Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose - Syntetisk eller dun?


Knut S

Anbefalte innlegg

Hva bruker folket her inne på sine vinterturer i telt? For min del tenker jeg på alt fra helgeovernatting på skauen og fjellet, til ukestur på vidda. Dun er som regel lettere, og tar mindre plass i sekken, mens sentetisk materiale tåler fukt bedre. Hva anbefales til teltbruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Helsport Polheim i dun hvis jeg er sikker på at det kommer til å holde seg kaldt. Problemet med dun er at den kollapser utrolig fort hvis den blir fuktig nok. Dette skjedde meg i februar, og var en kald og lærerik opplevelse. Temperaturen steg fra -10 til +2 på kvelden og et stort område i fotenden av posen kollapset fullstendig pga kondens i teltet og posen. Når temperaturen sank igjen trakk kulda rett gjennom posen. Fra nå av blir det fiberposen (Helsport Isfjorden) hvis jeg er usikker på temperaturen, eller turen varer lenger enn 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største ankepunktet med syntetiske poser er vel vekt og størrelse. Siden sekk og telt er primært det som skal brukes, er en dunpose kanskje det mest hensiktsmessige. Da den er god under halvparten i vekt og minst halvparten i størrelse om ikke mer.

Har dog sett på tyin 5-season også, og denne fås til en god pris rundt om. Kanskje en slik i backup, til turer i marka der overnatting ute og ved bålet er en mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en Ajungilak Ascent Down (komf -16) i mange år nå. Ren dunpose. Utrolig behagelig, varm og god. Innvendig lomme og god lukking rundt hals og hode. Ingenting å utsette. Tar man forhåndsregler ift fuktighet, er dun best. Nå lages det vel "hybridposer" med dunfyll i hele posen og fiber i fotenden såvidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har testet dette, men syntetposene blir vistnok bedre og bedre på vekt/ isolasjon: 

 

Dette står om denne posen i DNT-butikken:

 

"Sjelden lav vekt i forhold til varme på en kunstfiberpose. Nå er det liten grunn til å kjøpe dun-soveposer i gradering 6-700CUIN ettersom man her har tilsvarende vekt/varme til lavere pris som også er mindre sårbar mot fuktighet. Først på de dyreste dun-soveposene i 800FP/CUIN og opp er det ca 300 gram å spare, men da 2-3 ganger pris."

 

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1402630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger dun. Jeg er sjeldent(egentlig aldri) på turer lenger enn 3 dager i strekk og tenker da at risikoen for total kollaps blir mindre. Teltet er stort, romslig og holder posen tørr. Jeg har også et "vanntett" pustende trekk jeg kan trekke over posen ved behov. Da blir min egen kropp det største problemet og har ikke bydd på noen problemer til nå, heller ikke i veldig skiftende temperatur.

 

Hva fremtiden kommer til å bringe vet jeg ikke. De syntetiske blir lettere og får mer og mer spenst, men samtidig skjer det også spennende ting i det å gjøre dun mer motstandsdyktig mot fukt. Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har testet dette, men syntetposene blir vistnok bedre og bedre på vekt/ isolasjon: 

 

Dette står om denne posen i DNT-butikken:

 

"Sjelden lav vekt i forhold til varme på en kunstfiberpose. Nå er det liten grunn til å kjøpe dun-soveposer i gradering 6-700CUIN ettersom man her har tilsvarende vekt/varme til lavere pris som også er mindre sårbar mot fuktighet. Først på de dyreste dun-soveposene i 800FP/CUIN og opp er det ca 300 gram å spare, men da 2-3 ganger pris."

 

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1402630

Salgsargumentene til DNT stemmer ikke helt. Denne posen på -7 (amerikansk rating) veier 750 gram med 198 cm lengde: http://featheredfriends.com/hummingbird-ul-down-sleeping-bag.html

 

Dvs. man kan fint spare 550 gram sammenlignet med DNT-posen. Dun er også mer komprimerbar enn syntet. Det kommer nok etter hvert syntetposer som er like gode som dunposene er i dag, men det er ihvertfall ikke nå. Jeg er derimot enig i at det kan være bortkastet å kjøpe lavcuin-poser, f.eks som 350-cuin i noen av posene helsport selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sikkerhet og kjøpte nettopp Mountain Hardware Lamina 0. TLimit for menn på -19 og veier 1600g. Posen er overrakende liten sammenpakket og virker svært behagelig. Basert på brukererfaringer fra andre land så er temperaturscalaen ærlig og kvalieten god. Pris, under 2000,- på tilbud.

 

Kjøper syntet på grunn av sikkerhet og miljø/dyrehensyn. Jeg bærer glatt 500g mer for å ha god samvittighet for både meg selv og andre levende individer.

 

Dette gjelder også for teltet mitt, sikkerheten er verd 500g. Får heller slanke meg 1 kg :-) , fordi å bo og sove godt er viktig for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mine høst og vinterturer er gjerne på 3-5 dager. Vinterturene er vanligvis på 3-4 netter, og siden jeg ikke har pulk er det dun som gjelder (850cuin). Mammut Tyin EXP 5-Season er nok god og varm, men den tar mye av ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler, avhengig av tur, pulk eller sekk, varighet og vær.

