Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på Arcteryx jakker


hawearl

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en arcteryx theta jakke som erstatning for en trollveggen dri3 som ikke gjorde jobben sin.

 

Jeg er 178cm/78kg og har brukt L i norrøna jakker siden jeg liker å ha litt plass i de.

 

Ut i fra størrelsestabell virker det som om jeg bør kjøpe M i Arcteryx.

 

Noen som har erfaringer med at Arcteryx er større i størrelsen enn Norrøna?

 

Jeg skal kjøpe på nett og det er skrøpelig med butikker i nærområdet som selger Arcteryx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er forskjell fra modell til modell. Jeg har både Norrøna og Arcteryx-jakker, og bruker størrelse L i begge. Jeg er 187/81, lang i armene og litt hengslete. De Norrøna-jakkene jeg har er smalere i livet (atletisk passform) enn Arcteryx-jakkene, men begge ser ut til å være omtrent like lang i armene - definitivt lang nok til meg. Jeg prøvde en Alpha SV en gang, den var litt smalere enn Theta SVX som jeg kjøpte. Jeg prøvde en gang en Trollveggen GTX i Large, den var absolutt stor nok, men generelt er kanskje Arcteryx ørlite større enn Norrøna, men det er ikke mye.

 

Både Norrøna og Arcteryx lager klær til forskjellige bruksområder, og passformen er tilpasset deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 185cm./80kg. og norrøna sine jakker i L passer perfekt. Arcteryx har som Bjørn sier forskjell fra modell til modell etter hvilket bruk de er tiltenkt og jeg må finne meg i å prøve både M og L før jeg finner noe som passer hos Arcteryx.

Theta SVX-jakken som du nevner, har "Expedition-fit" som er den nest største "passformen" Arcteryx har. I tillegg har den lårlengde, i motsetning til f.eks. Alpha SV-jakken som hoftelengde og "Athletic-fit".

Theta SVX har med andre ord romslig passform og god plass til mellombekledning. Jeg lurer selv på den jakken og har prøvd den i Medium og hadde nok da fått god plass til f.eks. en tykk fleece eller en tynnere dunjakke. Med din høyde/vekt vil nok M være mer en stort nok vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel skulderbredde og til dels armlengde som avgjør hvilken størrelse du trenger. Resten er passform. Trenger du å bruke jakken om vinteren med tykk dunjakke under, velger du ikke athletic/slim/tight fit :) De fleste produsenter jeg har sett har som oftest tre passformer, men bruker av og til forskjellige navn på de. Slim - Straight - wide (athletic - regular - expedition / slim - normal - wide). I tillegg kommer lengde i forskjellige mål, uavhengi av størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er Theta AR du siktar til så kan du gå for M. Eg prøvde denne jakka i både M og L, men M passa heilt klart best til meg som er 176 cm. L verka veldig stor - har prøvd både AR og SV av Theta. Enda derimot opp med Alpha AR i str M. Denne skal vera meir atletisk enn Theta utan at det vart noko problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Theta AR er nå i bruk på tredje året og jeg kan ikke lovprise den nok. Den holder meg tørr i mange timer med heftig regnvær, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men den knitrer nok litt ved bevegelse. 
Arcteryx Theta AR er et veldig godt valg. Eg er selv 176/86 og bruker størrelse M.  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.