Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med redusering av vekt


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hvis du har veldig bred fot, så tror jeg ikke adidasskoa er noe stas.

En annen kniv du kan vurdere er Helle Fossekallen. Fin, lett og passe stor. En del dyrere.

Har dessverre veldig bred fot ja, takket være totalt plattfot. sånn type at jeg skaper vakuum når jeg beveger meg barfot på tregulv:P

Helle fossekallen kan jeg nok bruk:) har også funnet ut at jeg kan droppe ut den "buck" kniven med en lommekniv jeg har.

Siden lommekniven heller ikke har noe slire, så slipper jeg vekta på slira.

 

 

Angående sekk. I løpet av det siste året har jeg vært gjenom den prosessen du er nå. Gjennom å droppe ting jeg ikke trenger, ting som er store og tunge har jeg gått fra Recon Pack på 125 liter til en Exped Lighting 60 liter. Jeg klarer meg helt fint med 60 literen på en ukes tur, så lenge jeg pakker smart. 

 

Jeg brukte lang tid på å velge sekk, vurderte andre lette sekker, men landet på Expeden da denne kan brukes til og bære over 20 kg. 

Reconpack var faktisk den andre sekken jeg så på når jeg kjøpte sekk. Ville egentlig ha Recon Packen, grunnet bedre løsninger. Men Bergans sekken passet bedre på ryggen min, og det har høyere prioritet.

Min innvendige "horder" skriker når den hører 60L sekk, om jeg skal være ærlig:P Kan ikke se hvordan jeg (komfortabelt) kan presse det jeg trenger i en 60L sekk. Men det er jo kun en omstilling.

Kommer nok også til å bruke lang tid på å teste endel sekker før jeg havner på et valg.

Men da skal jeg legge Exped inn på lista over de som skal testes. Trodde forøvrig Exped kun hadde liggeunderlag, men de fleste produsenter lager jo flere typer produkter.

 

 

Det er en sekk jeg ville hatt på short listen.

Ligger en ute til salgs her på forumet   http://www.fjellforum.no/topic/35685-selges-5-sekker-zpacks-bd-camp-hagl%C3%B6fs-exped/?hl=zpacks

Takker for tipset, Rune.

Mulig jeg tar kontakt med selgeren.

Må nok også ta en "tenkerunde", da jeg har fått inn mange fine tips og forslag idag. Slik at jeg kan sette opp en prioriteringsliste over hvilket område jeg skal angripe først.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny oppdatering:

Pakkvekt_rev1.png

Endringer som er gjort:

Bekledning:
- Her har jeg fjernet 1 boksershorts (-60g)
- Jeg har lagt til ullundertøy, over og underdel(+ 386g)


Utstyr:
- Jeg har byttet ut "buck" kniven, med lommekniv Coldsteel Recon (-154g)
- Jeg har gått ned på mengde ducktape, da så mye ikke var nødvendig (-175g)
- Jeg har fjernet Leatherman, da nytteverdien for den ikke var så stor (-250g)
- Har byttet ut Bergans flaska mot en imsdal flaske (-60g)
- Har byttet ut Hele trangia settet mot en "MSR Pocket rocket", samt 1 kaffekjele og 1 stekepanne fra trangia settet (-826g)
- Har fjernet litt fra bestikk, da jeg bruker kniven som gaffel og kniv, og så har jeg en lang skje i tillegg. (-39g)
- Har lagt til riktig vekt på mobil (+17g)

Mat:

- Jeg har justert ned matmengden pr. dag til 550gram, dette er fordi jeg belager meg på å få fisk i tillegg. så da burde 550g per dag være ok. (-1000g)
- Det ble notert at jeg ikke hadde tatt med gass til kokesystemet, så det er lagt til en 230g gassboks (+367g)


Førstehjelp/Medisin/Hygene:

- vekt på smertestillende ble redusert (-65g)
- mengde tannkrem ble redusert (-75g)
- 200g sportstape var altfor mye, så denne ble redusert til mer realistisk vekt (-150g)
- Hvis jeg bytter ut MYGGA flaskene mot 2 falsker djungelolje så blir vekta redusert (-150g)



Fiskeutstyr:

- Fiskesnella ble veid ettersom det ble nevnt at vekta var unormal høy. Snella + en ekstra spole m/snøre var derfor mye lavere den hva det sto på internett (-339g)



Totale vektreduksjon:
-2573g

Husk at vi har lagt til ullundertøy og gassflaska, så fra den orginale vekta har vi egentlig gått ned 3,3kg. men ettersom VESENTLIGE mangler ble poengtert, så kunne vi ikke utelate disse.
Har også lagt selektert ut vekt i sekk, og vekt totalt. slik at man kan se vekta på alt i sekken (utenom det på kropp) og den totale vekta.



