Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med redusering av vekt


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i det siste begynt å tenke litt mer over vekta på sekken, og lurte på hva jeg kan redusere på vekta for å komme ned i en mer komfortabel vekt.
Derfor lurte jeg på om dere som har et godt øye for pakkvekt kan hjelpe meg med å redusere vekta på sekken litt.

Min Ideelle vekt hadde vært å få den totale vekta ned i 15kg.
Jeg ønsker IKKE å redusere mye på fiskeutstyret.

Jeg er veldig åpen for å kjøpe inn utstyr som kan redusere vekta, men ikke gå utover kvaliteten.
f.eks å bytte ut skalljakke med en regnponcho på 70g er uaktuelt. men å bytte ut gassbrenner med en lettere og mindre versjon er meget aktuelt. 
Jeg er også selvfølgelig åpen for å fjerne ting som kan ansees som unødvendig.

Listen nedenfor viser min pakkliste og hva den inneholder:

Pakkvekt.png

Setter pris på alle svar og tilbakemeldinger!
Ha en fortsatt fin dag.

Mvh.
RP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter tilfeldigvis og skriver på en artikkel om lettpakking for vanlige turfolk. Dvs. oss som gjerne ikke vil forandre på friluftslivet vårt, men samtidig ønsker en komfortabel sekk.

Første punkt er å finne din komfortvekt, så muligens komfortpakking passer bedre en lettpakking. Du har allerede satt 15 kilo, så da er det bare å starte å finne ut hva som skal til for å nå målet. 

Det neste er å spørre deg selv «hva greier du deg uten?». Marker alt du har på lista over ting du kan greie deg uten på tur. Fjern alt som er luksus. (Du kan senere legge til det lille ekstra du likevel vil ta med på tur).

Det neste er å sjekke vekten på alt utstyret du tar med. Det har du allerede gjort.

Så kan du sjekk om du har lettere alternativ blant utstyret du har som kan gjøre samme nytten. For eksempel å bytte ut drikkeflasken til en tom brusflaske (spart 70 gram), lettere ullgenser eller fleecegenser. Tynn regnbukse i stedet for Recon. Ta en tur i skapet og se hva du finner.

Deretter gjelder det å modifisere utstyret der det er mulig (tenker da ikke på å kutte tannbørste og fjerne merkelapper). For eksempel kan du reduser mengden ducttape ved å rulle rundt vannflasken eller lage en mindre rull. På førstehjelp har du mye du kan redusere vekten på. Du trenger for eksempel ikke en hel rull med sportstape om du har duct tape i tillegg. Har teltet både ekstra stangledd og skjøtehylse legger du igjen stangleddet hjemme.

Når du har fjernet det du ikke trenger, valgt det letteste du har som gjør jobben og modifisert/fjernet unødvendig vekt har du forhåpentligvis kommet under målet på 15 kilo. Har du plass til mer, plukker du frem det du likevel vil ha med av det du fjernet fra lista.

Om du vil redusere vekten enda mer kan du gjøre det gradvis ved å bytte til lettere utstyr når du likevel må kjøpe nytt. Merk at jeg ikke sier at du skal legge vekk utstyr som fungerer, men velge en lettere variant når det gamle er utslitt.

Noen eksempler på lette valg for vanlige turfolk:
Norrøna Svalbard Flex 1 -> Falketind
Norrøna Recon bukse -> Marmot Precip regnbukse
Ullvang ullgenser ->Arcteryx atom LT

Du kan jo gå over listen din en gang til, og notere ned hva slags turer du skal ut på? For eksempel generelt høyfjellsbruk 3 sesonger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du har overmålt litt på noen av punktene. 50 gram med fyrstikker?

Kjøkkenet ditt kan du lett få ned under 300 gram + drivstoff, soveposen kan du få til 7-800 gram, sekken til 1,2 kg og teltet til 1,5 kg uten å gå på store kompromiss.

 

  • Tidligere i år bytta jeg ut ullgenseren med en dunjakke jeg kjøpte på Coop Obs til 299,-. Den lekker en del dun, men kan anbefale deg å sjekke den ut.
  • Jeg bruker også en lett topp til gassboks fra Eagle Products som veier 115 gram og koster 199,- på XXL. Den har også innebygd tenner så man trenger ikke fyrstikker.

