Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne potensielle fiskevann


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå som isen rundt omkring i landet begynner å forsvinne, så sitter jeg å tenker på å ta frem fiskestanga.
Samtidig lurer jeg på da hvordan folk kommer fram til at visse vann er potensielle gode fiskevann?

Har dere blitt fortalt av andre (venner/bekjente) at dette er gode fiskevann?
Har dere kontaktet eventuelle jakt&fiske/friluftsforeninger i området, der dere spør om hvilke vann som kan anbefales å ta en visitt.

Eller gjør dere egen research ved å se på eventuell vegetasjon rundt vannet, inn/utos, beliggenhet i terrenget, estimere vanntemperatur osv.
Hadde vært spennende å vite hvordan dere kommer fram til at visse vann kan være potensielt bedre den andre.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål, den som hadde hatt en fasit på dette...ville jeg vært kompis med!

Hva slags fisk er du på jakt etter? 

Et godt fiskevann for en person kan være marerittet for en annen. Så subjektivitet spiller inn.  

 

Nettsøk er en god start. Fangstrapporter og turer andre har tatt er gull verdt. Her finner du også kanskje noen å spørre. Og les mellom linjene i alt du finner. 

Prøv vannene og området, flere ganger ved forskjellige forhold.

Åpenhet er undervurdert hos fiskere. Deler du noe "hemmelig" er det trolig at du får noe tilbake. Så snakk med folk du møter. 

 

Jeg vet om gamle barndomsvenner som fisker i samme område, men som ikke vil dele med hverandre. Heldigvis har jeg en fot innafor hos begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste prøver seg nok litt frem. Får man stor fisk = godt vann. Får man ikke fisk = fiskelaust. Får man bare småfisk = dårlig vann.

Litt av moroa er jo å prøve seg frem for å finne disse "hemmelige" fiskevannene med stor fisk som biter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, den som hadde hatt en fasit på dette...ville jeg vært kompis med!

Hva slags fisk er du på jakt etter? 

Et godt fiskevann for en person kan være marerittet for en annen. Så subjektivitet spiller inn.  

 

Nettsøk er en god start. Fangstrapporter og turer andre har tatt er gull verdt. Her finner du også kanskje noen å spørre. Og les mellom linjene i alt du finner. 

Prøv vannene og området, flere ganger ved forskjellige forhold.

Åpenhet er undervurdert hos fiskere. Deler du noe "hemmelig" er det trolig at du får noe tilbake. Så snakk med folk du møter. 

 

Jeg vet om gamle barndomsvenner som fisker i samme område, men som ikke vil dele med hverandre. Heldigvis har jeg en fot innafor hos begge!

Er helt enig om at det å klassifisere et vann som bra eller dårlig er veldig subjektivt som du sier.

Åpenhet er til tider ganske mangelfullt hos fiskere, og det forstår jeg egentlig ganske godt. Man skal få lov til å beholde sine "egne" perler synes nå jeg.

Det jeg er ute etter er vel ikke om hvilke vann som er bra eller dårlige, men heller "tegn" som kan indikere på at visse vann kan være verdt å ta seg turen innom.

F.eks at høydekurvene viser ved innos at det er bratt, noe som kan bety at vannet får mye oksygentilførsel og kan derfor være en faktor på at her kan det være litt liv.

Og hvis det er vegetasjon i nærheten av innos kan dette bringe med seg insekter og andre godbiter, slik at næringstilførsel også (tilsynelatende) kan være bra.

Rett og slett bare nysgjerrig på hvordan folk kommer fram til at: JA, vi tar turen innom vann "A" og "C", men vann "B" styrer vi unna.

Hva er det som får folk til å styre unna vann "B" (i dette eksempelet)? Er det ved å lese terrenget og omgivelser, er det tidligere erfaringer, tips fra andre ect. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med god PH har ofte bedre insektliv og dermed også større fisk :)

 

Let etter blå områder på de geologiske kartene, men er også andre bergarter som inneholder kalk.

http://www.ngu.no/emne/kart-og-data

 

Ofte er gytemulighetene en faktor på størrelsen på fisken. Et vann som har for bra gytemulighet i forhold til beskatning og mattilgang så blir det ofte mye småfisk. I næringsfattige områder kan det derfor være lurt å se etter vann som ikke har altfor bra gytemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ikke er med erfarne venner, søker vel rundt selv. En del av spenningen. :)

 

Jeg betraker meg ikke som fisker (selv om jeg fisker litt på kanoturer, som tidfordriv), men vet at det finnes noe informasjon. Bl.a. lokale områdekart, kan ha mye informasjon om området også om vannene og typer fisk og bestand. Enkelte turforeninger, samt enkelte jakt- og fiskeforeninger har også opplysninger om fiskevann. 

