Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og ideemylder til blogg


Peter F.

Anbefalte innlegg

Jeg driver å sysle med ideen om å starte en blogg (ja kjempeorginalt!) Har allerede en som har lagt død et par år men fikk gode tilbakemeldinger, og i det minste en god dagbok. Men, jeg føler internett er mettet av vanlige friluftsblogger ala “så gikk jeg hit, så fikk jeg en fisk, her var det fint” og bilder av kaffebål. Ikke det, jeg ønsker også å gi faktiske opplysninger i bloggen men vil ha noe som kanskje skiller seg litt ut.

 

Sitter allerede med en del ideer, men kunne tenke meg å høre hva brukerne på Fjellforum ønsker seg? Er det noe i bloggene dere leser dere savner? Vil dere ha mindre fakta og mere skildringer? Video eller bilder? Utfordringer og konseptturer (lettvekt, begrenset utstyr/mat etc)

 

Hadde vært kjekt å høre hva dere tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ønsker er villmarksglede. Ikke så nøye hvor store turene er og hvor de er. Men flotte bilder som beskriver stemning du opplever. Filmer er alltid moro. Jeg tror at friluftsblogger generelt er noe som ofte varer noen få år så stilner det og de dør ut. Få de til å vare. Fortsett med friluftslivet. Noen får barn, skilles, andre interesser overtar osv.  

Jeg er på mitt 5år som blogger. Oppdaterte sidene og byttet nettsted men drog alle innleggene med meg fra den første bloggen. Ikke sikkert alle liker det de ser men det er jo det som er så fint med at alle skriver forskjellig, bor forskjellig og har sine interesser innenfor friluftsliv. Noen er lettpakkere, amatører som meg, toppturfolk, jakt og fiske, Noe for hver en smak. Tror du må finne det du liker og ser for deg du kan holde på med lenge uten å føle at det blir et ork, og formidle det på best mulig måte med bra beskrivende bilder og tekst.

 

Men det er jo min mening. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Helge! Jeg tok meg et kort dykk i bloggen din, og liker din fokus på fine bilder og korte tekster. Det er noe jeg skal ta meg notis av. Har mye på hjertet til tider så vil tro at videoformatet vil bli en relativt stor del av min blogg... dersom jeg virkelig går for det.

 

Jeg fikk litt "ork følelsen" på min forrige blogg. Ble fryktelig mye skriving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blogger og hvor mange somleser, er det vel 3 ting som betyr noe: innhold, innhold og innhold.

 

 

Når det gjelder å få rapportene inn på Fjellforum (og her er det folk som nettopp er interessert i slikt ting) så kan dette skje på to måter.

 

1 Fjellforum leser bloggen via en "feed" og legger ut innlegg som vanlig post (som mine blogginnlegg). Da teller ikke de som leser bloggen/innlegget med på oversikten på din blogg.

 

2 Du kan få det inn som en ekstern blogg. (Se for eksempel her:http://www.fjellforum.no/user/8487-bjarne-hs/ ) På disse innleggene er det ikke mulig å skrive kommentarer for andre.  Det må skje i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om mine innlegg kommer her på noen av de to måtene? Evt. hvordan får jeg dem til å gjøre det?

 

 

Jeg begynte å blogge (www.padlemia.blogspot.com) for min egen del mest. Når man liker å ta bilder er det jo kjekt å få brukt dem til noe. :) Etter hvert skjønte jeg at det faktisk finnes folk som gidder å lese det jeg blogger. Og nå er det til og med folk som sitter og venter på neste innlegg når det blir for lenge imellom. Det skjer faktisk at det etterlyses.

 

Når jeg skriver, varierer det litt hva jeg gjør. Har jeg mange bilder jeg synes er fine, prøver jeg å skrive minst mulig. Har jeg dårlig med bilder, prioriterer jeg historien(e). Selv foretrekker jeg i grunnen det samme - eventuelt begge deler, om man har nok å komme med. Jeg synes selv det er synd når folk skriver så omfattende at jeg ikke klarer å lese hele, fordi det er så langt og hverdagsdetaljert.