 

Det viktigste er som Jan Erik her skriver at du nå er på vei til å tenke lettere. Neste gang du kjøper nytt utstyr kan du derfor velge noe lettere enn du ellers ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førvekt: 23,76kg


Modifikasjon:

- Jeg kan bytte ut trangia gassbrenneren med Eagle FM-102 (130 gram)
- jeg kan bytte ut trangia kjele/stekesett med noe som veier mindre. (maks 500gram). Noen som har tips til lett kaffekjele og stekepanne?
På å bytte ut disse minimerer jeg vekta fra 1300gram til 650 gram, altså halvering av vekta.

- jeg dropper samtidig leatherman, noe som sparer meg 250gram
- jeg kan redusere ducktape til f.eks 75gram, der sparer jeg 175gram.
- kan droppe repkit på teltet. sparer jeg sikkert 100gram




Total redusering:
- Repkit = -100gram
- Leatherman = - 250gram
- ducktape = 175gram
- Gassbrenner ect. = 750gram

Totalt = 1275gram redusering.


Noe jeg ser kan redusere vekta endel er vekten på selve sekken.
Noen tips på lettvekt sekk?



Jeg ser også at vekta som er medberegnet er også det som er på kropp.
Hvis vi tar med modifikasjonene, og fjerner det jeg har på kropp så blir vekta på Sekk m/innhold : 18,94kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lettere liggeunderlag i skum, hvis du er nøye med valg av teltplass og ikke har kranglete rygg. 

Mitt veier 300 gr, ca halve av bamsen.. 

 

Selv om du sier du ikke ønsker å redusere vekta på fiskeutstyret kan ei lettere snelle vurderes.

Det finnes mange små nette haspelsneller med nok linekapasitet. Jeg har tenkt å bytte ut min på 540 gram før årets tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du kjenner til denne siden, men har brukt lange nattetimer og justerer vekten ned: http://lighterpack.com/#

 

Det første grepet jeg gjorde i år var å gå ned i størrelse på sekk, fra 110l til 88.. Rett og slett tvinge meg til å pakke mindre og smartere. Mitt vektmål for 10-dagersturer er 20 kg. Inkludert alt! Jeg tror jeg klarer det men må bekrefte vekta på enkelte av tingene mine, og er i skrivende stund nede på under 18kg.

 

Første bud var basispakken, sekk,telt og sovepose. Det er nå på 5 kg totalt, ink plugger, regntrekk til sekk. Her har du mye å gå på ser jeg med omlag 9kg. Sekken din er god, men alt for tung når du vil ned på 15kg. Liggeunderlag kan du kutte 50% på vekt med et tynnere. Denne basis-posten på vektlista di er egentlig det eneste som kan gjøre at du når vektmålet ditt.

 

Kokesystemet ditt kan du få mere ut av (ser at drivstoff ikke er listet opp) Mitt er i skrivende stund på 1.27 kg totalt inkludert, bestikk, brenner, gass, kokekar etc. Jeg baserer meg på en liten titanbrenner 96g, og et lite kokesett fra Trangia. https://www.gsport.no/produkt/712072/trangia-stormkjoekken-25-4ul. Jeg tar kun med en kasserolle, stekepanne og kjele (under 400g) Resten blir igjen hjemme.

 

Ting jeg ville lagt igjen hjemme/justert: Leatherman, ducktape (du trenger ikke den breie rullen ihvertfall - på amazon har de mindre ruller) Sportstapen trenger du ikke full rull av, om du i det hele tatt trenger noe. Ibux 100g trenger du ikke. Ta med 4 x 200mg.

Litt usikker på hvilken snelle du har som veier over halvkiloen. Kanskje jeg tar feil men ville tro de fleste lå på rundt 300g. Personlig har jeg satt et tak på 200g sluker og dupper etc.

Du nevner ikke noe om lengden på turen heller, men jeg tror det skal mye til å få det ned i 15kg når du ikke er en 100% lightpack trekker.

Hva pakker du konkret av mat? Siden du er fisker kan du jo kanskje sette litt press på deg her og pakke en del lett som krever at du får fisk. Ikke det, Bergens fiskesuppe kan sikkert slurpes uten ørret og :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger en brenner med slange (stødig nok, og sprer varmen bedre for stekepanne) kan du ta med kun kjele og stekepanne fra stormkjøkkenet. Usikker på sluttvekt, men vil tro det ender rundt 500 gram. Skal du steke fisk anbefaler jeg å ikke ha for tynn bunn på stekepanna. 

 

Letherman kan godt droppes, men en liten tang er greit å ha om du skulle kroke deg selv på fisketur. Kan også erstatte gryteklypen på stormkjøkkenet. 

