Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind 2 VS Ringstind 2 light


thomashenrik

Anbefalte innlegg

På utkikk etter et lett 3-sesongstelt for 1 person, som kan brukes til litt forskjellig. Har forsøkt å sammenligne vanlig Ringstind 2 med Light-versjonen, men virker som at folk blander dem av og til. Er ikke ute etter Superlight, da jeg har skjønt at den er for liten og skjør.

Ringstind 2 veier omtrent 2kg. Har veid dette selv på vekt. Light-versjonen er oppgitt til 1,6kg på Helsport sin side, men har lest her at andre har veid det til 1,9kg. 100g i forskjell? Noen som har hatt begge, og kan si om det er verd å betale mer for Light? Hvor mye mer ville dere betalt?

Av de som selger og har ting på lager, har Skittfiske Light til rett over 4000 inkl porto, og XXL har vanlig Ringstind til 3300. Har butikken i næområdet.

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Det er materialer i teltduken som er forskjellen - skiller 300 gram.

 

Ringstind Light 2

Stoff innertelt: Ripstop Superlight® Polyamid 15D
Stoff yttertelt: Helsport Superlight®2000, 2000 mm
Stoff bunn: Helsport SuperLight 1000, 3000 mm
 

Ringstind 2

Stoff innertelt: Ripstop Superlight® polyamid 20D
Stoff yttertelt: Helsport Superlight®1000, 3000 mm
Stoff bunn: Polyamid SI, 5000 mm

 

Jeg har Ringstind 2 (ikke light).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korrigering:
Skittfiske har Ringstind 2 på tilbud til kr 2499,- mens Ringstind 2 light som også er på tilbud samme sted koster kr 3899,-.
Superlight-utgaven er som du er inne på et helt annet telt og etter min mening forbeholdt hobbiter. ;) 
Dessuten kommer jo disse superlightteltene oftest i den gyselige blåfargen til Helsport.

Har selv Ringstind 2 og har også veid mitt til ganske nøyaktig 2kg. 2047 gram om jeg husker riktig. At Helsport sine vekter ikke alltid helt stemmer og at man må påregne et "Helsporttillegg" når man veier det hjemme er velkjent. Har selv bare kjent og plukket litt på Ringstind 2 light i forbifarta men synes egentlig teltet var temmelig identisk. Andre som har studert dem side ved side i detalj har kanskje et annet syn.
Er du villig til å bruke kr 1400 på å spare 300 gram? Skal du langt og fort og bare stopper for å sove når du må er det sikkert fristende men da er kanskje andre telt mer i din gate uansett.
Jeg ville heller brukt mellomlaget på en lett tarp jeg kan velge å ta med i tillegg til telt eller la ligge igjen hjemme eller til og med brukt i stedet for telt om det føles riktigere og sånn sett endt opp med en totalt sett mye bedre og mer fleksibel campløsning.
Fjellsport har 21% avslag i pris for Hilleberg tarp 10 UL denne uka. Prislappen kommer på 1299,-.

Her comboløsningen min en regnværsdag oppe ved Storbuddhåen (Femundsmarka) i fjor sommer:
DSCF0126.JPG
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Ringstind 2 og har også veid mitt til ganske nøyaktig 2kg. 2047 gram om jeg husker riktig. At Helsport sine vekter ikke alltid helt stemmer og at man må påregne et "Helsporttillegg" når man veier det hjemme er velkjent.

 

Tja, Helsport oppgir vekt på Ringstind 2 til 2050 gram (telt 1900 + plugger 150).

Ringstind 2 light er oppgitt å veie 1750 gram (1600 + 150).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Ringstind 2 (eldre modell) og Ringstind Light 2 (ny modell). Mitt gamle veier ca 2,1 kg mens det nye veier 1644 gram med alt inkludert, det er innafor. Det er oppgitt på "vaskelappen" i teltet at det veier 1,65 kg komplett med alt, hvorav teltpluggene veier 150 gram, ikke 1750 gram.

Ringstind 2 og Ringstind Light 2 er identiske, men vekten er forskjellig.

Ringstind Light 2 ble oppgradert med nyere materialer i fjor og reduserte derfor vekta fra 1,9 kg til 1,6 kg, så når du leser på forumet at vekta er 1,9 kg er det gamlere versjoner av teltet det gjelder.

http://www.fjellforum.no/topic/33139-helsport-ringstind-light-2-2014-modell/?hl=ringstind#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Helsport oppgir vekt på Ringstind 2 til 2050 gram (telt 1900 + plugger 150).

Ringstind 2 light er oppgitt å veie 1750 gram (1600 + 150).

Jeg var fra før ganske så fornøyd med min måling hjemme da min vekt også inkluderer rep.sett på +0,15kg. Nå er jeg enda mer fornøyd siden jeg har vektløse plugger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fra før ganske så fornøyd med min måling hjemme da min vekt også inkluderer rep.sett på +0,15kg. Nå er jeg enda mer fornøyd siden jeg har vektløse plugger. :)

Er jo fristende å vurdere vektløse plugger, hvis det er betydelig billigere enn å oppgradere til Ringstind Light. Da blir det rundt 300g i forskjell. Har du noen plugger du kan anbefale, og pris?

