Gå til innhold
Jörgen Stensløkken

Kanotur i femundsmarka. Leie av kano?

Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen :) vi er 2 kompiser som har tenkte oss på padletur ei lita uke i femundsmarka litt utpå våren/sommeren. Lurer da på om noen har tips til rute, å ikke minst hvem som kan kontaktes for leie av kano, å det praktiske rundt dette :) noen som kan hjelpe oss i gang? På forhånd takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan leie på Femund Canoe Camp. Så ta ferga opp til Haugen Gård. Padle derfra bort til Storvika å bære opp på Røvollfjellet.

Alternativ ta ferga til Røosen å bære opp langs Røa. Det er vel litt over 4 km.

Skal dere opp i selve Femundsmarka så kan dere starte på Kjærringsjøen på svensk side. De leier ut kanoer her. Da slipper dere bæring av kano opp langs Røa eller over Røvollfjellet.

Fin padling i småvanna(også kalt labyrinten) langs Rogen. Er noen bæringer men de er korte.

Er 2 typiske ruter her fra.

KJærringsjøen - labyrinten - Rogen .- Reva- Revsjøen.

Noen kjører denne tr, noen fortsetter ned over Styggsjøene og ned i Røa, så opp igjen til Rogen og så tilbake.

Skjult lenke - logg inn for å se den

KJærringsjøen - Hån -Rogen -Bredåsjøen m.m

En litt lengre bæring fra Hån til Rogen(ca 800m så vidt jeg husker). Fra Rogen opp til Bredåsjøen er det også en lit lengre bæring. Så er det mindre bæring til Lasjøen og over til Store Vonsjøen.

Bære videre til Lille Vonsjøen er vist kronglete.

Begge disse på svensk side innebærer en del padling på Rogen. Den er utsatt for vind så man skal være litt forsiktig der.

Komme litt an på hvor mye av tiden dere vil padle og hvor mye dere vil være i leir hvor lang tur dere bør legge opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har også Skjult lenke - logg inn for å se den i Synnervika med kanoutleie - må nesten nevnes de også. Vet ikke om jeg ville bært de kanoene innover i marka dog, men godt over snittet atletiske folk får selvsagt til det også. Kanoene kan vel legges i Synnervika eller dras på land på Røros (eller et sted imellom nært vegen) etter endt tur så ordnes logistikken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1169 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Glenn_G
      Vi er på jakt etter en brukt allykano og det er endel av dem på finn.no hele tiden. Men noen av dem er veldig gamle og jeg vet jo at alle gummimateriale blir svekket over tid så et jo litt skeptisk. Det selges jo løs duk til kanoen om det trengs men den koster jo 4000kr da. Så lurer på hva en ally 16,5 dr som er feks ti år er verdt? 
    • Av OlaB
      Hei, kano-folk.
      Jeg har null greie på kano, og skal nå selge en kano som virker noe sær.
      Hvor er det best å forsøke å selge denne? Hvor treffer jeg entusiastene? Og hvordan priser jeg en gammel, pent brukt kano?
      Kanoen en er Wenonah Prism, og de ny-prisene jeg kan finne virker temmelig høye.
    • Av Saksemann
      Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Packraft Yukon Yak. Artig sak. Har prøvd den en gang og tenker å ta noen korte shake down cruise før jeg tar en lengre tur. Tenker å ta en skikkelig tur i juli enten i Femundsmarka eller noen andre steder.
      Noen som har noen tips til steder man kan få godt utbytte av en packraft samt gode fiskemuligheter? Flere vann i nærheten av hverandre. Helst i sør-norge.
      Noen som har erfaringer med Femundsmarka i juli måned? Fare for veldig mye folk? ;) Må man kanskje lengre inn i marka?
      Og hvordan er det å fiske fra båten? Så Monsen og co var skeptiske i starten men det så ut som de ble varme i trøya etterhvert. :)
    • Av Perpålsa
      Hei!
      Forsøker å bestille noen nye deler til en gammel Ally. I den forbindelse trenger jeg et serienummer på et spant, men jeg er usikker på hvor han som skal lete etter nummeret finner dette (kanoen er ligger hos en annen, noen mil ifra meg). Skal finnes i nærheten av kjølen.
      Er det noen som vet hvor jeg finner nummeret? Skal etter sigende starte med NO, og bestå av fire-seks siffer🤔🤔
    • Av SkogLinås.
      Tenkte å gå til anskaffelse av en kano i sommer. En ally 16,5 er perfekt da vi vil ha en sammenleggbar. Dvs, den er perfekt på dagsturer. Vi er to voksne og to barn. På overnattingsturer blir det for trangt, da har vi jo baggasje og bikkje i tillegg.

Vi vil ikke gå opp til en 18, da vi ønsker den skal være enkel å bruke for kun to personer også. 

Tanken min er at vi kan ha enten en oppblåsbar kajakk eller en packraft i tillegg, så de gangene vi skal på overnattingstur, kan enten en eller to unger padle den oppblåsbare.

Noen tips til hva vi kan velge som ekstrafartøy? Helst noe med en snill pris.

-Felicia
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.