Vil bare poengtere at denne vektreduksjonen kun kommer til å koste meg ca. 200,- kroner. og det er for å bytte ut kokesystemet til "MSR pocket rocket".
Sånn hvis folk tror at det koster mye for å redusere vekta, så har vi kommet et godt stykke uten at det koster mye, bare ved å "belyse" noen områder
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare poengtere at denne vektreduksjonen kun kommer til å koste meg ca. 200,- kroner. og det er for å bytte ut kokesystemet til "MSR pocket rocket".

Sånn hvis folk tror at det koster mye for å redusere vekta, så har vi kommet et godt stykke uten at det koster mye, bare ved å "belyse" noen områder

 

Jeg til gjerne slå et for Eagle Products sin konkurrent til Pocket Rocket. Synes det er fantastisk med integrert tenner: 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-products-fm-102-gassbrenner/p/1097583_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bytter ut MYGGA flaskene mot 2 falsker djungelolje så blir vekta redusert (-150g)

Mygga kommer også i stift. To stifter veier mer enn to flasker djungelolje, men sånn i tilfelle du er glad i mygga. 

 

Klarer du å skaffe deg en boks Nordic Summer, anbefales denne, men pass på huden i kombinasjon med sol. 

Min boks har jeg hatt i mange år, men jeg kler vanligvis myggen ute. Stort bare litt middel på hender og i ansiktet. 

 

Moro å se at sekken blir lettere uten at det behøver å  koste så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg til gjerne slå et for Eagle Products sin konkurrent til Pocket Rocket. Synes det er fantastisk med integrert tenner: 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-products-fm-102-gassbrenner/p/1097583_1_style

Står imellom Eagle FM-102 og MSR pocket rocket.

Grunnen til at jeg høyst sannsynlig kommer til å velge MSR pocket rocket er fordi det er flere brukere som sier det er bra, men også at jeg har lest at med FM-102 har noen hatt problemer med å få festet denne til gassbeholderen.

FM-102 ser ut til å ha bedre flammespredning den MSR, samtidig har den innebygd piezotenner. 

FM-102 er nok teknisk sett bedre. Men dessverre så føler jeg ikke at jeg stoler 100% på det produktet, noe jeg må gjøre når jeg skal gå langt på tur. Og derfor havner jeg nok på MSR Pocket rocket.

 

 

Mygga kommer også i stift. To stifter veier mer enn to flasker djungelolje, men sånn i tilfelle du er glad i mygga. 

 

Klarer du å skaffe deg en boks Nordic Summer, anbefales denne, men pass på huden i kombinasjon med sol. 

Min boks har jeg hatt i mange år, men jeg kler vanligvis myggen ute. Stort bare litt middel på hender og i ansiktet. 

 

Moro å se at sekken blir lettere uten at det behøver å  koste så mye!

Jeg er veldig gla i MYGGA produktet og synes dette fungerer meget bra!

Jeg synes dog at djungelolja ligger lenger på huden, og trengs ikke å påføres så ofte.

Men med MYGGA så blir det mindre "klin", den det blir med djungelolja.

DEET innholdet i begge to er like (19.9%), så i teorien så skal begge to være like bra.

Men mygga er enklere å påføre, den djungelolja. så får meg så er det egentlig 50/50.

Grunnen til at jeg valgte djungelolja er rett og slett fordi jeg har det her hjemme :P

Er også veldig morsomt å se at vekta går nedover.

Tror det er fint for folk å se at man kan komme seg ned i en mer komfortabel vekt, uten å måtte legge ut mange 1000 kroner.

Mange tror kanskje også at det å pakke lett inneholder at du må bytte ut bra klær med tynne søpleposer, samt å få en "brazilian wax" for å bli mere aerodynamisk i terrenget.

Men det finnes mange nivåer av lett-pakking.