 

Her i min kommune, er det mye informasjon på (baksiden) et lokalt kart (ikke tropografisk), alt fra stedsnavn, historiske plasser, begivenheter, oppramsing av bl.a. vann, fiskebestand, typer, størelser, mengde, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenhet er undervurdert hos fiskere. Deler du noe "hemmelig" er det trolig at du får noe tilbake.

Det er nok få "fiskere" (også jegere), som deler slikt med ukjente. Knapt egne venner. :) Det er jo "matfatet" deres og ganske forstålig. Å dele på et åpnet forum (med ukjente), vil de vel betrakte som vannvidd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok få "fiskere" (også jegere), som deler slikt med ukjente. Knapt egne venner. :) Det er jo "matfatet" deres og ganske forstålig. Å dele på et åpnet forum (med ukjente), vil de vel betrakte som vannvidd. :)

 

Åpenhet er til tider ganske mangelfullt hos fiskere, og det forstår jeg egentlig ganske godt. Man skal få lov til å beholde sine "egne" perler synes nå jeg.

 

Mine beste fiskevann holdes tett til brystet. 

Vil heller ikke dele slik informasjon på et forum.

På tur derimot, hvor du treffer likesinnede, ofte i samme ærend, kan nyttig informasjon plutselig komme din vei dersom du viser litt mer åpenhet enn vanlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner, er ikke Robin Rambo ute etter praktiske tips til gode fiskevann, men mer teoretisk info om hvordan forholdene kan være i et vann ved å "lese naturen" rundt vannet. Det er et interessant tema. Jeg har fiska i mange år, men ofte råder tilfeldighetene, og jeg må innrømme at jeg nok ikke har sett så mye på omgivelsene. "Her er et vann, må se om det er noe å få" har nok heller vært utgangspunktet. En mer vitenskaplig tilnærming er sikkert mer givende - og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner, er ikke Robin Rambo ute etter praktiske tips til gode fiskevann, men mer teoretisk info om hvordan forholdene kan være i et vann ved å "lese naturen" rundt vannet. Det er et interessant tema. Jeg har fiska i mange år, men ofte råder tilfeldighetene, og jeg må innrømme at jeg nok ikke har sett så mye på omgivelsene. "Her er et vann, må se om det er noe å få" har nok heller vært utgangspunktet. En mer vitenskaplig tilnærming er sikkert mer givende - og spennende!

Det er helt riktig, Jando! der traff du spikeren på hodet :)

 

 

Vann med god PH har ofte bedre insektliv og dermed også større fisk :)

 

Let etter blå områder på de geologiske kartene, men er også andre bergarter som inneholder kalk.

http://www.ngu.no/emne/kart-og-data

 

Ofte er gytemulighetene en faktor på størrelsen på fisken. Et vann som har for bra gytemulighet i forhold til beskatning og mattilgang så blir det ofte mye småfisk. I næringsfattige områder kan det derfor være lurt å se etter vann som ikke har altfor bra gytemuligheter.

Takker så mye Oddbjørn!

Det er slike tips jeg er interessert i :)

Og så ikke folk missforstår, så vet jeg at man ikke kan utelukkende kan ta en teoretisk fremgangsmetode for å finne fram til de beste fiskevanna.

Men er like mye morsomt å tilegne seg kunnskapen til å "lese" naturen litt bedre, da herunder innenfor fiske.

Hvis man gjør litt research før man drar på tur så er det ekstra morsomt hvis man "treffer" skikkelig på fisketuren grunnet forarbeidet (synes iallefall jeg).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjør litt research før man drar på tur så er det ekstra morsomt hvis man "treffer" skikkelig på fisketuren grunnet forarbeidet (synes iallefall jeg).

Lite som slår den følelsen.. 

 

Jeg ser, som du har nevnt, på høydekurvene på kartet. Men jeg leter ikke nødvendigvis etter bare bratt, eller bare slakt, men variasjon

Ørret er for eksempel mer avhengig av strandsone enn røya i oppveksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er vann med navnet "svarttjern" ofte kjent som storfiskvann. Vann som er kronglete å gå rundt blir ofte fisket mindre i, dermed kan fisken der ofte få mulighet til å vokse seg større. 

Er det flere vann i et vassdrag på fjellet er det ofte størst fisk i det øverste.

Er du ute etter stor abbor er det ofte lurt å se etter vann hvor det i tillegg er gjedde som hindrer tusenbrødre, samt småfisk som f.eks. mort som abboren kan spise seg stor på.

I større vann hvor det er en del røye, vil det som regel også finnes en og annen ørret som spesialiserer seg på å spise smårøye. Disse blir store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter jeg etter potensielle gode fiskevann på et kart før jeg skal ut på tur setter jeg ofte en ring rundt de som ligger kronglete til og lengst mulig unna sivilisasjon. Flere vann som ligger tett med gode gytebekker imellom har jeg ofte fått gode fangsten. Man må selvfølgelig da gå lenger og bruke mer krefter......men ofte får man betalt for strevet ;) I Finnmark derimot.....har jeg fått erfare at suverene fiskevann med mye fisk og bra størrelse ligger ved traffikert vei :) Det skal sies at jeg synes det er mye mer spennende med urørte vann uten bålplasser og nedtråkkede stier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå som isen rundt omkring i landet begynner å forsvinne, så sitter jeg å tenker på å ta frem fiskestanga.

