Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer rundt Chamonix og Dolomittene


Anbefalte innlegg

Hei, vi skal på roadtrip i sommer og tenkte ta turen innom både Chamonix og Dolomittene.

 

Er det noen som kan anbefale noen fine turer?  Vi er nok ikke på bratt multipitch-klatring, men noe klyving og bre skulle gå greit selv om det ikke er noe must.

 

Mont Blanc ligger allerede i planene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
  • 2 uker senere...

For akklimatisering i Chamonix anbefales Petit Aguille Verte. 3512 moh, kabelbane tar deg langt opp og turen inneholder bre og kliving. Glimrende starttur for å komme i gang med rutiner og starte akklimatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petite Aiguille Verte er vældigt populært blandt professionelle guider. Jeg har oplevet, at guiderne tror, at fordi de har klienter med, som har betalt for det, har de førsteret til vejen, og så har vi andre, der klarer os selv, ikke noget at gøre der. Det kan være ubehageligt at skulle kæmpe med guiderne om at få lov til at være der.

 

Sidst jeg tog liften op til bræen, hvor man kan se op til Petite Aiguille Verte, var i august 2012. Den gang skulle vi ikke op men ned til venstre mod Argentiere-bræen. Jeg observerede dog, at bræen op mod Petite Aiguille Verte var ren blank blåis - så vidt jeg kunne se hele vejen op. Jeg har tidligere været der i 2002 og 2010, og begge disse gange var det meste af isen dækket af sne. I 2012 var jeg der nok et par uger senere på sommeren, og det gør selvfølgelig en forskel, men det kan ikke forklare hele forskellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.