Og jeg er ikke en av de som vil bytte ut alt til ultralett versjonen, men heller bevisst bytte ut det jeg ikke har bruk for og/eller redusere vekt på utstyr som blir overflødig og unødvendig.

For "Ola Nordmann" så høres ikke det å redusere vekta på noe med 100gram noe som er verdt å gjøre, men hvis du redusere den vekta på 15-20 gjenstander så har du plutselig 1,5-2kg lettere pakning.

 

 

Grattis med lettere sekk! Håper vi ses i under 20-kg-klubben ;)

Jo takk skal du ha! Er nok ikke så lenge før jeg er under den grensa :)

Skal kjøpe meg en vekt idag, og pakke sekken for å se hvor mye vekt jeg FAKTISK har når jeg tar på meg sekken.

En ting er teorien, en annen ting er hva ting faktisk veier i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig gla i MYGGA produktet og synes dette fungerer meget bra!

Jeg synes dog at djungelolja ligger lenger på huden, og trengs ikke å påføres så ofte.

Men med MYGGA så blir det mindre "klin", den det blir med djungelolja.

DEET innholdet i begge to er like (19.9%), så i teorien så skal begge to være like bra.

Men mygga er enklere å påføre, den djungelolja. så får meg så er det egentlig 50/50.

Grunnen til at jeg valgte djungelolja er rett og slett fordi jeg har det her hjemme :P

Vet ikke om du allerede gjør dette, men er flaskene mygga kommer på en nødvendighet? Jeg ville tro at glassflaskene det kommer på er tyngre enn innholdet så hvis du overfører det til en lettere plastflaske så kan du sikkert kvitte deg med 100g. (Viktig at du finner en flaske som tåler DEET.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest upplagda metoden att spara in vikt här är ju de stora posterna. Du anger i trådstarten att det får kosta, men inte hur mycket.

Hilleberg Jannu är ju ett bombsäkert tält, när och var är du ute? Behöver du plats till 2 pers?

Nallo 2 eller Unna sparar 700 g eller 1 kg om Hilleberg är enda alternativet för dig.

Annars finns t.ex Terra Nova tält som kan spara 1-2 kg beroende på vad du behöver för styrka och storlek.

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/ultralight-lightweight-tents/

Ordentligt lätta enduks, som detta från Zpacks kan du spara 2,3-2,5 kg på.

http://www.zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Neo-air Xlite eller Exped Hyperlite i stor storlek sparar ca 250 g och ökar komforten.

Dunsovpåse sparar dig ett kilo till.

Så 2-3,5 kg eller mer går att spara här.

När du sparat in vikt och storlek på packningen kan du börja kika på hur stor ryggsäck som behövs, här går också spara en del vikt, sikta på ryggsäck egenvikt på 0,5-1,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en 130 liter sekk du har?

prøv å pakke alt i sekken slik at du slipper å ta med sidelommene, da sparer du 400 gram.

Jeg har selv en alpinist 130 og jeg bruker sidelommene kun når jeg har behov for en dagstursekk for utmarsjer fra "base-camp"

Jeg har 110Liters sekken.

Og det eneste jeg bruker sidelommene til er å legge camelbaken i.

så disse kan jeg fjerne. da blir det 3,8kilo istedenfor. det er bra! Jaggu meg et fantastisk tips.

Har alltid med meg sidelommene, men bruker jo dem jaggu meg ikke.

400gram spart der! Takker for den!

 

 

Vet ikke om du allerede gjør dette, men er flaskene mygga kommer på en nødvendighet? Jeg ville tro at glassflaskene det kommer på er tyngre enn innholdet så hvis du overfører det til en lettere plastflaske så kan du sikkert kvitte deg med 100g. (Viktig at du finner en flaske som tåler DEET.)

De flaskene MYGGA kommer på er absolutt IKKE en nødvendighet, de er unødvendig blytunge. så jeg kommer nok til å legge de over i noen brukte deo "rollon" flasker (så sant jeg får åpnet dem). disse er jo beregnet for å inneholder alkohol og andre kjemikalier, så burde vel klare å håndtere DEET?

 

 

Den mest upplagda metoden att spara in vikt här är ju de stora posterna. Du anger i trådstarten att det får kosta, men inte hur mycket.

Hilleberg Jannu är ju ett bombsäkert tält, när och var är du ute? Behöver du plats till 2 pers?

