeldingen.

Er det fare for regn så tar jeg med whisky, som godt tåler litt regn i koppen.

Hvis det er forventet fint vær så er det cognac som gjelder.

Drikker den helst uten ekstra vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av mine turer er aleneturer og da er det stort sett andre opplevelser enn alkohol jeg søker. Stikkord er vel en prosess der tankene vandrer friere enn de gjør i hverdagen. Likevel, det har hendt et par ganger at jeg har tatt med en halvliter famous grouse, på type bålturer med kort anmarsj. Når turen er ferdig gjør det også godt med en pils eller fler, enten på en DNT-hytte eller på toget hjem. 

Det for såvidt ikke opplevelsen av alkohol jeg søker heller :) Men jeg synes det er  fint å sitte ved teltet, eller på hytta- med et glass rødvin på kvelden. 

Da har tankene vandret fritt på tur hele dagen, og da er ekstrakosen med vin og en god samtale ved teltet for meg en del av selve turen.

Nå driver ikke jeg med fiske, men trasker i fjell- og da sier det seg selv at det ikke blir mere enn et glass ( les:  trekopp) eller to, når man skal ut og gå i mange timer dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholen er nå en ting - er det noen her blant folket som har med tobakk? Tenker da i retning pipe eller sigar/cigarillos?

Hender jeg har med pipe. Men mest Oliver Twist.

Skal jeg et sted jeg regner med mye mygg kan fort pipa bli med. Så er heller ikke komboen av røksmak i munn og en liten cognac så verst heller :)

Faktisk en ganske dyr cognac jeg kjøpte en gang som skuffende nok smakte kjedelig. Men etter en cigarillo den gang så ble det en helt annen smak på cognacen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholen er nå en ting - er det noen her blant folket som har med tobakk? Tenker da i retning pipe eller sigar/cigarillos?

 

Regner med at du skal begynne å røyke pipe på sommerens turer!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Lager som regel en hjemmelaget dram/likør av krekling eller tyttebær (eller blanding). Før lagde jeg disse som ren dram uten sukker, men nå pleier jeg sukre de opp så de blir passe søte (men ikke for mye).  Perfekt med en liten klunk på dagen hvis man er trøtt i beina eller til kaffen. Min oppskrift: Fyll 2l norgesglass med ca 3/4 krekling/tyttebær som plukkes i september når de er modne. Fyll på ca 200 gram sukker (kan ha i mer senere når bæra er tatt bort om man synes det var for lite). Fyll opp med 60% sprit. La stå en måned eller to.Sil av bæra og skvis de ordentlig for å få med all saft/brennevin (bruk gjerne et klede som ikke trekker væske, feks en saftsil-duk). Når bæra er silt av fyller jeg opp igjen glasset med 40% vodka (bruk 60% om du vil ha den sterkere). La stå noen måneder. Bli bare bedre og bedre med åra, men kan drikkes ganske fort hvis man bruker nok sukker (runder av spritsmaken). Om man ikke bruker sukker må drammen lagres lenger for å runde bort spritsmaken (minst 1 år, helst 2 år, men gjerne lenger :-))  Forøvrig er det ingen problem å tilpasse denne med sprit/vann/sukker for å justere litt etter man har tatt ut bæra.  

 

PS! Kreklingbær som skal brukes bør fryses eller aller helst tørkes i ca 3 dager på et brett pga teger som da forlater bæra. Dette kan visst sette en bitter smak. Jeg har alltid tørka bæra i 3 dager så jeg vet ikke om det stemmer.

 

PSS! Kreklingdram uten sukker kan lages slik: Fyll en desiliter krekling på en helflaske 40%. Sil av etter 3 uker (skvis bæra om du vil ha dyp rødfarge, ikke sil om du vil ha lysere farge. Lagre drammen i 2 år eller mer :-)  Blir alltid litt bunnfall i slike bærdrammer. Denne drammen har jeg ofte silt av i et kaffefilter for å få den blank og fin :-) (men det tar litt tid)

 

Ellers vil jeg bare nevne noen gode turkamerater:  Fisherstorm 32%, (eller den danske versjonen Fisk), Dr. Nilsen/Gammel Dansk, Mintu, Deluze XO/VSOP (konjakk), Lagavulin whiskey (kraftig røykt sak som nytes til bål med sigar :-)), Frost (polvariant av kreklingdram/likør.

 

Mvh Kjetil

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Den ‎28‎.‎07‎.‎2015‎ ‎15‎:‎02‎:‎33, Baguett skrev:

men full skal man ikke bli på fjellet, da har man misforstått.

Har hatt relativt mange fisketurar med betydelege misforståingar. Svært fornøyelege misforståingar;
ser fram til fleir av dei. :)

Elles er Islaywhisky ofte å finne i sekken på turar. Lagavulin har små 20 centiliters turflaskar. Passar
perfekt til ein liten klunk på toppen. På polet finn ein også Talisker i same format, den er heller ikkje
å forakte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gal Krokfot skrev:

Har hatt relativt mange fisketurar med betydelege misforståingar. Svært fornøyelege misforståingar;
ser fram til fleir av dei. :)

Elles er Islaywhisky ofte å finne i sekken på turar. Lagavulin har små 20 centiliters turflaskar. Passar
perfekt til ein liten klunk på toppen. På polet finn ein også Talisker i same format, den er heller ikkje
å forakte.

Synes du ikke at Lagavulin passer bedre ved sjøen, den både lukter og smaker som god gammeldags båtpuss.

Men ellers kommer det mye godt fra Islay. F.eks. Laphroaig og Bowmore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.