 

Det virker som de fleste faste synes det er artig å "være med" på turene. Det jeg får mest kommentarer på er personlige erfaringer og slikt, fra folk som følger meg nokså fast. Innlegg av typen utstyr og sånt, virker mindre interessant for de faste leserne - men det er ofte til disse folk kommer til bloggen min via søk, ser det ut for.

 

Vanskelig å si, men jeg mistenker at de som er innom sjeldnere, gjør det mest for bildene og inspirasjon, og ikke leser selve turberetningen så nøye, annet enn når det er noe som frister dem spesielt.

Utfordringer og konseptturer hørtes morsomt ut. Alt som er litt utenfor boksen er i grunnen skøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN

Enig i det du sier om innhold, kvaliteten kan jeg nesten ikke be om råd om. Det gjenstår å se om jeg har evnen til å formidle  ...men hvilket innhold (mere/mindre/noe nytt) ville du hatt som du kanskje savner når du leser blogger rundt omkring?

 

takk for tips om hvordan ting kan deles på Fjellforum! :) Det er selvfølgelig høyaktuelt når ting er klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN

Enig i det du sier om innhold, kvaliteten kan jeg nesten ikke be om råd om. Det gjenstår å se om jeg har evnen til å formidle  ...men hvilket innhold (mere/mindre/noe nytt) ville du hatt som du kanskje savner når du leser blogger rundt omkring?

 

takk for tips om hvordan ting kan deles på Fjellforum! :) Det er selvfølgelig høyaktuelt når ting er klart!

Ehhh.. Innledningen var bare for å komme til "budskapet".

 

 

 

Jeg tror ikke jeg er den rette til å komme med gode råd for skriving av blogg.

(Skulle jeg komme med noe råd likevel, måtte det være  "å by på deg selv" og å skrive om ting som virkelig interesserer deg, og at "Fyllstoff" avslører seg selv".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om mine innlegg kommer her på noen av de to måtene? Evt. hvordan får jeg dem til å gjøre det?

 

 

Jeg begynte å blogge for min egen del mest. Når man liker å ta bilder er det jo kjekt å få brukt dem til noe. :) Etter hvert skjønte jeg at det faktisk finnes folk som gidder å lese det jeg blogger. Og nå er det til og med folk som sitter og venter på neste innlegg når det blir for lenge imellom. Det skjer faktisk at det etterlyses.

 

Når jeg skriver, varierer det litt hva jeg gjør. Har jeg mange bilder jeg synes er fine, prøver jeg å skrive minst mulig. Har jeg dårlig med bilder, prioriterer jeg historien(e). Selv foretrekker jeg i grunnen det samme - eventuelt begge deler, om man har nok å komme med. Jeg synes selv det er synd når folk skriver så omfattende at jeg ikke klarer å lese hele, fordi det er så langt og hverdagsdetaljert.

 

Det virker som de fleste faste synes det er artig å "være med" på turene. Det jeg får mest kommentarer på er personlige erfaringer og slikt, fra folk som følger meg nokså fast. Innlegg av typen utstyr og sånt, virker mindre interessant for de faste leserne - men det er ofte til disse folk kommer til bloggen min via søk, ser det ut for.

 

Vanskelig å si, men jeg mistenker at de som er innom sjeldnere, gjør det mest for bildene og inspirasjon, og ikke leser selve turberetningen så nøye, annet enn når det er noe som frister dem spesielt.

Utfordringer og konseptturer hørtes morsomt ut. Alt som er litt utenfor boksen er i grunnen skøy.

Jeg har omtrent samme grunn for å skrive som deg - for meg selv. Det er kjekt å ha et "arkiv".