 

Sekken og teltet kan du lett redusere mye på, men da blir det fort mange kroner. Jeg ville ventet litt med å bytte ut sekken til du har justert vekten og volumet på resten av utstyret først. Da vet du bedre hvor stor sekk du trenger. Når det gjelder sekker vil jeg anbefale en god allrounder på 45-60 liter i litt kraftigere stoff. Vekten blir rundt 1,5 kilo, og du har en sekk som holder i mange år. Bruker selv Osprey Variant 52l, men da må du redusere volumet noe.

 

Vekten på snelle kan som nevnt reduseres noe. En shimano 1000 snelle med ekstra spole blir ca 300 g. 

 

Stusser på at du ikke har ullundertøy/innerlag på listen din utenom en t-skjorte i ull.

 

Har du glemt kamera, eller satser du på mobilen for bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g smertestillende? Bruker du piller daglig eller har du med hele pakker med tabletter? Dersom du kan skille tablettene fra hverandre så putt dem bare i en liten ziplock pose.

 

50g compeed og 200g sportstape? Sliter du mye med gnagsår? Kanskje du burde vurdere å bytte til lettere og luftigere sko?

 

100g tannkrem? Det høres fryktelig mye ut. Dersom du ønsker å spare mye vekt her samtidig som du gjør det veldig enkelt å ta med akkurat nok tannkrem så tørker du en lang remse av det i stekeovnen og kutter det opp i individuelle puss. Har du lagd en mengde med dette så er det bare å plukke ut 1-2 per dag og ferdig med det.

 

50g dopapir? Per dag?

 

Om vår/sommer så trenger du kanskje ikke så mye hodelykt? Denne kan enten kuttes eller byttes ut med noe myyyye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g smertestillende? Bruker du piller daglig eller har du med hele pakker med tabletter? Dersom du kan skille tablettene fra hverandre så putt dem bare i en liten ziplock pose.

 

50g compeed og 200g sportstape? Sliter du mye med gnagsår? Kanskje du burde vurdere å bytte til lettere og luftigere sko?

 

100g tannkrem? Det høres fryktelig mye ut. Dersom du ønsker å spare mye vekt her samtidig som du gjør det veldig enkelt å ta med akkurat nok tannkrem så tørker du en lang remse av det i stekeovnen og kutter det opp i individuelle puss. Har du lagd en mengde med dette så er det bare å plukke ut 1-2 per dag og ferdig med det.

 

50g dopapir? Per dag?

 

Om vår/sommer så trenger du kanskje ikke så mye hodelykt? Denne kan enten kuttes eller byttes ut med noe myyyye lettere.

 

Tipset for smertestillende er å legge et lag sportstape/duct tape på baksiden av et brett slik at tablettene holder seg i brettet (4 av hver bør holde om det er for akutte situasjoner  ). Å ha de løst fører gjerne til at de blir knust i posen. Kan eventuelt pakke de i en liten bit toalettpapir. Samtidig kan nevnes at førstehjelpsutstyret godt kan samles i en Zip Lock pose i stedet for en førstehjelpsveske (da sparer en både vekt og penger).

 

Tørking av tannkrem er for spesielt interesserte, eller vinterturer. Men trenger selvsagt ikke en stor tube på 100 gram, så en tube tannkrem i reisestørelse på ca 30 gram sparer litt på vekten. Finnes på de fleste apotek og enkelte dagligvarebutikker. Kan også nevne at en sammenleggbar reisetannbørste kun veier 6 gram.

 

50 g dopapir er ikke mye om det er pakket vanntett.  Mose og snø på snaufjellet er hverken mykt eller behagelig. Det er bedre å ha 20 gram ekstra, en å fintelle antall tørk og håpe en ikke blir litt uggen i magen mens en er på tur. Ta gjerne ut papphylsen, så er det enkelt å pakke rullen i en egen Zip Lock pose.

 

Hodelykt kan vurderes. Her i nord er hodelykta med for siste gang på noen måneder denne helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lettere liggeunderlag i skum, hvis du er nøye med valg av teltplass og ikke har kranglete rygg. 

Mitt veier 300 gr, ca halve av bamsen.. 

 

Selv om du sier du ikke ønsker å redusere vekta på fiskeutstyret kan ei lettere snelle vurderes.

Det finnes mange små nette haspelsneller med nok linekapasitet. Jeg har tenkt å bytte ut min på 540 gram før årets tur. 

Det som er dritt, er at jeg faktisk har en ekstremt kranglete rygg. pga en dårlig skive i ryggen. så har ikke lyst til å sove på noe altfor tynt.

