Gå til innhold
  • Bli medlem

hefteys renne


Lyngve

Anbefalte innlegg

Hvordan vil dere vurdere klatringen av:

1) Hefteys renne

vs.

2) Siste hammeren opp til Midtre Torfinnstind fra vest.

Begge er jo gradert på samme nivå (4), men den sistnevnte er jo så inn i h.. utsatt med det bøttetaket.

Jeg forstår det slik at Hefteys renne ikke er spesielt utsatt men at hammeren på 2 meter mangler gode fingertak og er derfor gradert til 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to gangene jeg har gått Heftyes renne har det vært en bolt med en kort slynge (15 - 20 cm) nederst i renna. Ved å skreve bredt ut er det to fottak såpass høyt over hylla at en når slynga med hånden (jeg er bare vel 170) og kan dra seg opp. Jeg fant det ikke problematisk. Med hensyn til Vestskaret på Torfinnstindene kan klatringen gjøres enklere ved å skrå opp mot høyre fra bunnen av skaret. En unngår da det utsatte bøttetaket.

Hilsen ods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antok det. I hvertfall er det slik at det er de organiserte guidene i Alpene som setter opp og vedlikeholder ruter med bolter og fixed ropes. Og det selv om mange av passasjene bare er enkel 2'er og 3'er klatring.

Ville bare påpeke at vi ikke må ødelegge fjellet slik som de har gjort i alpene, med fixed ropes, bolter over alt og til og med klettersteig. Norske fjell skal være RENE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve.

Helt enig med deg. Det nest verste jeg vet i Alpene er Klettersteig. Det aller verste synes jeg er er ski-heisene. De ødelegger jo fullstendig utsikten også.

Forresten er det heldigvis absolutt ikke overalt at det er like ille. Ofte er det de mest populære fjellene som blir utrustet med turist-vennlige hjelpemidler. Hvis man befinner seg litt utenfor disse områdene er det med en gang mye bedre. I de italienske Alpene vet jeg for eksempel at i Aosta (selv kun truffet på ett kort fast tau), Ortler, Adamello og Presanelle er de aller fleste toppene "rene". Brenta derimot er jo veldig bratt, så der er det kanskje ikke så rart at man har laget klettersteig.

Kanskje det ville være en ide og sjekke meningen hos andre om dette emnet? Skjønt egentlig tror jeg ikke det trengs: de aller aller fleste har nok samme mening som oss.

Jo mer jeg ser i utlander, jo mer skjønner jeg verdien av hva vi fremdeles har i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er selv fra alpene (österrike) og maa desverre si meg enig i at turismen, spessielt skiheisene har ödelagt mye. spesielt breskisentrene er et stort inngrep i naturen. paa den andre siden maa man si at folk i alpene lever av turistene. tirol, hvor jeg er fra, hadde värt et veldig fattig land uten tysk turister. jeg skjönner godt at folk vil bygge heiser og tjene penger. jeg synes man burde finne en vei i mellom. skiheiser er bra, men man skal ikke overdrive.

boltene i fjellen har jeg derimot ikke noe problem med. og noen kettersteig heller ikke. det er virkelig bare de mest kjente stedene. i 80% av fjellene i alpene er det ingen bolt i det hele tatt.

gaar du paa matterhorn saa er det masse folk, fixed ropes og sivilisasjon. gaar du pa dent d.herens, 200m lavere og ukjent, saa er du alene og merker ikke mye av sivilisasjonen.

men jeg haaper at de ikke begynner aa bygge skiheiser o.l. i jotunheimen. der er det ikke saa mange fjell som i alpene og det hadde värt stygt aa bygge skiheis til glittertind eller til bandet. det at det er saa stille i den norske fjellheimen er noe spesielt (og veldig fint).