Nallo 2 eller Unna sparar 700 g eller 1 kg om Hilleberg är enda alternativet för dig.

Annars finns t.ex Terra Nova tält som kan spara 1-2 kg beroende på vad du behöver för styrka och storlek.

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/ultralight-lightweight-tents/

Ordentligt lätta enduks, som detta från Zpacks kan du spara 2,3-2,5 kg på.

http://www.zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Neo-air Xlite eller Exped Hyperlite i stor storlek sparar ca 250 g och ökar komforten.

Dunsovpåse sparar dig ett kilo till.

Så 2-3,5 kg eller mer går att spara här.

När du sparat in vikt och storlek på packningen kan du börja kika på hur stor ryggsäck som behövs, här går också spara en del vikt, sikta på ryggsäck egenvikt på 0,5-1,5 kg.

Det er helt riktig det du sier, Dan. At det beste stedet å spare vekt på, er å spare på de store gruppene (telt,sekk,sovepose ect.)

Sovepose og sekk kan jeg veldig gjerne bytte ut.

Derimot teltet vil jeg helst beholde.

Dette er et telt jeg kan bruke hele året.

Samtidig er grunnen for at jeg kjøpte dette teltet, at jeg kommer til å være på mest soloturer.

Jeg liker også mest å være på fjellet. Og da trenger jeg et telt som jeg kan føle meg sikker i, og det føler jeg at mitt Hilleberg Jannu klarer.

Er helt klart ikke det letteste teltet. Men av sikkerhetsmessige grunner (siden jeg er alene), så velger jeg å bruke dette teltet.

Men liggeunderlag, sekk og sovepose er noe jeg er villig til å redusere vekta på.

Realistisk sett burde jeg klare å redusere vekta på sekken med 2 kilo, liggeunderlaget med 300gram og soveposen med 800 gram.

 

Samtidig er det viktig å være litt prisbevist også, slik at jeg får den beste balansen mellom lettvekt, komfort og pris.

Den kombinasjonen tar litt tid å finne. det er derfor det er fint med slike tilbakemeldinger som jeg får her, så jeg vet hva jeg kan se etter.

Takker for råd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting.

Når det kommer til dette med vanntette pakkposer.
Jeg har vanntette pakkposer til:
- Mat
- Hygene,Førstehjelp,utstyr og fiskesnelle & sluker.
- Klær.

Men jeg har en stor 130liters pakkpose fra norønna som jeg kan putte nedi hele sekken.
Hvordan løser dere gutta det når det kommer til detta?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon som deg Robin. I de områdene jeg går er det veldig kupert, gikk med 17kg(før mat for en uke er tatt med) og hadde det rett og slett jævlig. Begynte så å se hva jeg klarte meg uten, og har brukt tiden fra da(aug) til nå på å kutte vekt. Har solgt unna det gamle teltet, soveposen og gått omhyggelig igjennom turutstyret. Fjernet stoltrekket til liggeunderlaget, ekstra klær, etc. Eneste som nå mangler er en ny sekk før jeg er fornøyd med den nye pakklista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting.

Når det kommer til dette med vanntette pakkposer.

Jeg har vanntette pakkposer til:

- Mat

- Hygene,Førstehjelp,utstyr og fiskesnelle & sluker.

- Klær.

Men jeg har en stor 130liters pakkpose fra norønna som jeg kan putte nedi hele sekken.

Hvordan løser dere gutta det når det kommer til detta?

 

 

Jeg pleier bruke individuelle pakkposer til ting, da blir det mer systematisk. Rolltop til sovepose og klær, til annet holder det med lettere poser med snørelås. Dersom man planlegger å krysse vann ved å svømme over kan kanskje en pakkliner til hele sekken være smart for ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For "Ola Nordmann" så høres ikke det å redusere vekta på noe med 100gram noe som er verdt å gjøre, men hvis du redusere den vekta på 15-20 gjenstander så har du plutselig 1,5-2kg lettere pakning.

 

Det er dei tunge tinga det er mykje vekt å hente på å erstatte med lettare variantar. Og her kan det vera mykje vekt å spare avhengig av kva utgangspunktet er. Men det kostar.