 

(Men jeg savnet en henvisning til bloggen. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Miamaria

 

Jeg sitter selv med samme inntrykk som deg. Det krever enormt mye, ikke minst kjentmanns-faktor for at folk skal lese lange tekster med få bilder. Personlig er jeg sterkt avhengig av video-intrykk for å få noe ut av det, men jeg er titt og ofte innom blogger som Bjarnes turblogg, Teltlivet og Fjellrek/Villmarkslivet (sist nevnte med fokus på videoer) Disse gjør det veldig bra og har dekt den mere tradisjonelle friluftsbloggen særdeles godt.

 

Takk for innspill!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bloggen hovedsaklig hvis jeg skal planlegge tur tillet bestemt område, og setter da pris på litt info om området, samt en god historie om turen din. Gjerne utfordringer og ting som var vanskelig (vær og føreforhold)

Jeg klikker meg inn på blogger via Google, etter å ha søkt på stedsnavn dit jeg vil på tur. Bilder er veldig fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å skrive godt og entusiastisk. Det høres selvsagt ut, men det er ikke det. Utrolig mange bloggere skriver ganske kjedelig og veldig ofte alt for langt. Skriv heller en god tekst på tre eller fire avsnitt enn en lang avhandling. Jobb også med titlene. Er tittelen god, er det mye større sjangs for at leseren pløyer gjennom hele teksten og legger inn en kommentar, kommer tilbake til bloggen etc. 

Nå lever jeg av å skrive, men jeg er såpass ubeskjeden at jeg legger inn et par eksempler på hva jeg mener med kort og godt: 

http://www.fjellforum.no/topic/26799-derfor-er-jeg-p%C3%A5-vintertur/

http://www.fjellforum.no/topic/27006-en-helt-meningsl%C3%B8s-utenatt-i-skogen/

Eventuelt er rosabloggervillmarksjentenisjen fortsatt ledig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder forteller mye, men ikke alt. Historien bør etter min mening også fortelles med ord. Ikke minst hvordan du tenker og vurderer ulike utfordrende situasjoner underveis. Supplerer du en god fortelling med noen velvalgte bilder, tror jeg du er langt på vei. Du kan også vurdere om det er en nisje innen området frilftsliv du kan vektlegge ekstra, slik at leserne assosierer nettopp din blogg med noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme grunn for å skrive som deg - for meg selv. Det er kjekt å ha et "arkiv".

 

(Men jeg savnet en henvisning til bloggen. )

 

Da har jeg føyd til en parentes. ;) Trodde jeg hadde sånt i signaturen, men så viser det seg at jeg har ingen signatur her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, det jeg setter aller mest pris på at andre blogger, er tips og triks, nyttige erfaringer på både godt og vondt. Turformidling er fine greier og inspirerende – men aller mest liker jeg sånt som jeg kan lære litt av, også. :) Både på utstyr- og vurderingsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å bli nevnt @Peter F. 

 

Jeg selv hadde ikke i mine villeste fantasier sett for meg at jeg skulle ta "pennen" fatt og starte en blogg. Det jeg dog husker var at jeg lurte på hvordan jeg pokker skulle gjøre det, hva ville folk eventuelt lese osv....

 

Til sist havnet jeg rett og slett på å skrive/utforme det på det viset som falt meg mest naturlig uavhengig av hva andre måtte synse om det. Jeg ville nok gjort det på samme vis om jeg skulle gjort det om igjen. Jeg hadde strevet om jeg skulle tenke på å tilpasse meg en form for å prøve å "tekke" andre. Liker andre det de finner er det veldig hyggelig, men om de ikke liker det kunne jeg rett og slett ikke "tilby" det de så etter, det var altså ikke meg.

 

Så, konklusjonen min er vel at gjør det på den måten som faller deg selv mest naturlig.

 

Mvh

SRM

telivet:) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mange blogger og et tips er å unngå å gjenta ord hele tiden. Variert språk gjør en tekst mye bedre!