Men ryggen er ikke SÅ skjør at den ikke tåler litt reduksjon på tykkelsen, har tross alt sover på 1cm tykt liggeunderlag før.

Angående fiskesnelle så var den oppgitte vekten på snellen LANGT unna den reelle.

snella (selvveid) veier 301gram, godt over halvering av hva som ble oppgitt på internett....rart.

 

 

Vet ikke om du kjenner til denne siden, men har brukt lange nattetimer og justerer vekten ned: http://lighterpack.com/#

 

Det første grepet jeg gjorde i år var å gå ned i størrelse på sekk, fra 110l til 88.. Rett og slett tvinge meg til å pakke mindre og smartere. Mitt vektmål for 10-dagersturer er 20 kg. Inkludert alt! Jeg tror jeg klarer det men må bekrefte vekta på enkelte av tingene mine, og er i skrivende stund nede på under 18kg.

 

Første bud var basispakken, sekk,telt og sovepose. Det er nå på 5 kg totalt, ink plugger, regntrekk til sekk. Her har du mye å gå på ser jeg med omlag 9kg. Sekken din er god, men alt for tung når du vil ned på 15kg. Liggeunderlag kan du kutte 50% på vekt med et tynnere. Denne basis-posten på vektlista di er egentlig det eneste som kan gjøre at du når vektmålet ditt.

 

Kokesystemet ditt kan du få mere ut av (ser at drivstoff ikke er listet opp) Mitt er i skrivende stund på 1.27 kg totalt inkludert, bestikk, brenner, gass, kokekar etc. Jeg baserer meg på en liten titanbrenner 96g, og et lite kokesett fra Trangia. https://www.gsport.no/produkt/712072/trangia-stormkjoekken-25-4ul. Jeg tar kun med en kasserolle, stekepanne og kjele (under 400g) Resten blir igjen hjemme.

 

Ting jeg ville lagt igjen hjemme/justert: Leatherman, ducktape (du trenger ikke den breie rullen ihvertfall - på amazon har de mindre ruller) Sportstapen trenger du ikke full rull av, om du i det hele tatt trenger noe. Ibux 100g trenger du ikke. Ta med 4 x 200mg.

Litt usikker på hvilken snelle du har som veier over halvkiloen. Kanskje jeg tar feil men ville tro de fleste lå på rundt 300g. Personlig har jeg satt et tak på 200g sluker og dupper etc.

Du nevner ikke noe om lengden på turen heller, men jeg tror det skal mye til å få det ned i 15kg når du ikke er en 100% lightpack trekker.

Hva pakker du konkret av mat? Siden du er fisker kan du jo kanskje sette litt press på deg her og pakke en del lett som krever at du får fisk. Ikke det, Bergens fiskesuppe kan sikkert slurpes uten ørret og :P

Sekk er jeg helt enig med deg, den veien altfor mye. 

Men med dårlig rygg, så er det viktig for meg med bærekomfort, så det innebærer bæresystemet. og da synes jeg min nåværende sekk er suveren:)

Men er veldig medgjørlig på å bytte sekk, men bæresystemet må være bra.

Angående kokesystemet så er vel dette det første jeg skal bytte ut.

jeg ser ingen nødvendighet å ha med seg 3forskjellige kjeler heller. For meg burde 1kaffekjele, 1 stekepanne og 1 kjele holde.

Angående lengde på turen så har jeg gått utifra en 5dagers tur på denne beregningen.

Når det kommer til mat så beregner jeg ca 750gram per dag, men siden jeg fisker kan jeg godt ta noen sjangser :P hehe.

 

 

Om du velger en brenner med slange (stødig nok, og sprer varmen bedre for stekepanne) kan du ta med kun kjele og stekepanne fra stormkjøkkenet. Usikker på sluttvekt, men vil tro det ender rundt 500 gram. Skal du steke fisk anbefaler jeg å ikke ha for tynn bunn på stekepanna. 

 

Letherman kan godt droppes, men en liten tang er greit å ha om du skulle kroke deg selv på fisketur. Kan også erstatte gryteklypen på stormkjøkkenet. 

 

Sekken og teltet kan du lett redusere mye på, men da blir det fort mange kroner. Jeg ville ventet litt med å bytte ut sekken til du har justert vekten og volumet på resten av utstyret først. Da vet du bedre hvor stor sekk du trenger. Når det gjelder sekker vil jeg anbefale en god allrounder på 45-60 liter i litt kraftigere stoff. Vekten blir rundt 1,5 kilo, og du har en sekk som holder i mange år. Bruker selv Osprey Variant 52l, men da må du redusere volumet noe.