Når det gjeld dei små tinga, sparar ein mest på å legge att alt ein ikkje har bruk for. Er den opprinnelege pakklista lang, kan det vera mange kg å spare her, og det er gratis. Når det er gjort, manglar det mykje på at ein har 15-20 gjenstandar ein kan spare 100g på. Ein har kanskje att 3-5 gjenstandar det er mogleg å spare så mykje på, og då er det meir bagatellmessig kva ein sparar ved å redusere 100g her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese alle innleggene om dette temaet. Jeg holder på med akkurat samme prosess som deg. Har samme sekk, som jeg i første omgang har bestemt meg for å beholde (veldig god). Jeg kommer til å bytte fra tentipi vagge light lavo Ca.5kg til Helsport fjellheimen superlight 3 camp. Vi har frem til nå reist som en familie på 4 på tur, til nå å reise som par med to hunder. Har tidligere benyttet trangiasett med gasbrenner, har nå nevnte eagle brenneren, med ettermontert, selvlaget vindskjerm av hermetikkboks. Fungerer superbra. Savner flere innspill angående valg av sovepose. Det finnes jo mange lette fine poser i dun, men disse koster også ganske mye. Tenkte kanskje at det kunne finnes noen billigere varianter som ikke koster så mye. Kanskje noen som har gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga kommer også i stift. To stifter veier mer enn to flasker djungelolje, men sånn i tilfelle du er glad i mygga. 

 

Klarer du å skaffe deg en boks Nordic Summer, anbefales denne, men pass på huden i kombinasjon med sol. 

Min boks har jeg hatt i mange år, men jeg kler vanligvis myggen ute. Stort bare litt middel på hender og i ansiktet. 

 

Moro å se at sekken blir lettere uten at det behøver å  koste så mye!

MyggA i sprayflaska väger också mycket mindre än roll-on, exakt hur mycket vet jag inte, men det är en lätt plastflaska mot roll-on som är en relativt tjock glasflaska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting.

Når det kommer til dette med vanntette pakkposer.

Jeg har vanntette pakkposer til:

- Mat

- Hygene,Førstehjelp,utstyr og fiskesnelle & sluker.

- Klær.

Men jeg har en stor 130liters pakkpose fra norønna som jeg kan putte nedi hele sekken.

Hvordan løser dere gutta det når det kommer til detta?

Jeg har en GG Mariposa sekk på 49+21ltr. Dvs at hovedrommet er på 49 ltr og resten er romlige lommer hvorav en er i superelastisk mesh. For meg er dette nok til alle turer.

Jeg har GG sine pack liner poser, men bruker også ultrasil- og cuben pakkposer - primært for å komprimere vekk luft fra klær. Eksempelvis komprimeer jeg en Lahar 3 season dunpose og en JrB winternest underquilt ned til ca 8-10ltr i en 15ltr rolltop Lifeventure pakkpose. Ekstra sett langt undertøy og 2x ullokker går i en liten STS ultrasilpose. Alt jeg har med meg går i en form for pose, men jeg bruker også 2-3 lynlåsposer til tannbørst, førstehjelp, hodelykta etc småting

Uten kompresjonsmuligheter hadde jeg ikke fått plass .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese alle innleggene om dette temaet. Jeg holder på med akkurat samme prosess som deg. Har samme sekk, som jeg i første omgang har bestemt meg for å beholde (veldig god). Jeg kommer til å bytte fra tentipi vagge light lavo Ca.5kg til Helsport fjellheimen superlight 3 camp. Vi har frem til nå reist som en familie på 4 på tur, til nå å reise som par med to hunder. Har tidligere benyttet trangiasett med gasbrenner, har nå nevnte eagle brenneren, med ettermontert, selvlaget vindskjerm av hermetikkboks. Fungerer superbra. Savner flere innspill angående valg av sovepose. Det finnes jo mange lette fine poser i dun, men disse koster også ganske mye. Tenkte kanskje at det kunne finnes noen billigere varianter som ikke koster så mye. Kanskje noen som har gode tips?

Sitter i ganske samme båt vi da, det ganske artig.

Vidskjerm av hermetikkboks faktisk, DEN var smart. Men blir ikke hermetikkboksen litt for lav for gass+eagle?

Har akkuratt kjøpt meg MSR Pocket rocket, så utformingen og størrelse på disse to er vel ganske like, så hvis en hermetikkboks fungerer på Eagle, så er dette noe jeg kan implementere på "pocket rocketen".

