Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers, korteste rute


Anbefalte innlegg

Ja det var vel på tide med første tråd.

 

Har en liten plan om å gå Norge på tvers, Sverige - Trondheim enkelt og greit. Tenker ikke Stjørdal - Sverige, men inn til selve Trondheim. Ingen stor ekspedisjon, men har lagt personlig begrensing på antall kilo medbragt utstyr, og da spesielt ingen etterforsyning. For utfordringens skyld.

 

Har alt jeg trenger. Har vært ute en vinternatt før.

 

Spørsmålet derimot er, noen som har gått denne ruten før? Noen fine steder å starte? Hvilke ruter kan anbefales for å få den beste turen?

 

 

 

Ser det er en ca. grovt 10 mil i luftlinje, så regner med en 5 dager alt ettersom. Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første dag skulle være grei: toget til Storlien på svensk side og stien bak tollstasjonen opp til grensa. Er været godt anbefales en østlig sving opp på toppen av Storkluken for utsiktens skyld, så ned til Kluksdalen og videre til Bjørneggen. Lettgått terreng så lenge du ikke kommer inn på vestsiden av Storkluken - enten bratt eller mye bekkedaler.

 

Videre vet jeg ikke, men ut fra kartet burde Schultzehytta - Prestøyhytta - Kvitfjellhytta - Vinsmyra gi en grei innfallsvinkel til de siste to dagene inn til Trondheim.

 

Fem dager høres ikke galt ut, men jeg ville lagt på en dag sånn i tilfelle hva som skjer de to siste dagene. Mitt valg ville kanskje vært en sørlig rute gjennom Såsdalen til Rennsjøen til sørenden av Foldsjøen, men det er kun basert på kartlesing.

 

Det burde være innen rimelighetens grenser å greie til og med seks dager uten etterforsyning, depot eller flyslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å være helt korrekt, hehe. Det en vanlig misforståelse å tro at enten Sverige - Stjørdal eller Sverige - Hellemobotn er korteste Norge på tvers rute. Men ifølge statens kartverk er den korteste strekka nemlig fra Skafferhullet ved russergrensa, til Elvenes bro i Sør-Varanger, 1,6 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.