Veldig mange som synder mot dette og teksten deres blir tung og kjedelig å lese selv om de har noe å formidle. 

 

Eks.

"Det var en nydelig dag og da vi endelig kom opp på fjelltoppen ble vi imponert over den nydelige utsikten.

Nina laget etterhvert et nydelig måltid og da vi var god og mett kunne vi nyte den nydeligste solnedgang."

 

Jeg overdrev i mitt eksempel, men jeg har lest mer enn en tekst i blogger som var omtrent slik. 

 

Ellers er mitt tips å ikke bruke for mange bilder i hvert innlegg, vær kritisk og velg ut dem du bare må ha med. 

Pass på at du har tilstrekkelig med avsnitt i lange tekster. 

 

Ellers, lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg begynte å blogge, var at jeg ønsket å dele turminner med noen turkompiser. Etter hvert fant jeg ut at en blogg kunne fungere nærmest som et fotoalbum for meg selv. Som Knut Hamsund sa; "Der finnes intet som går så fort som et år eller to," så derfor er det greit å kunne friske opp hukommelsen med en blogg. Jeg har ingen ambisjoner utover dette med min blogg. Reklame er uinteressant og jeg har sagt at alle kan benytte mine bilder til aktverdige, ikke-kommersielle formål. Jeg har lagt meg på en enkel form, men ser at mange tar en tur innom bloggen. Og det er jo hyggelig. Håper at det at jeg deler turopplevelser på en amatørmessig måte kan inspirere noen til en tur ut i naturen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det SRM sier om å skrive det du selv føler er naturlig. Eller sagt på en annen måte: Liker du å skrive, skriv. Liker du å ta bilder, bruk mange bilder. Liker du å lage filmer, del filmer.

Det viktigste for at bloggen skal bli interessant og overleve mer en et år eller to er at du liker å skrive og dele det du skriver. Lager du blogg for å få mange lesere ender det fort opp med at du mister motivasjonen etter kort tid. Det tar tid før leserne finner bloggen, og enda lenger før de blir faste lesere. Om det er følgere og "likes" som er målet er Facebook og Intagram bedre.

 

Forøvrig, det jeg setter aller mest pris på at andre blogger, er tips og triks, nyttige erfaringer på både godt og vondt. Turformidling er fine greier og inspirerende – men aller mest liker jeg sånt som jeg kan lære litt av, også. :) Både på utstyr- og vurderingsfronten.

Basert på egen statistikk på bloggen er dette også min erfaring. Det er artikler som besvarer spørsmål, tips og triks som er mest besøkt. Historier er mer ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det at jeg deler turopplevelser på en amatørmessig måte kan inspirere noen til en tur ut i naturen.

Det vil jeg si at du greier med glans. Et par dager denne uken har blitt tilbrakt i senga med dårlig form. En del timer har jeg imidlertid brukt på tur til Gausdal Vestfjell via bloggen din.Siden vi har planer om å komme oss ut på teltturer i sommer har jeg prøvd å lese meg til den kunnskapen jeg trenger for å starte, og blogger med infosider, utstyrslister, erfaringer osv har blitt lest. Dine beskrivelser av Vestfjellet har i hvert fall vekket en større interesse hos meg, og plutselig hadde jeg flere turmål enn jeg tror jeg rekker over i løpet av dette året. :D

Tror nok også det viktigste er at du skriver på den måten som passer deg best, så vil det være lettere å skrive jevnlig. Jeg leser blogger fra ukjente pga innhold som er inspirerende eller lærerikt på en eller annen måte, eller for å følge med på en reise/prosess over tid, mens blogger til personer jeg kjenner leses for å kunne se litt av deres hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye "godteri" å tenke på folkens! Og ikke minst dukker det opp blogger som legges inn i bokmerkelista mi!!! ;)

 

Setter pris på alle innspill og idegryta putrer som en konsekvens av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.