Men som du nevner så finnes det mange lette poser i dun, og dette er et område jeg kan spare endel på og som jeg vil spare på!

Hvor mye veier din oppakning, sånn ca.?

 

 

@Robin Rambo Det är bara att bruka de råden som passar dig. Vill du köpa dunsäck så finns det (relativt) billiga och med bra kvalitet på cumulus.pl eller roberts.pl.

De tror jag är de bästa med tanke på balansen mellan vikt, pris och kvalitet. :-)

Takk skal du ha, Dan! skal sjekke ut de. 

Sovepose er uten tvil noe jeg er interessert i å bytte ut :)

 

 

Jeg har en GG Mariposa sekk på 49+21ltr. Dvs at hovedrommet er på 49 ltr og resten er romlige lommer hvorav en er i superelastisk mesh. For meg er dette nok til alle turer.

Jeg har GG sine pack liner poser, men bruker også ultrasil- og cuben pakkposer - primært for å komprimere vekk luft fra klær. Eksempelvis komprimeer jeg en Lahar 3 season dunpose og en JrB winternest underquilt ned til ca 8-10ltr i en 15ltr rolltop Lifeventure pakkpose. Ekstra sett langt undertøy og 2x ullokker går i en liten STS ultrasilpose. Alt jeg har med meg går i en form for pose, men jeg bruker også 2-3 lynlåsposer til tannbørst, førstehjelp, hodelykta etc småting

Uten kompresjonsmuligheter hadde jeg ikke fått plass .

Det jeg egentlig bruker pakkposene til er å separere de ulike tingene.

Men jeg ser at pakkposene veier jo 50-100g hver. det blir gjerne en 300g + den store pakkposen til hele sekken, som sikkert veier 200g. så jeg vurderte å bare bruke vanlig butikkposer istedenfor, da de veier mye mindre. siden jeg har en vanntett pakkpose til hele sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående liggeunderlag:

Jeg har jo tatt med i beregningen Bamse extreme, som da veien 700gram.
Jeg har vurdert å bytte ut Bamse extreme, med et mye lettere liggeunderlag som jeg har har liggende, som veier 380gram. Problemet er at dette liggeunderlaget er 0,4cm tykt (relativt syltynt).

Men jeg fant faktisk noe på Clas Ohlson.
http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-liggeunderlag/34-4519

 

Vekt: 400gram (så sant det er korrekt).
Tykkelse: 1,4cm
Pris: 109,-

Hvis vekten stemmer, så er jo dette veldig bra pris.
Regner med at det ikke akkuratt er noe "antiskli" materiale eller lignende, men som en 3-sesongs liggeunderlag virker dette ganske bra til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt på vei :)

 

To fine bukser. Jeg foreslår at du ser på værmeldingen og lar en av dem ligge hjemme alt ettersom. Eller la buksa matche kniven.

 

Trenger du ullgenseren? Sammen med t-skjorte i ull, over/under i ull, så kunne kanskje en tynn fleecegenser rundt 300 gr være bedre. Eller ikke nødvendig i det hele tatt.

 

Ikke enkelt å finne sko til de føttene, nei, men det må da finnes noen ankelhøye støvler i Alfas sortiment som passer? Beverne veier litt over en kilo pr stykk og det er det ikke verdt med mindre du vasser i myr hele dagen.

Forresten - har du prøvd å gå med bare linersokker? Eventuelt nylonsokker i 60 denier (damesokker i daglivaren)? Beverne er tykke og foret, så jeg vet ikke helt om du trenger å gå med ullsokker. Kan kanskje hjelpe litt på gnagsårene.

 

Som andre er inne på; sekken og teltet er soleklare kandidater. Ikke noe å stresse med eller blakke seg på, men vær på utkikk etter erstatninger på omtrent halve vekta. Det finnes mange mye lettere alternativer, men da blir det å ta en sjanse på varer du ikke får prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt på vei :)

 

To fine bukser. Jeg foreslår at du ser på værmeldingen og lar en av dem ligge hjemme alt ettersom. Eller la buksa matche kniven.

 

Trenger du ullgenseren? Sammen med t-skjorte i ull, over/under i ull, så kunne kanskje en tynn fleecegenser rundt 300 gr være bedre. Eller ikke nødvendig i det hele tatt.