 

Vekten på snelle kan som nevnt reduseres noe. En shimano 1000 snelle med ekstra spole blir ca 300 g. 

 

Stusser på at du ikke har ullundertøy/innerlag på listen din utenom en t-skjorte i ull.

 

Har du glemt kamera, eller satser du på mobilen for bilder?

60liter hørtes veldig lite ute, hadde vel heller sett for meg en 80-85liters sekk jeg.

Når det kommer til snelle, så har du helt rett. jeg tok en kontroll på vekten, og den viste 301gram med ekstra spole (ink snøre.).

Du har også helt riktig når det kommer til ullundertøy, veldig rart at jeg ikke har lagt merke til at dette ikke er med. 

Her har jeg Devold Breeze (XL str), men er usikker på vekt.

Når det kommer til kamera så velger jeg å bruke mobilen.

Mobilen veien 176gram (målte istad) og er fornøyd med bildene som jeg tar med dem.

 

 

100g smertestillende? Bruker du piller daglig eller har du med hele pakker med tabletter? Dersom du kan skille tablettene fra hverandre så putt dem bare i en liten ziplock pose.

 

50g compeed og 200g sportstape? Sliter du mye med gnagsår? Kanskje du burde vurdere å bytte til lettere og luftigere sko?

 

100g tannkrem? Det høres fryktelig mye ut. Dersom du ønsker å spare mye vekt her samtidig som du gjør det veldig enkelt å ta med akkurat nok tannkrem så tørker du en lang remse av det i stekeovnen og kutter det opp i individuelle puss. Har du lagd en mengde med dette så er det bare å plukke ut 1-2 per dag og ferdig med det.

 

50g dopapir? Per dag?

 

Om vår/sommer så trenger du kanskje ikke så mye hodelykt? Denne kan enten kuttes eller byttes ut med noe myyyye lettere.

Smertestillende er VELDIG grovt regnet :P og ser selv at 100g er LANGT over det jeg kommer til å ha med.

sliter litt med gnagsår faktisk. men grunnet ekstremt store føtter (str. 49+) så er det å kjøpe nye sko nesten umulig, da de fleste kun går opp til maks 48.

Men 200g sportstape er å ta i kraftig ser jeg også. kan iallefall halvere, hvis ikke trekke fra 150g.

Tørke tannkrem var en ny en, aldri hørt om det før!

Kan redusere tannkremen endel også ja.

50g dopapir er på hele turen (5dager).

Dopapir veien ikke mye, så 50g burde holde.

Takker for spørsmål og svar gutta.

Detta er lærerikt og morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 liter er ikke så lite som det høres ut når det gjelder sekk. Derfor jeg oppfordrer deg til å vente med sekk. En god sekk er rett og slett for dyr til å gjøre et "mellomkjøp". Når du har funnet frem til utstyret du er fornøyd med, og kommet ned på "komforvekten" ser du hvor mye plass du har til gode i gamle sekken. Da er det enklere å vite hvor stor sekk du trenger. 

 

Devold Breeze er ca 200g + 160g i large. 

 

Har pakkelista jeg brukte på tur i fjor på bloggen. Den kan kanskje gi noen ideer om hva som får plass i en sekk på 50 liter. Bruker størrelse m-l, så med xl må du legge til litt. http://www.tursiden.net/2014/10/pakkeliste-for-teltturer-pa-barmark/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@R. Rambo

Hvis du har kranglete rygg så må jeg få skyte inn at Osprey er helt fantastisk på bæresystem. Leste den anmeldelsen din på Opsrey ,Jan Erik, og du kan sikkert bekrefte dette! Jeg eier selv to stk og har også et ryggproblem som dukker opp når jeg minst trenger det...

 

Jeg fikk min Xenith 88 l for 2200 (ordinær pris 2800) på Sportsnett, de hadde en kampanje der ganske nylig...kanskje dukker det opp igjen! Er jo ikke store re-investeringen om du selger den hangaren du drasser på nå :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@R. Rambo

Hvis du har kranglete rygg så må jeg få skyte inn at Osprey er helt fantastisk på bæresystem. Leste den anmeldelsen din på Opsrey ,Jan Erik, og du kan sikkert bekrefte dette! Jeg eier selv to stk og har også et ryggproblem som dukker opp når jeg minst trenger det...

