Gå til innhold
Friluftsnoob

Hofteproblemer - gå med sekk

Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem, når jeg skal på tur får jeg fryktelig vondt i hofta når jeg bruker hoftebeltet. 

 

Jeg hadde min første tur denne helgen, og har egentlig gått lite med sekk. Har kjøpt meg ny sekk (110l alpinist som veide rundt 20kg) og skulle gå fra Skar-Rottungen på fredag, og hjem fra Skar-Hammeren igår (lørdag). 

Allerede etter 100meter første dagen får jeg smerter, og må avlaste hofta hele turen ved at skuldrene/ryggen må ta mer av vekten + ta av sekken regelmessig.

 

Etter at oppoverbakkene ved Øyungen var unnagjort gikk det egentlig bedre. Da kunne jeg gå resten av veien til Rottungen uten særlige smerter.

 

Men dagen etter, på vei hjem merket jeg belastningen godt, og når jeg kom hjem på ettermiddagen hadde jeg problemer med å gå. 

Det har blitt betraktelig bedre idag, men jeg lurer jo likevel på om dette kan være normalt. 

 

Er det noe man må venne seg til eller har jeg et problem som jeg bør utrede hos kiropraktor?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uvanlig å fort bli stiv på front og ytterside av hofte, spes oppover. Kan skyldes flere ting. Dårlig trent som du nevner er en ting, andre ting er hvis du får hoftebeltet for langt ned, hoftebeltet er for stort. Sjekk sidestrammere på hoftebeltet, er de veldig stramme så prøv og slakk de litt så det blir mer bevegelse i beltet.

jeg ble ofte stiv i hofte selv med forrige sekk jeg hadde. Men etter jeg gikk over til recon pack ned roterende hoftebelte har det ikke vært noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gi opp enda! Ikke uvanlig med smerter etter å ha utsatt kroppen for nye /uvante belastninger. Du sier også at det er betraktelig bedre i dag, og det lover jo godt. Du kan jo ta noen prøveturer med litt mindre vekt i sekken, og øke på gradvis. Hvis du har gått lite med sekk tidligere kan det nok være litt brutalt å laste opp 20 kg sånn uten videre. Gange i varierende terreng er i utgangspunktet bra for bevegelsesapparatet, så gi det noen sjanser til, men hvis du opplever det som uforsvarlig skal du ikke presse på videre. Dersom det ikke skulle bedre seg kan et besøk hos Knokkelmannen hjelpe på. Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, overreagerte sikkert litt. Men syns bare det var litt merkelig ettersom ingen andre jeg kjenner har opplevd dette. 

 

Får prøve igjen til helgen og satse på at det blir bedre. Takk for tilbakemeldingene .)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange som har problemer med hoftebeltet på Berganssekkene. Beina mine dovner bort når jeg går langt. Beltet er for tykt og bredt, og stopper blodtilførselen. Siden du har fått problem i motbakker, så kan det tyde på at beltet ikke sitter bra på deg. De brede beltene til Bergans gjør at man må legge press på et alt for stort område. Jeg har også byttet til Recon Pack.

Det er veldig viktig å prøve sekken med vekt i butikken, så man kan kjenne hvordan det virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert en bra sekk, men sikkert ikke så bra for deg.

 

Jeg ble aldri komforabel med min Helsport Fjellheimen 85. Spilte ingen rolle om det var 25 eller 15 kg totalvekt - den passet rett og slett ikke meg. I butikken derimot, stappfull med telt og annet snacks, synes jeg den satt som et skudd og de 75 metrene jeg tilbakela mellom klesstativ og over den lille steinete broa i fjellstøvelavdelingen gikk som smurt....

 

Videre er det kanskje litt prematurt og sage en sekk etter én tur. Hadde du vært vant til å gå med sekk hadde det stilt seg noe annerledes, men jeg har selv erfart at det ikke hjelper å være i god form etter 20 mil på mountainbike i uka og utallige timer på spinningsykkel i løpet av vinteren - det har lite med å bære sekk å gjøre. Belastningen og trykkpunktene er spesifike og jeg tror eneste måte å bygge opp motstand mot onde fra sekk er å faktisk trene på å gå med sekk. Putt 10 kg i den og gå 45-60minutter annenhver dag feks. Etterhvert kan du sikker øke vekt og lengde inntill du går 15km i fjellet med 20kg hver dag i 10 dager :thumbsup:

 

Til slutt vil jeg anbefale å oppsøke en lege og be om henvisning til en ortoped/ryggspesialist. Har gått med vondt i ryggen som har vist seg å egentlig være låsning i bekkenet hvilket fysioterapauten har løst opp igjen.

Kiropraktorer fikser akutte problemer og der har jeg bedre erfaring med å gå til fysioterapaut uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dame eller mann?

 

 

Hvis du ikke har gått mye med sekk er det normalt å føle ubehag de første gangene. Anbefaler å ha en lettere mindre sekk i starten for å "trene" deg opp.

 

110L sekk som veier 20 kilo høres kanskje ikke mye ut for rutinerte fjelltoppsjegere men hvis du er ny i sekkeverden er det en god del.

 

 

Men for all del, slapp av. Du er ikke den første som har kjent ubehag i hoften etter å ha ha båret sekk.

 

 

OBS: Sjekk at sekken er justert riktig ift hoften, mange guider på nett kan jeg tenke meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har inte erfarenhet med denna säcken, men är man inte van att bära så kan detta i sig göra att man får ont, men det kan också bero på fel i hanteringen av de olika inställningarna på säcken.

Det kan bero på att höftbältetkommer för långt upp och ligger och studsar på höftkammarna istället för att krama om dem.

Tryck från bältet kan ge smärta om man stramar för hårt och om det är för löst finns risk för skav som ger smärta.

Om smärtan sitter på baksidan av höftkammarna kan det möjligen också bero på att toppstramarna på axelremmarna är dåligt spända så säcken ligger vinklat "snett uppifrån" mot rygg/baksida av höftkammarna.

Storleken och inställningarna på säcken gör väldigt mycket för bärkomforten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange svar :) 

 

Jeg tenker jeg går en tur nå til helgen så får jeg se om det har blitt bedre. 

 

Grunnen til at jeg var urolig var jo fordi det tok så kort tid fra jeg tok på sekken til jeg merket smertene. SKal ikke ha på belte og se om det hjelper. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt endel betennelse og andre plager på venstre siden av hofta (i den kulen på venstre side av hoften, hvor musklene fra låret og rumpa blir festet), og nedover langs låret. Prøvde ganske mye forskjellig inkludert naprapat og betennelsesdempende piller. Det kom tilbake hver gang. Gikk til slutt til en fysioterapeut (manuell terapeut) som sa det som det var: litt svake muskler, ingen tegn til noe galt. Han ga meg et treningsprogram som hjalp meg med å strekke ut muskler/sener og styrke dem. Det har hjulpet veldig mye.

 

tl;dr

Vondt i hofta? Hvis det er på utsiden, så er det mest sannsynlig muskulært og du trenger trening. Å spandere på seg en tur til fysioterapeut for å få det bekreftet og få et egnet treningsprogram er en smart løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.