Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker lettpakkere fjellduk? (utskilt)


kav

Anbefalte innlegg

Dere lettpakkere; er det helt ut å bruke Jerven fjellduk? Fjellduken ekstrem veier original 2000g og Fjellduken Thermo 1300g. Tidligere har jeg fått sydd en dampsperrepose, den passer både utvendig og innvendig en vanlig sovepose. Den har ikke maljer, glidelåser og arealet er mye mindre en standard fjellduker. Denne posen er lang slik at du kan ligge under et "tak" i verste fall. Jeg har ikke veid den, men er dette en mulighet for å bruke for dere?

Bruker dere den som original, har en jo telt, pose og vindsekk.

Endret av Tor Magnus
Splittet ut som en egen tråd da det fortjener såpass. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jerven blir jo relativt tung, uansett :) Kan jo ha en sovepose (dun) på 500 gram, så har du en nødløsning om sommeren på 800 gram (inkl. survivalbagen i plast på 290 gr)

Det er jo 1,2 kg lettere en jervenløsningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den :D

Men jeg liker at ting er kraftige nok å bli brukt og, men vekta som nevnes er på en original duk. Tenker at den blir lettere, som sagt, uten glidelåser (5 stk), maljer (6 stk?), og samt at arealet kuttes kanskje med 30-40% ???? Kanskje liggeunderlag kan sløyfes med jervenduken, siden den er kraftig og tett nok til å ligge rett på lyng/mose/bar/ris etc?

Hva veier et typisk lett liggeunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Orginal og Exclusive. Synes Jervens produkter er innenfor lettvektsbegrepet fordi de er flerbruksting, men de taper på vekt og komfort.

 

Når jeg kan bære en poncho og et helt telt som tilsammen veier bare 100-400 gram mer enn Exlusive i enkelduk, så tar jeg den ekstra vekten, plassen og gleden over å ha kondensen på en armlengdes avstand.

 

Tviler ikke på at Jerven kan gjøre mye, men det vil være kompromisser hele veien. Kan du leve med dem, så ja, Jerven er en mulighet for lettpakkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kan bære en poncho og et helt telt som tilsammen veier bare 100-400 gram mer enn Exlusive i enkelduk, så tar jeg den ekstra vekten, plassen og gleden over å ha kondensen på en armlengdes avstand.

Ikke minst så kan du ha ponchoen på deg i det du går ut av teltet. Og om teltet skulle eksplodere så kan du fremdeles bruke ponchoen som tarp (for selvekspolderende telt er et kjent problem). :) Det går kanskje tilbake til problemet "stupid light". Vi ønsker å senke vekten, men ikke på bekostning av sikkerhet og komfort, og det er opp til hver å en å finne sine egne grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en helsport nordmarka fjellduk og en egensydd fjellduk av jervenstoff som ble litt lettere pga annen fasong samt færre og tynnere glidelåser.

Bruker som posteringspose på reinsjakt, men bruker den også som slakteduk og som underlag inni teltet (enduker uten bunn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett at Jerven tilbyr "endestykker" slik at man kan lage seg et telt med utgangspunkt i den originale fjellduken, thermo eller king size? har stormmatter også. Settes opp med vandrestaver eller lignende. Blir jo fort samme vekt som et lett telt, men likevel litt interessant da.

 

http://www.jerven.no/telt-endestykker/telt-endestykker#&variation=382719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det går kanskje tilbake til problemet "stupid light". Vi ønsker å senke vekten, men ikke på bekostning av sikkerhet og komfort, og det er opp til hver å en å finne sine egne grenser.

 

Eg er nok der. Eg likar å pakke lett, men eg er ikkje kvalifisert til å kalle meg lettpakkar™. Fjellduken er derfor ein av tinga eg enkelt legg att heime. Det betyr ingengting for sikkerheita, og minimalt for komforten, så det er lett sparte 600g.

På dagsturar brukar derimot fjellduken å vera med, men då pakkar eg ikkje lett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fint klart meg med kun Helsport fjellduk pro, uten telt på tur. Så lenge du er i skogen og det ikke er for mye mygg/insekter eller horisontalt regn, er fjellduken kjempegrei å bruke synes jeg. Kanskje litt liten til to personer, men hvis dere ligger tett byr det ikke på så store problemer. Jeg har dog kun brukt den som duk/tarp/presenning.

 

Jervenduk med isolering kan være et greit suplement til sovepose hvis temperaturen går under det posen er god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.