 

Jeg fikk min Xenith 88 l for 2200 (ordinær pris 2800) på Sportsnett, de hadde en kampanje der ganske nylig...kanskje dukker det opp igjen! Er jo ikke store re-investeringen om du selger den hangaren du drasser på nå :P

 

Jeg kan bekrefte at Osprey har et godt bæresystem (bruker Variant og Talon). Har selv to kroniske prolapser i korsryggen, så vet hva en god sekk betyr. 

 

Hvordan ulike sekker passer er ulikt fra person til person. For min rygg har Bergans vært ubehagelig, mens Norrøna, Osprey og Arcteryx har passet bra. En må rett og slett prøve sekken noen dager på tur for å kjenne om det er riktig sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del du kan spare inn vektt men det koster jo å kjøpe ting da.

Telt kan du nok spare ca 1,5 kilo og enda ha et e telt med grei plass.

sovepose får du lette 3 sesongs dunposer på 700-800gr. Det er 800-900gram spart.

sekk du har er god sekk til over 20 kilo men du kan fint ha noe enklere med 15 kilo. F.eks osprey xenith i 88 liter. Veier 2,4 kilo

nesten 2 kilo spart og fremdeles en greit robust sekk.

da har du spart litt over 4 kilo.

er en del å spare på kokeutstyr også.

av klær så bruker jeg nå sjelden tykk ullgenser. Jeg tar heller med en tynn dunjakke. Veier langt mindre og pakker lite.

ellers er det gjerne alle bekker små som blir en elv etterhvert. Mange ting og dingser blir vekt til slutt selv om hver ting ikke veier så mye.

skalltøyet hadde jeg beholdt, det kostee mye og selv om det veier litt mermenn minimum så er det greit med tøy som er litt robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 boxere til 5 dager på tur? 

Nei, holder lenge med 1, kanskje også 0. 

60 / 120 gram spart.. 

 

Kokeutstyret ditt veier mye, men ellers synes jeg utstyret ditt er veldig bra. 

 

På 5 dagers tur, litt avhengig av typen terreng ville jeg sett hardt på førstehjelpsutstyret. 

 

300 gram myggmiddel på 5 dager er mye. Har du mygga i glassflasker ?

 

Skal du ikke alene på tur er det viktig å samkjøre. Felles førstehjelp, felles repset, felles sovepose??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter litt med gnagsår faktisk. men grunnet ekstremt store føtter (str. 49+) så er det å kjøpe nye sko nesten umulig, da de fleste kun går opp til maks 48.

Men 200g sportstape er å ta i kraftig ser jeg også. kan iallefall halvere, hvis ikke trekke fra 150g.

Da ville jeg anbefalt deg å ta en prat med @tronn. Han er også en bigfoot og har kanskje noen meninger om lettere og luftigere fottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter litt med gnagsår faktisk. men grunnet ekstremt store føtter (str. 49+) så er det å kjøpe nye sko nesten umulig, da de fleste kun går opp til maks 48.

 

 

Zalando har en del lette tursko i store størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sliter med Alfa sko, så ville jeg kanskje vurdert å og over til f.eks. Crispi. Både Crispi Skarven og Crispi Besseggen finnes i størrelse 50. Jeg bruker Skarven i str. 49 eller 50(husker ikke helt), og er veldig fornøyd med de. Jeg får gnagsår av Alfa Skarvet fjellskisko, men det blir jo litt annerledes.

Eller har Härkila sko i str. 50, og du kan sende mail til Lundhags om de har noe i større størrelser.

Jeg har begynt å bruke et par Adidas Terrex Scope anmarsj sko. Jeg får gnagsår av de uten sportstape på helen, og jeg har ikke enda fått gått lengre turer med de, men de finnes i det minste i str. 49 :)

http://www.fjellsport.no/adidas-terrex-scope-gtx-running-wh.html

Salomon har også en del lettere tursko i større størrelser, men kan være vanskelig å få tak i. Må gjerne bestilles.

Det er også folk som går med sandaler typ Teva eller Spotec. Fungerer ganske greit på sommerstid.

Lykke til.

Jeg har selv redusert vekta på sekken fra 25kg og ned til 10-15kg avhengig av oppsett. Jeg tok ting gradvis, og kjøpte det meste brukt eller på outlet. Jeg mener det er viktig å ikke gå helt bananas, husk å selg/gi bort ting du ikke lenger bruker. Og tenk alltid over om det er noe i sekken du aldri bruker. Med mindre det har en veldig viktig sikkerhetsmessig funksjon, så har det ingen ting med på tur å gjøre.

