Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 7 eller 9?


Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell på liggekomforten på Exped Downmat 7 kontra 9? Fjellsport har ikke 9ern inne og 7ern er god nok R-messig, så tenker vel egentlig at 7ern burde holde. Tar jeg feil?

 

Min egen vekt er på 90-95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bredden og lengden har nok mer å si for komforten enn tykkelsen.

Har lenge hatt synmat 7, men skaffet meg en Downmat 9 fordi jeg trengte R verdien, da tok jeg den i LW for å få litt mer plass å boltre meg på.

7'ern finnes også i en MW (kun Synmat), som bare er bredere og ikke lengre.

Har mange netter på 7'er, kun noen få på 9'er, har aldri hatt noe å utsette på komforten på 7'ern, 9'ern er litt mer "svømmende", men har bare ligget to netter på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg vet ikke helt.. Min erfaring er at det er mer komfort på 9 cm, fordi jeg ikke trenger å pumpe like mye luft i den. Den former seg derfor bedre etter kroppen. Det er en stor fordel for meg som har en trøblete rygg. For at jeg ikke skal gå nedi på syveren må jeg pumpe den hardere. Det spiller sikkert liten rolle for unge kropper, men min gamle rygg hviler i alle fall mye bedre på nieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på din egenvekt på 90-95 kg så ville jeg anbefalt deg 9... rett og slett fordi med 7cm og du vil ta ut luft for at den ikke skal være så hard , ja da "kan" du oppleve og gå nedi vil jeg tro... MERK , dette er noe jeg tror altså.. jeg er 75kg og hadde en samtale med han på fjellsport face to face ang. valg av 7 eller 9 for noen år siden.. Down eller synt...  den gang til mitt bruk som da var 3 sesongs og 75kg så anbefalte han 7 til meg... men til han sjøl som var mye større, på din størrelse ble valget en 9cm pga. tyngden.. ser for meg 95kg snu seg litt rundt i løpet av natten med et 7cm og ikke helt oppblåst at du muligens vil oppleve og treffe bakken oftere..

 

som sagt noe synsing, noe erfaring fra meg og de råd fra fjellsport i tillegg..funket for meg.. godt valg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 105 kg med erfaring med isjiasprolaps, synes 7 er helt topp og savner på ingen måte 2 ekstra cm. Pleier å dra på tur med en som har slitt ut en 9 og valgte 7 når han skulle ha ny. Var blant annet lei av å skulle pumpe så mye mer enn meg. Forøvrig leser jeg om oppsiktsvekkende mange eksplosjoner i disse UL-mattene. Kameraten hadde sin vanlige over 5 år med hyppig, uforsiktig bruk, både med tanke på fukt og skarpe gjenstander, før det tok kvelden og sa poff. Begge har kun hatt standard lw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at R-verdien er god nok i DownMat 7, da ser jeg ingen grunn til å kjøpe DownMat 9.

Gå for DownMat 7 og du sparer både vekt og penger. Komforten er den samme.

 

Har selv DownMat XP 9LW og er fornøyd med den, men synes kanskje den er litt smal, vurderer selv derfor en SynMat 12 LXW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min downmat UL 9 "eksploderte"..- hundeklo. Gikk ikke å reparere, lekker som bare det. Fantastisk underlag, nytt skal bli :fear:

Med hund ville jeg ikke gått for UL-varianten. Den vanlige har tykkere ytterstoff. Jeg bruker forresten stoltrekket utenpå. Det gir ekstra beskyttelse, og komfort i leiren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Jeg tror jeg løste dette på et vis da også min beste halvdel trenger noe godt å sove på den sjeldne gangen hun er med. Det ble en DownMat 9 LW og en SynMat UL 7 LW.

 

Fortsatt usikker på om dette er den beste kombinasjonen. På Brukaas er det nå kun 300 kr i forskjell på DownMat 7/9 så jeg dro til med en 9er i tillegg til SynMat 7 UL. Men hvis jeg uansett hadde vært fornøyd med DownMat 7 så er det jo bortkasta vekt når vi begge er på tur. Når jeg er aleine så får jeg vurdere turen om jeg tar med meg 7UL eller 9ern. Tror det er en god løsning, men usikker på om det er den beste for mitt bruk/behov.

 

Uansett blir jeg nok fornøyd. Igjen takk for innspill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.