Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i lommelerka?


Eikenes

Anbefalte innlegg

Annonse

På sommerens "langturer" blir det helst en slant skotsk kildevann av type Laphroaig eller lignende single malt. Den røkte torvaktige aromaen skriker fjelltur lang vei. Kjører gjerne cask styrke (50-55%'ish). Det utvalgte kildevannet tappes helst over på ei egnet plastflaske fra et dårligere og billigere produkt av transport- og vekthensyn.
På høsten ligger fokuset mitt mer mot å opprette en basecamp og ta dagsturer på støkkjakt derfra. Da er det anledning til mer campkomfort siden transportetappene gjerne er forholdsvis korte og det suppleres da gjerne med rødvin.

Stemingsrapport fra første kveld i teltet under jakta på fjellrype i Rondane sist høst:

20140930_192911.jpg


 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerens "langturer" blir det helst en slant skotsk kildevann av type Laphroaig eller lignende single malt. Den røkte torvaktige aromaen skriker fjelltur lang vei. Kjører gjerne cask styrke (50-55%'ish). Det utvalgte kildevannet tappes helst over på ei egnet plastflaske fra et dårligere og billigere produkt av transport- og vekthensyn.

På høsten ligger fokuset mitt mer mot å opprette en basecamp og ta dagsturer på støkkjakt derfra. Da er det anledning til mer campkomfort siden transportetappene gjerne er forholdsvis korte og det suppleres da gjerne med rødvin.

Stemingsrapport fra første kveld i teltet under jakta på fjellrype i Rondane sist høst:

 

Det er ikke ofte jeg støter på folk som liker det samme som meg, men her var det en. Noen av disse whiskyene fra øyene vest for Skottland synes jeg både lukter og smaker av gammeldags båtpuss, men kanskje også tur, i form av sur bålrøyk. Men det hender også at jeg har med noen franske dråper. F.eks. litt De-Luze XO

post-4220-0-81271100-1431062680_thumb.jp 

eller en Camus VSOP

post-4220-0-51065200-1431062688_thumb.jp

som er et par av mine favoritter.

Jeg har ikke slike sofistikerte lommelerker i metall med jaktmotiv eller lignende. men en plastlerke fra en taxfreeshop. Disse veier ingen ting og tåler en støyt hvis det skulle bli nødvendig.

Men en god norsk akevitt er heller ikke å fornekte. Der sverger jeg litt til taffelakevitt til turbruk. F.eks. Simers taffel som er blank og har en utpreget smak av karve og anis.

Akevitt nytes av meg alltid temperert. DVS. samme temperatur som omgivelsene, men på tur har man vel ikke så mange valg hva temperaturen angår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lommelerke. Liker ikke smaken av alkohol, og drikker stort sett bare til øl og vin en gang i blant. Er alkoholholdig drikke spesielt godt på tur, eller er det mange som liker å gå på tur som er spesielt glad i alkohol?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker mora og noen liker dattera heter det visst.

Noen hiver innpå en shot akompagnert av grimaser som ser ut som de holder på å dø, mens andre kjeler med drammen som om det var kona.

Alkohol / etanol er en nervegift og faktisk så virker den på nervesystemet noenlunde på samme måte som antidepresive medisiner.

Som sakt, noen drikker på gunn av smaken og noen drikker på grunn av virkningen.

Etter en lang dag i fjellet virker en dram eller to ofte veldig avslappende, både på nerver og musklatur. De ytre blodårene utvider seg og hjetet slår litt fortere.

Denne avslappende følelsen er det mange som setter pris på etter en slitsom dag og hvis den kan kombineres med god smak så blir det jo enda bedre.