 

Syntetisk - Lengre varighet uten tørkemulighet underveis, Vinter, Pulk

Dun - Korte turer eller tørkemulighet, Styggkaldt og tørt, Sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja eller- ja takk begge deler. Jeg har sovet med våt dunsovepose. Det er en ganske kall opplevelse og måtte innen om en DNT hytte for å få tørket opp.

 

Det er vel også litt voldsomt og kostnads krevende med både dun - og fiber vinterpose til hvert sitt bruk?

 

Men dun gir best isolasjon  pr. vekt og er mest komprimerbar.

 

Med 2 personer og 2 hunde i telt kan det være vanskelig å unngå våt sovepose for jeg må ligge tett på innertelt og våte hunder syns det er fint å ligge og varme sig på posen.

 

Så ja takk begge deler -  på den måten at den frysne Elginnen bruker en 3-sesong fiberpose utvendig og en 3-sesong dunpose innen i. Det er hun meget varm og fornøyd med på vinter tur. Ytter posen må selvsagt være så romslig, at den ikke komprimerer den indre dunposen.

 

Jeg bruker tilsvarende fiber/fiber kombinasjon, mest fordi Nanok stoppet produksjon av rimelige dunposer, fordi de ble oppkjøpt og vel aldri er kommet frem igjen.

 

Etter min mening er dette en smidigere kombinasjon, hvor en kan velge pose etter forventet temperatur på turen. 

 

Stor, tung vinterpose bruker du bare i kaldeste vinteren.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Lukter 2 vinterposer lang vei dette:)

Hvis du vurderer to poser så er det et alternativ å kjøpe en veldig komprimerbar dunpose ned til minus 5 f.eks, som kan brukes også andre tider på året. Så en litt større syntetpose som man kan trekke utenpå dunposen når det blir skikkelig kaldt. Da har du alternativer for hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har Antelope GWS og Badger i MF, har foreløpig kun brukt GWS posen på vintertur. Det som måtte komme av rim eller fuktighet "perler" seg på utsiden, og det er bare å børste det av, det trekker ikke inn. Det er mange som mener at GWS puster dårligere enn MF, selv har jeg ikke konkludert på det enda. GWS virker i hvertfall tettere en MF, det merkes i alle fall ved pakking. Lettest er det å pakke begge på vrangen. Siden dunet i WM posene har et helt utrolig spenst i blir det som å prøve å stappe en ballong ned i en brødpose uten å vrenge de. Til vintertur over flere dager bør du uansett bruke dampsperrepose med mindre du er helt sikker på at du får tørket posen hver dag. Med dampsperre burde heller ikke pusteegenskapene være avgjørende, siden den fuktigheten kroppen genererer blir fanget i dampsperren.

Til sammenligning så lå jeg i telt der turkameraten hadde en RAB pose med Pertex Endurance ytterstoff, det virker fuktig og det perlet seg ikke på overflaten på samme måte som GWS når vi våknet om morgenen. Begge posene var da nye, så det var ikke bruk som kunne utgjøre forskjell på dette. Hadde også begge posene liggene hjemme hos meg en stund i oppbevaringssekkene sine før turen. Selv med litt mer dunvekt i RAB posen og omtrent "samme" CUIN, blåste WM posen oppbevaringssekken sin helt stram, men RAB gjorde ikke det. Sekkene var like store. Så at WM posene har bra dunkvalitet er det ikke noe tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet ned til -35 i fri luft med WM Antelope MF og WM Ultralite som forsterker (- og en NORSK fjellduken yderst, så var jeg ligesom helt sikker, ikk). Toast som en chips. Bruger min Ultralite tidlig sommer-tidligt efterår overalt i Norden. Min Antelope MF og kombinationer af begge er så til brug resten af året. Har aldrig haft kondensproblemer med mine. De er dyre, men holder +20år. Så det er en investering i noget, der ikke lige med det samme stiller dig bagerst i køen hos grejshoppen. Har haft mine siden hhv '05 og '09 Ultraliten bliver slidt hurtigere - det er meget lette materialer. Om du skal bruge GWS i streng kulde ved jeg ikke, men definitivt dampspærrepose som Omnilite anbefaler. Fugt indefra dræber isolationen, også i syntetposer. På længere ture er GWS sikkert værd for at modstå fugt fra omgivelserne (fx i teltet - udånding, madlavning o lign), med mindre du vil satse på overtræk - som også kan bruges på andre tider af året, når du bruger sækken v bål.
Held og lykke

Endret av Ulyng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Ser ut som jeg har forandret mening, og går for en GWS foran en MF.

Hvilken dampsperrepose bruker dere? Fra WM? Har en ubrukt silkliner liggende, men denne har vel ikke en god nok sperre til en ukestur?

Endret av Knut S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.