Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpne buer på Hardangervidda


Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur på Hardangervidda neste uke og tenkte å sveipe innom noen av de åpne steinbuene om jeg finner dem i snøen. Er det noen som vet om noen av buene er forsynt med ved?

De åpne buene i Femundsmarka er for eksempel forsynt med ved av Statskog. Er det en lignende praksis for noen av buene på Hardangervidda?

http://www.friluftsliv.no/turomrader/apne-steinbuer-pa-hardangervidda.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hei der!

Ja, det er flott å oppleve Hardangervidda i godvær på vinteren. Var på vidda midt i mars i flott vær og observerte flere reinsdyrflokker.

Som du opplevde er ikke steinbuene lett tilgjengelig vinterstid, og det er som du skriver en selvfølge å ha med telt. Knutsbu har ogsåjeg passert når kun toppen av pipa var synlig for noen år siden.

Det hadde vært en skikkelig "bummer" å komme dit uten telt med en liten snøspade og basere seg på overnatting der:-(

Muran og Bakkehytta er ofte føyket igjen og det må en skikkelig innsats med spade for å komme inn.

Den eneste som jeg alltid har registrert er greit tilgjengelig er Vegarehovdlægret litt nord for Lågaros.

Nå skal det nevnes at jeg kun har passert hyttene da jeg alltid ligger i telt.

Øvre Numedal Fjellstyre`s Sekretær Hans-Jørgen Jahren er en trivelig kar som kan gi litt info om forholdene når det gjelder fiske, jakt og hytter/steinbuer.

http://www.numedal.net/fjellstyre/default.aspx?MenuID=16326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt noen fine turer på Hardangervidda for en del år tilbake, men jeg tror det er vel 13 år siden jeg var dere sist. Jeg har også opplevd noen skikkelige omganger med ruskevær, så telt og annet sikkerhetsutstyr er alltid med. Nå som jeg reiser med hund og slede er det aldri noe problem å få med det jeg ønsker. Det øker sikkerhetsmarginen mange ganger i forhold til det man får seg i en sekk.

Jeg vurderte å ta turen innom Vegarhovdlægeret også, men endte opp med å ta beinveien fra Bakkehytta til steinhytta Lågaros. Det skal ikke bli like mange år til neste tur på vidda, så flere buer vil stå på planen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.