Et spesifikt tips:

Bytt Buck kniven med en helt enkel Morakniv til 100lapp. De veier rundt 100 gram og gjør en utmerket jobb.

Ellers er sekken det første jeg ville gjort noe med. Trenger ikke nødvendigvis gå helt bananas med en lettvektssekk som mange er innpå her. Jeg kjøpte meg en brukt Osprey sekk som halverte vekte på storsekken. Og den kostet meg en 1000lapp :)

Er du tålmodig, så blir ikke dette nødvendigvis så dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 liter er ikke så lite som det høres ut når det gjelder sekk. Derfor jeg oppfordrer deg til å vente med sekk. En god sekk er rett og slett for dyr til å gjøre et "mellomkjøp". Når du har funnet frem til utstyret du er fornøyd med, og kommet ned på "komforvekten" ser du hvor mye plass du har til gode i gamle sekken. Da er det enklere å vite hvor stor sekk du trenger. 

 

Devold Breeze er ca 200g + 160g i large. 

 

Har pakkelista jeg brukte på tur i fjor på bloggen. Den kan kanskje gi noen ideer om hva som får plass i en sekk på 50 liter. Bruker størrelse m-l, så med xl må du legge til litt. http://www.tursiden.net/2014/10/pakkeliste-for-teltturer-pa-barmark/

er enig med deg der Jan Erik. Det å gå til innkjøp av sekk burde jeg vente med til jeg har selektert ut litt diverse.

tok kontrollmåling av Ullundertøyer (Devold Breeze), dette veide: 386g totalt med over og underdel.

Skal sjekke ut den pakklista di og se hva jeg kan ta til ettertanke :)

 

 

@R. Rambo

Hvis du har kranglete rygg så må jeg få skyte inn at Osprey er helt fantastisk på bæresystem. Leste den anmeldelsen din på Opsrey ,Jan Erik, og du kan sikkert bekrefte dette! Jeg eier selv to stk og har også et ryggproblem som dukker opp når jeg minst trenger det...

 

Jeg fikk min Xenith 88 l for 2200 (ordinær pris 2800) på Sportsnett, de hadde en kampanje der ganske nylig...kanskje dukker det opp igjen! Er jo ikke store re-investeringen om du selger den hangaren du drasser på nå :P

Dette er godt å vite at Osprey kan være et godt alternativ når det kommer til det å kjøpe ny sekk, selvom det blir (som nevnt ovenfor) litt senere i løypa.

men er godt å få innspill av andre som sliter med rygg angående hva som kan være gode valg.

Er helt enig at den sekken jeg har nå er et kraftig beist! tåler alt, men veier som et beist også. Men er meget fornøyd med bæresystemet og komforten. Den sitter som støpt på min rygg.

Men er nok mulig at den blir solgt hvis jeg finner en sekk som sitter like godt som min nåværende :)

 

 

2 boxere til 5 dager på tur? 

Nei, holder lenge med 1, kanskje også 0. 

60 / 120 gram spart.. 

 

Kokeutstyret ditt veier mye, men ellers synes jeg utstyret ditt er veldig bra. 

 

På 5 dagers tur, litt avhengig av typen terreng ville jeg sett hardt på førstehjelpsutstyret. 

 

300 gram myggmiddel på 5 dager er mye. Har du mygga i glassflasker ?

 

Skal du ikke alene på tur er det viktig å samkjøre. Felles førstehjelp, felles repset, felles sovepose??  

Er egentlig enig med deg. Har aldri hatt bruk for mer den 1 ekstra bokser på tur.

Kokesystemet er det første som skal byttes ut, vurderte faktisk å spasere en tur til Gsport imorgen og kjøpe den MSR pocket rocket. Den har fått veldig bra omtale, og er MEGET lett.

Eneste er at den tydeligvis har litt dårlig varmespredning. men det kan jeg nok leve med, det er bare å flytte litt på stekepanna :)

Angående myggmiddel så var 300gram bare en estimering på 2 myggaflasker av typen glass (som du nevner), da jeg vet at selve glassfaska veier litt.

Selve pakkelista er tatt i utgangspunkt når jeg er på tur alene, når jeg er på tur med andre så vil nok ting være ganske likt, sett bortifra at det med kokesystemet blir delt mellom de som er med.

 

 

Siden du sliter med Alfa sko, så ville jeg kanskje vurdert å og over til f.eks. Crispi. Både Crispi Skarven og Crispi Besseggen finnes i størrelse 50. Jeg bruker Skarven i str. 49 eller 50(husker ikke helt), og er veldig fornøyd med de. Jeg får gnagsår av Alfa Skarvet fjellskisko, men det blir jo litt annerledes.

