Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne Rottefella NNN BC auto bindinger fra ett par ski


Maasly

Anbefalte innlegg

HJELP

 

Jeg sliter med å forstår hvordan jeg kan skru av (remount) ett par Rottefella NNN BC auto bindinger. De står på ett par gamle ski (5 år gamle) som skal kastes, men bindingene virker helt ok. 

 

Jeg har funnet de to skruene under "gummi-beskyttelsen" ved innklikk, men sliter med å "finne" de gjenværende skuer. Antar det er nokså lett når en vet hvordan, men siden jeg ikke vet dette trenger jeg hjelp.

 

Håper noen her inne har tips eller bruksanvisninger/ linker de kan dele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjenværende skruene ligger under en klistrelapp på fotpartiet. Det står rottefella eller noe sånt på dem. Bruk en kniv eller noe skarpt til å vippe opp klistrelappen.

Klistrelappen er dårlig til gjenbruk, så du kan stikke innom en sportsbutikk og høre om de har noe til overs, eller sende rottefella en e-post og be om å få nye. Rens også partiet hvor de gamle klistrelappene lå med white sprit eller noe annet fettløsende middel, og unngå at det er fett på dem når du skal ha på nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis jeg husker riktig er det 3 skruer foran: 2 ved siden av hverandre under gummi knotten og en lenger fremme under plastknotten du trykker på med staven for å åpne bindingen. Disse skruer sidder faktisk i samme trekant som på 75 mm bindinger, så man kan bruke samme skru huller, hvis man bytter bindingtype.

 

Så er det ganske riktig under Rottefella klisterlappen og en under helen (liten klisterlapp). Det er ikke nødvendig å ha ny klisterlapper over, men ser kanskje penere ut.

 

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det ganske riktig under Rottefella klisterlappen og en under helen (liten klisterlapp). Det er ikke nødvendig å ha ny klisterlapper over, men ser kanskje penere ut.

 

Hilsen

Elgen

 

Klistrelappene er der for en grunn. Slik som @eirikw sier vil det blant annet lettere bygge seg klosser av snø dersom de ikke er der. Dessuten er de der også for å forhindre i stor grad at det trenger vann ned i selve kjernen av skia. Dette er for å forhindre at det oppstår råteskader, spesielt på ski med trekjerne. Det er også viktig å huske på at når man skal montere bindingene på nye ski å ha oppi vannfast lim i skruehullet før man skrur ned skruen. Dette er også for å forhindre at det skal trenge vann inn i kjernen, og dermed forhindre råteskader.

Ganske kjipt om man står langt inne på fjellet og bindingene har gått skia på grunn av slurv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Den fremste skruen : ta den svarte lokken av der det stor Rotterella og som man bruker för å lössne bindingen med staven.

Bruk en liten flat skrumeisel og litt makt.

För å ta de to andre fremme litt lengre bak. Vipp gummitettningene av med skruvmeisel.

Og resten er der under klisterlappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.