Samtidig lurer jeg på da hvordan folk kommer fram til at visse vann er potensielle gode fiskevann?

Har dere blitt fortalt av andre (venner/bekjente) at dette er gode fiskevann?

Har dere kontaktet eventuelle jakt&fiske/friluftsforeninger i området, der dere spør om hvilke vann som kan anbefales å ta en visitt.

Eller gjør dere egen research ved å se på eventuell vegetasjon rundt vannet, inn/utos, beliggenhet i terrenget, estimere vanntemperatur osv.

Hadde vært spennende å vite hvordan dere kommer fram til at visse vann kan være potensielt bedre den andre.

 

 

 

Å finne gode fiskevatn kan systematiseres veldig hvis man virkelig vil gå inn for det, det er virkelig en vitenskap. Min definisjon av gode fiskevann er 1: ørret-/røyevann med MYE fisk og snittstørrelse rundt kiloen, samt godt potensial for større fisk opp mot ihvertfall 3-4+ kg. Eller 2: Muligheter for kjempestor fisk 4-7+ kg. Den typen vatn får man sjelden mye fisk, men kanskje en storing. 

 

Den sikreste måten å finne gode vatn er selvfølgelig å få nyss i tidligere storfangster. Alle gode fiskevatn har likevel en ting til felles: Veldig god næringstilgang til fisken slik at den kan vokse seg stor fort. Gyteforhold spiller også en stor rolle, fiskebestanden må ikke bli for stor i forhold til mattilgangen. Jeg kan garantert skrive ei masteravhandling om gode fiskevatn, men jeg har ikke tid til å skrive noe mer nå.

 

Ett siste tips: Det er lenge til isen går på de beste fiskevannene i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg har funnet mine godvann på er rett og slett bare å utforske nye vann hele tiden og ofte må man besøke de samme vanna flere ganger for å kunne vite om det er et bra vann. Det finnes ingen fasit

 

Om vannet er grunt vil det sannsynligvis bunnfryse og vil evt. bare huse årets sette fisk

 

Om det er lite tegn til at det fiskes i et vann (lite eller ingen sti rundt) er det sannsynligvis et dårlig fiskevann. Om det er et godt fiskevann er sannsynligheten stor for at noen har funnet det og besøker det fra tid til annen og det vil sette spor.

 

Store vann huser oftere større fisk en små vann

 

Se etter innos\utos, mulighet for reproduksjon, da kan vannet være selvproduserende og ikke avhengig av utsett, det trenger ikke bety at det er et bra vann men flere av mine godvann har dette

 

Jeg har fisket mye i Oslomarka og brukt fiskekartboka en del for å orientere meg, mye bra tips der selv om de ikke har satt stort utropstegn ved de beste vanna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Leste denne tråden for en liten uke siden og i dag MÅ jeg svare deg. I dag fant jeg vannet mitt.

Jeg har over flere år prøvet å finne det vannet jeg kan holde for meg selv. Jeg ønsket å finne et vann som var fult mulig å nå på kveldsturer.

Jeg har slavisk gått etter vann som ligger en halv-time eller kortere unna vei. Bare så jeg rekker å få fisket på kveldstid etter jenta har lagt seg.

Jeg har vært i alle slags former av vann og finner ut at det absolutt IKKE er en fasit på hvordan vannet skal være.

I dag hadde jeg hele dagen på meg. Jenta vår var til farmor og farfar og fruen var på politiskkurs. Jeg hadde funnet meg et vann ca 30m gange fra veien. og skulle fiske meg bortover til en bekk der jeg skulle gå opp til et tjern. Største vannet var det noe småfisk og etter det jeg betraktet , et godt vann. Kombinert grus og stein.  dypt og grundt. Vannet var unormalt klart.  kjempefin gytebekk.

Når jeg kom opp til tjernet var det blikkstille på vannet. ikke et eneste vak. Vannet hadde myr hele veien rundt og bunnen så myrete ut. (jeg hadde allerede mistet troen) Gjengrodd bekk med lite vann. Jeg tenkte for meg selv at her er det bare små svart ørret. Jeg fisket i 30 min på samme plass. Fikk ikke  noe.  Hørte et vak litt lengre oppe og gikk ditt. 5 min etter har jeg tatt 3 killos ørret på 4-5 kast. Det roer seg ned. Jeg begynner å tenke over hva som har skjedd,faller en liten gledeståre. Endelig har jeg funnet vannet (mitt)

 

Mitt råd til deg. Ikke tenk på forhold. du klarer ikke å se balansen uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.