Det er interessant at alkohol har så forskjellig effekt på folk. Jeg blir stort sett bare svimmel og kvalm, og da etter store mengder alkohol ettersom jeg har en høy naturlig alkoholtoleranse. Jeg får riktignok også den følelsen av varme som kommer av utvidede blodkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel en plastflaske med Soerlie XO eller VSOP fra taxfree'en. Som nevnt over, plastflaska er genial, den veier lite og tåler alt. Pleier også å snike med noen ølbokser eller gjerne en flaske eller to med Haandbryggeriets Fyr & Flamme IPA.

 

På kortere turer helles det gjerne over i en liten lommelerke fra Clasohlson. Har også alltid med meg de små glassene som fulgte med denne lerka, ettersom flaska som regel ikke drikkes alene :)

 

 

 

9163224940574.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at alkohol har så forskjellig effekt på folk. Jeg blir stort sett bare svimmel og kvalm, og da etter store mengder alkohol ettersom jeg har en høy naturlig alkoholtoleranse. Jeg får riktignok også den følelsen av varme som kommer av utvidede blodkar.

Jeg vil nå ikke anbefale noen å drikke store mengder alkohol på tur om man har ambisjoner om å gå langt neste dag.

En liten knert eller to på kvelden derimot er bare deilig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får tak i så har jeg med hjemmelagd plommebrennvin fra østkanten, eller som reserveløsning blir det som regel en litt enklere whisky (eller whiskey). Syns det blir litt bortkastet å ta med seg de edleste dråpene når man drikker rett av flaska eller av plastkopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel ikke lerke men en 0,5l cognacflaske fra polet. Varierer hvilke cognac og hvor mye som er oppi, bruker samme flaske mange ganger da den er lett.

Så hender det jeg har med en skvett vin. Har jeg kano så kan det bli med et par pils i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alkoholholdig drikke spesielt godt på tur, eller er det mange som liker å gå på tur som er spesielt glad i alkohol?

 

En liten knert eller to foran kveldsbålet er veldig godt synes jeg, men det blir sjelden mer enn det. Har også hendt at brennevinet er blitt brukt som alternativ til tannpuss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plastflaske med Balder eller Original Bitter eller annen krydderdram har ofte funnet veien ned i sekken.

 

Det er jo ikke slik at flasken skal tømmes på tur, en liten knert på kvelden holder i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg tar med noe alkohol er valgene mine som følger; fortrinnsvis en god armagnac, dernest en portvin eller så er ei en rødvin ei heller å forakte. Det jeg evt. tar med fylles over i en eller to halvlitersflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På type jakt/fisketur, hvor det er tung sekk til basecamp og flere kvelder/netter der, så må det med litt rødvin og en slant brunsprit. Enten calvados eller noe skotsk. Unødvendig å smatte på single malt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange turene til nå, men min favoritt er å ta med én 0,33boks øl. Ved camp legges denne i vann, hvor jeg etterpå setter opp camp. Så setter jeg meg godt til rette ved bålet eller i sola mens jeg drikker en iskald øl :) Bedre enn på aker brygge, og til en brøkdel av prisen.

 

Ingenting smaker bedre enn en kald øl etter fysisk arbeid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun akevitt som gjelder om lerka er med.. og evt øl om vekta tillater:-)

 

Var på 1.mai tur for et par år siden på til-hytte-fra-hytte tur (dvs inn en dag og hjem dagen etter). Vi var 2 jenter og hadde 4 1/2-litere med - dvs 3 med øl og 1 akevitt. På selvbetjeningshytta satt vi i solveggen og drakk øl sammen med en jente som var alene og hun hadde også 1/2+1/2.. Så kom 2 karer som egentlig skulle til neste hytte men ombestemte seg plutselig :-). De hadde ca samme som oss. Dvs 5 stk med 3x1/2 akevitt..alt gikk ned og er en av de triveligste kveldene jeg har hatt på hytte. Vi ble sittende på kjøkkenet og familien som var der i tillegg satt i stua. Vi avsluttet kl. 2305 og var ingen sure miner hos de andre (vi var vel ikke så høyrøstede?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.