 

Ikke enkelt å finne sko til de føttene, nei, men det må da finnes noen ankelhøye støvler i Alfas sortiment som passer? Beverne veier litt over en kilo pr stykk og det er det ikke verdt med mindre du vasser i myr hele dagen.

Forresten - har du prøvd å gå med bare linersokker? Eventuelt nylonsokker i 60 denier (damesokker i daglivaren)? Beverne er tykke og foret, så jeg vet ikke helt om du trenger å gå med ullsokker. Kan kanskje hjelpe litt på gnagsårene.

 

Som andre er inne på; sekken og teltet er soleklare kandidater. Ikke noe å stresse med eller blakke seg på, men vær på utkikk etter erstatninger på omtrent halve vekta. Det finnes mange mye lettere alternativer, men da blir det å ta en sjanse på varer du ikke får prøvd.

Ja er faktisk godt på vei!

Veide oppakning (sekk m/innhold) istad for å se hvor nærme den teoretiske vekta jeg kom, ettersom vekt ofte er oppgitt litt feil på utstyr.

Jeg havnet da på 17,9kg. noe jeg syns er overraskende bra, og er veldig fornøyd med hvor langt ned jeg har kommet!

siden det kun er +300g over den estimerte vekta, så er det mye mindre den hva jeg hadde forventet i realistisk vekt.

Når det kommer til sokker så er det et veldig godt poeng det du sier Grimner! å bruke 2 linersokker istedenfor 1 i ull og 1 linersokk.

Skal jeg være ærlig angående sko så er skoene mine godt innenfor det jeg er vant med til vanlig. mine "dagligdagse" sko veier 1,6kilo :P

Så er ganske vant med den vekta, samtidig synes jeg skoa er utrolig gode å gå i. så jeg ser ingen grunn til å bytte ut de.

samtidig er de nylig kjøpt inn, etter en lang research og testing.

Ullgenser er ikke noe jeg strengt talt trenger, men grunnen til at jeg velger ullgenser er fordi kvalitetene ull har.

Fleece er lettere, også mer komfortabel. men tåler ikke fuktighet og regn veldig bra.

Skal se om jeg klarer (mentalt) å kun ha med meg en bukse (isåfall blir det recon buksa), men den svaldbard flex1 er så forbanna komfortabel.

Er vanskelig å være konservativ, mens man samtidig skal kutte ned på vekt si! :P

Er som du sier at dette er ikke noe jeg burde stresse med for å kjøpe inn alt med en gang, men heller være våken og være på utkikk etter gode erstattere.

Men er EKSTREMT fornøyd med å klare å få ned vekta på sekken til under 18kg! Ifjor gikk jeg på tur på hardangervidda, startvekta var da 33kg.

Vi snakker da nesten en halvering av vekta.

Vil ikke bare komme ned i vekt fordi det er mere komfortabelt. men samtidig slipper jeg å gå i "hate-modus" da ALT annet blir lukket ute, og jeg kun konsentrerer meg om "en skritt om gangen".

Men jeg kan faktisk åpne øyna og se terrenget, dyreliv, naturen og opplevelsene rundt meg. Rett og slett oppleve turen, istedenfor å gå igjennom den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke bare komme ned i vekt fordi det er mere komfortabelt. men samtidig slipper jeg å gå i "hate-modus" da ALT annet blir lukket ute, og jeg kun konsentrerer meg om "en skritt om gangen".

Men jeg kan faktisk åpne øyna og se terrenget, dyreliv, naturen og opplevelsene rundt meg. Rett og slett oppleve turen, istedenfor å gå igjennom den :)

Støtter motivasjonen din. Hele poenget med å pakke lettere er å ha det mer behagelig på tur og oppleve mer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å sette opp en liste til mat.
Men ser at jeg får ikke med meg så veldig mye hvis jeg tar ca 550g mat per dag.

Hva er det dere "lettvekt" gutta pleier å ta med dere av mat?
Skal jo gjerne ha noe som inneholder endel energi og metter en god stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at Mariposa sekken på 70 liter veier 1kg og or meg er den mye mer behagelig å bære ed 15 kg enn min forrige sekk (Helsport Fjellheimen 85). Vektbesparelsen i egenvekt av sekken er bare bonus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.