PS: Lyngve, guiden deres paa matterhorn (fredl) er en kumpis av meg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Enig det der..., bolting syns jeg passer kun i fjell som er nærmest byer, der det er mye farting og "turisme". Er ikke alle som har klatreutstyr til annet enn toptauklatring heller. Så blir nok dyrt for mange å kjøpe "full" pakke til klatring i rent fjell. Ellers når det kommer til nasjonal parker osv. liker jeg ikke se andre menneskelig inngrep enn fotspor. Gleder meg til den dagen jeg ser en som kaster søppel eller legger fra seg utstyr, kommer få ut mye innestengt agresjon da! :)

Nlir også mer glad i Norge jo mer jeg er i utlandet. Hvertfall når det kommer til natur. Men gjelder ikke bare nasjonalparker osv. Er også veldig glad å se så mye skog som vi har. Godt syn når flyet lander på Gardermoen, å se all den grønne barskogen som omringer flyplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det finnes ingen rute på Storen som heter Heftyes Renne. Der er derimot en rute som heter Heftyes Rute. Der står en gammel bolt som noen har slått inn, sannsynligvis på en vinterbestigning. Den har stått der i mange år. Det er altså ikke noen av "guidene på Turtagrø" som har gjort dette.

Vi har ikke noe ønske om at noe som helst blir boltet i fjellet i Norge, i Hurrungane eller andre steder, fordi sporløs ferdsel er en del av grunnlaget for vår virksomhet. Forsøplingen av fjellet er det andre som står for.

Dere er hjertelig velkomne til å komme innom på førerhytta og kikke på haugen med søppel (slynger) vi plukker med oss ned fra Storen, hver eneste dag.

Før dere slenger ut påstander på nettet, bør dere gjøre en liten kildekritikk. Vi er profesjonelle førere, og selv om vi har samme godkjenning som førerne i alpene har, så har vi lite av den samme kulturen og holdningene med oss i fjellet.

Mvh

Bjørn Gjelsten

IVBV/UIAGM

Norgesguidene AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Har vært med på klatrekurs med Norgeshuidene. Og må bekrefte at i tillegg til et bra kurs, så var jeg veldig imponert av guiden som var der. Han var rett og slett en god-kar! Tolmodig, snill, gode kunnskaper om flora og fauna, lokalkjent i området. Og han hadde veldig fine meninger og tanker om fjellet, og hvordan mennesker burde forholde seg til det. For meg som er glad i natur og fjell, så ble det hele ganske imponerende bra. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sist jeg var der (2 år siden) var det tau festet til en piton i starten av renna. Reagerer ikke så mye på en piton - men et tau med knuter hver 1/2 meter er direkte ødeleggende for hele klatreopplevelsen. Jeg kuttet ned tauet når jeg passerte - men jeg fikk høre at det var på plass igjen noen uker senere.

Det er åpenbart at det ikke er personer som driver klatring som sport som gjør dette. Hvis det ikke er guider kan jeg tenke meg at det muligens er andre organsierte grupper som f.eks speidere som henger opp slike tau. Helt greit forutsatt at sistemann fjerner tauet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter diskusjonen på en annen tråd om at sikring i Hefteys ikke var nødvendig, i alle fall mente Ole78 det, har jeg prøvd å finne litt info om renna. Etter det jeg har klart å lese meg fram til er det innsteget til renna som er vanskelig, men antagelig er det vanskelige partiet ikke mer enn noen få meter høyt. Forøvrig er det kun grad 2.

Hvor utsatt er de ulike partiene, både 2'er ovenfor og nedenfor, samt selve renna? Er det vanlig å kun sikre renna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er innsteget til renna som folk tror er vanskelig, men det er slettes ikke tilfelle etter min mening, sikring her er å kaste bort tiden, det er egentlig ikke noe værre enn å karre seg opp på Knutsholstind fra Svartdalen, og der er det jo ingen som sikrer etter hva jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått Heftyes renne, vil du vite er det er stor forskjell på den og på Knutsholstind fra Svartdalen. Slik du uttaler deg, antar jeg du ikke har ledet Heftyes.

Det er vanlig å sikre denne ruta på alle taulengder, men noen går usikret fra toppen av Heftyes taulengden og opp til fortoppen. Skal man gå solo, går man helst Andrew's. Opptaket i Heftyes renne ER vanskelig, men selvfølgelig avhengig av forholdene. Med sekk er renna svært trang. Å bruke bolten er teknisk klatring, og da gjelder jo ikke graderingen for friklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.