Gå til innhold
  • Bli medlem

ryggsekk/hoftebelte på fet kæll


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har bra pondus selv, og har hoftebeltet under pondusen. Det gjør at jeg må ha litt lengre rygg på sekken enn hva som er normalt. Det er heller ikke ideelt mtp hvordan du plaserer vekta på hofta. Men jeg stramme skikkelig til, og opplever da at jeg kan ha mer eller mindre all vekt på hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fin overheng sjøl og ikke så mye til hofte. Bruke hoftebelte kun til å få sekken til å henge stabilt på skrotten.

Merke veldig lite til avlasting av skuldrene.

Beste avlastningen får jeg med å løfte hendene over hode og ta tak i sekken med hendene å løfte den av skuldrene i ny og ned.

Men man må jo henge sekken på den skrotten man har og bare traske ivei     :cat:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fin overheng sjøl og ikke så mye til hofte. Bruke hoftebelte kun til å få sekken til å henge stabilt på skrotten.

Merke veldig lite til avlasting av skuldrene.

Beste avlastningen får jeg med å løfte hendene over hode og ta tak i sekken med hendene å løfte den av skuldrene i ny og ned.

Men man må jo henge sekken på den skrotten man har og bare traske ivei     :cat:

Haha! Så sant, så sant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje pondusen vil avta noe med flere og lengre turer? :logik:

Jeg er ikke så store karen, ca. 170 cm høy og like i underkant av 70 kg. På en femdagers tur fra Haukeliseter til Lysebotn mistet jeg ca. 4 kg. Hvor de ble tatt fra vet jeg ikke, for jeg består stort sett bare av en ramme av bein og sener som det er trukket noe hud over. 

Så derfor har jeg det motsatte problemet. Jeg har ingen pondus så hoftebeltet strammes på eller like over hoftebeinet. Dette fører ofte til at nerver kommer i  klem eller kanskje det er blodtilførselen til eller fra beina som gjør det, men jeg har en tendens til at høyrefoten, fra hoftebeinet og nedover, dovner bort etter noen timer. Da er det bare å slakke litt på seletøyet og ta en liten pause så virker alt som det skal igjen.

På noen sekker er faktisk hoftebeltet så langt at det, på grunn av polstringen, er umulig for meg å få det stramt nok.

 

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor det er uhøflig å kommentere at noen har noen kilo for mye når jeg selv har vokst opp med en evindelig masing om at jeg er for tynn. "Nå må du spise, du er jo så tynn".

Dette er tydeligvis helt ok. :no:

(Jeg vet ikke hva som er verst, å gå på stranden å se ut som en dårlig stivnet pudding eller å se ut som om du kommer rett fra et lengre opphold i Auschwitz.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det døfødt og bruke hoftebelte når en har stor hengemake,? merker ikke nå avlasting på skulderne når jeg bruker belte.

Hvor tung sekk er det snakk om? Har selv ganske velutviklet mage og har ingen problemer med å få vekten på beltet så lenge jeg strammer godt nok. Problemene for min del oppstår hvis jeg har en ganske tung sekk. Da vil den sakte gli nedover magen med mindre jeg strammer enda mer. Ved høy vekt må jeg stramme så mye at det blir svært ubehagelig å gå med sekken etter en 20-30 min. Det skal også sies at dette ble gjort med en sekk på 35 kg som var beregnet for maks 25 kg.

 

Nå pakker jeg heldigvis lettere og har ikke dette problemet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja sekk på tur veier fort 20-25 kg, men at og gå på flere turer tviler jeg vill hjelpe på pondusen, sånn som ståa er nå, så går jeg mellom 150 til 200 km i måneden, dog uten sekk, men med hund som må ha sine km daglig. så formen er i grunn grei til og være en kæll på 115 kg, går ofte ifra "tynne" folk som ikke tror det de ser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noe som sikkert oppfattes som ganske kontrolversielt: Problemet ligger i det overpolstrede og overdesignede hoftebelte.

 

Det jeg tenker på er at presset fra de store putene er sterkere enn den naturlige motstanden i muskelatur, hud, hårsekker, underhudsfett, nerver, blodårer og det som ligger innafor klarer å presse tilbake. Et mykere og smidigere, men like bredt belte fordeler preset over en like stor overflate samtidig som det føyer seg mer etter kroppen din.

 

Samme effekt som når du blodstrammer skolissene eller tar på deg et par nye sko som er for små for å gå de inn. De presser og det vil gjøre vondt etter 5 minutter, veldig vondt etter 10 minutter, jævlig vondt etter 20 og ulidelig etter 30 minutter da du tar de av deg og oppgitt gnir føttene mens du sakte rister på hodet og snurper leppene sammen mens du lurer på om kanskje burde kjøpt ett nummer større sko.

 

Dette er ikke vitenskapelig bevist i større grad enn min erfaring med forskellige sekker og sko/ skøyter/ støvler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet, men med en sekk med lang nok rygg og hoftebeltet under magan så hjelper det litt så lenge jeg strammer inn skikkelig.

Alternativet er en sekk med kort rygg, og stramme på oversiden av medisinballen.. ;)

Selv har jeg samme problem som REs, og får blodtilførselen stoppet pga lite polstring på kroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler litt på denne sekken her. Nå har jeg egentlig nok sekker og det er nok mest utstyrsfreaken i meg det frister, men den ser bare ekstremt behagelig ut. Denne kom ut i år og har fått svært god tilbakemelding fra anmeldere. http://www.ospreyeurope.com/gb_en/pack-selector/atmos-ag-65?

Jeg synes den ligner på "alle" andre sekker som jeg synes har for mye dill dall og "form over function". Slik jeg leser denne sekken er den vanskelig å komprimere når den ikke er full og vanskelig å putte mer i enn de fysike yttermålene da det i liten grad ser ut som om det er noe stretch. Stikklommene nede på siden ser litepraktiske ut.

 

Har selv en Osprey "kontor/pendle" sekk i samme designspråk. Den ser bra ut, og den funker til det den er tenkt til (å ha med en laptop og noen dokumenter), men er lite fleksiblel om man vil ha med noen litt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
3 hours ago, borgern said:

Jeg har litt mage og recon. Hoftebeltet på recon  ikke så massivt som en del andre storsekker. Litt vinklet også. Kan stramme hoftebeltet godt og avlaster skuldre mye.

Takk for tilbakemelding. Fortsatt i tenkeboksen, men ett spørsmål mindre iallefall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.