Eller har Härkila sko i str. 50, og du kan sende mail til Lundhags om de har noe i større størrelser.

Jeg har begynt å bruke et par Adidas Terrex Scope anmarsj sko. Jeg får gnagsår av de uten sportstape på helen, og jeg har ikke enda fått gått lengre turer med de, men de finnes i det minste i str. 49 :)

http://www.fjellsport.no/adidas-terrex-scope-gtx-running-wh.html

Salomon har også en del lettere tursko i større størrelser, men kan være vanskelig å få tak i. Må gjerne bestilles.

Det er også folk som går med sandaler typ Teva eller Spotec. Fungerer ganske greit på sommerstid.

Lykke til.

Jeg har selv redusert vekta på sekken fra 25kg og ned til 10-15kg avhengig av oppsett. Jeg tok ting gradvis, og kjøpte det meste brukt eller på outlet. Jeg mener det er viktig å ikke gå helt bananas, husk å selg/gi bort ting du ikke lenger bruker. Og tenk alltid over om det er noe i sekken du aldri bruker. Med mindre det har en veldig viktig sikkerhetsmessig funksjon, så har det ingen ting med på tur å gjøre.

Et spesifikt tips:

Bytt Buck kniven med en helt enkel Morakniv til 100lapp. De veier rundt 100 gram og gjør en utmerket jobb.

Ellers er sekken det første jeg ville gjort noe med. Trenger ikke nødvendigvis gå helt bananas med en lettvektssekk som mange er innpå her. Jeg kjøpte meg en brukt Osprey sekk som halverte vekte på storsekken. Og den kostet meg en 1000lapp :)

Er du tålmodig, så blir ikke dette nødvendigvis så dyrt.

Se her ja. er det flere som har blitt begavet med bra støttesystem?

Alfa skoa er faktisk nylig innkjøpt og de føles veldig gode ut på føttene!

Har også er par Crispi Skarven i str. 49, men der ble passformen på fluehåret, feil. Noe jeg desverre ikke merket før jeg hadde gått langt innpå vidda.

Det resulterte at jeg mista den ene neglen på stortåa, og de har blitt pensjonert. 

Har ikke bare store føtter, men er totalt plattfot, og har unormalt breie føtter også. Så de fleste sko produsenter blir for smale, men ettersom Alfa er en norsk produsent så lager de litt "breiere" sko, som passer våre nordiske føtter.

Så de er de beste jeg har hatt hittil. 

Angående de Adidas skoene dine, så takker jeg så mye for tips. har prøvd på storsentere i både norge og sverige, men alle butikkene jeg har vært innom har vært bomtur ettersom de ikke har sko som passer meg.

Så da har jeg iallefall noe jeg spesifikt kan prøve ut.

Når det kommer til dette angående kniv, så kan jeg nok bytte ut kniven ja. vil nok ha noe annet den en Morakniv. men jeg ser hva du mener :)

Sekk er nok noe jeg kommer til å kjøpe litt senere, da jeg føler at jeg har redusert, tatt ut og byttet ut det jeg føler jeg kan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sekk. I løpet av det siste året har jeg vært gjenom den prosessen du er nå. Gjennom å droppe ting jeg ikke trenger, ting som er store og tunge har jeg gått fra Recon Pack på 125 liter til en Exped Lighting 60 liter. Jeg klarer meg helt fint med 60 literen på en ukes tur, så lenge jeg pakker smart. 

 

Jeg brukte lang tid på å velge sekk, vurderte andre lette sekker, men landet på Expeden da denne kan brukes til og bære over 20 kg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sekk. I løpet av det siste året har jeg vært gjenom den prosessen du er nå. Gjennom å droppe ting jeg ikke trenger, ting som er store og tunge har jeg gått fra Recon Pack på 125 liter til en Exped Lighting 60 liter. Jeg klarer meg helt fint med 60 literen på en ukes tur, så lenge jeg pakker smart. 

 

Jeg brukte lang tid på å velge sekk, vurderte andre lette sekker, men landet på Expeden da denne kan brukes til og bære over 20 kg. 

Det er en sekk jeg ville hatt på short listen.

Ligger en ute til salgs her på forumet   http://www.fjellforum.no/topic/35685-selges-5-sekker-zpacks-bd-camp-hagl%C3%B6fs-exped/?hl=zpacks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.