Ellers ser det ut som at prisen på Light har variert veldig over tid, jfr prisstatistikk på prisjakt. Har vært nede på nesten 3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tvil om innvendig høyde på Ringstind 2 light og standard.

Helsport oppgir i beskrivende tekst at det er 110 cm innvendig høyde

Men tegningen med alle mål viser 100 cm.

 

Regner med at det er tegningen som er riktig, men er det noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tvil om innvendig høyde på Ringstind 2 light og standard.

Helsport oppgir i beskrivende tekst at det er 110 cm innvendig høyde

Men tegningen med alle mål viser 100 cm.

 

Regner med at det er tegningen som er riktig, men er det noen som kan bekrefte?

 

 

Tror de mener 110 på yttertelt og 100 i innerteltet. Går fint an å sitte oppreist i det iallefall(samt fyre primus i forteltet hvis man er litt forsiktig)  :-)

Ringstind (Light) 2 er et ypperlig telt for 1 person på tur.

 

grriss_ringstind_light_2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et RIngstind 2 Light, usikker på årsmodell, og det veide jeg nettopp til 1734gr med stenger og pakkposer, men uten plugger og repkit.

Synes det er grei størrelse på det for et såpass lett telt, god plass hvis du er alene men funker fint også hvis man er to om det og er gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind 2 veier omtrent 2kg. Har veid dette selv på vekt. Light-versjonen er oppgitt til 1,6kg på Helsport sin side, men har lest her at andre har veid det til 1,9kg.

 

 

Jeg har Ringstind 2 Light, kjøpt i 2011. Av ren nysgjerrighet, og fordi at jeg også har hørt om dette "Helsport-tillegget" i vekt, måtte jeg veie det nå. Tok det både på kjøkkenvekta og på Rapala fiskevekta mi.  Slo ut på 1,58 og 1,60. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fra wikipedia (ta det for hva det er verdt...):

 

Vannsøyle er et begrep som brukes for å angi hvor mye vann et stykke stoff (telt, jakke, bukse eller lignende) tåler før vannet trenger igjennom.

Det som måles er hvor høyt vanntrykk stoffet tåler. De ulike produsentene opererer med ulike tall for hva som er vanntett eller bare vannavvisende. På klær bør man over 10 000 mm vannsøyle for å kunne regne plagget som vanntett,[trenger referanse] mens det for et telt kan holde med 1500.[trenger referanse]

(Dette testes i laboratorier i henhold til internasjonale testmetoder. En vannsøyle på tekstiler på 3000 mm eller høyere regnes som vanntett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia (ta det for hva det er verdt...):

 

Vannsøyle er et begrep som brukes for å angi hvor mye vann et stykke stoff (telt, jakke, bukse eller lignende) tåler før vannet trenger igjennom.

Det som måles er hvor høyt vanntrykk stoffet tåler. De ulike produsentene opererer med ulike tall for hva som er vanntett eller bare vannavvisende. På klær bør man over 10 000 mm vannsøyle for å kunne regne plagget som vanntett,[trenger referanse] mens det for et telt kan holde med 1500.[trenger referanse]

(Dette testes i laboratorier i henhold til internasjonale testmetoder. En vannsøyle på tekstiler på 3000 mm eller høyere regnes som vanntett.)

Begge deler er riktig. De fleste seriøse teltfabrikanter begynner på 1500 (sikkerhetsmargin).

 

Some products, such as tents and jackets are by their very nature intended to protect the user from the wind, rain, snow, sun and so on. Different conditions would require different levels of protection. A mild climate with a few light showers would require the hydrostatic head to be less than if the climate was rougher with lashing rain.

The British Ministry of Defence definition for a waterproof fabric is that it must resist a column of water at least eight hundred millimetres high.

Pressure to the surface will increase the need for a higher hydrostatic head. Examples are a groundsheet in a tent is going to expect people to walk on it  Likewise, a rucksack will increase pressure to the surface of a jacket at that area.

Of course, this is compensated for in the level of hydrostatic head. As mentioned above, the MOD consider 800mm as waterproof. Most tents start around 1500 which is substantially higher.

Link     http://www.outdoorgear.co.uk/hydrostatic-head.asp

 

Så det vil si at Nordmarka 2 tåler mer vann enn Ringstind ?

Ja, men begge er vanntett. I tillegg er Ringstind laget i silnylon som holder på egenskapene over lengre tid (vannsøyle/styrke/UV-motstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man ut i fire dagers massiv regnvær så holder Nordmarka bedre vannet ute enn Ringstind?

Merker bare jeg blir mer og mer forvirret her nå...

2000mm er nok, så begge vil nok holde deg tørr. Tror du skal være mere bekymret for kondens under slike forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man ut i fire dagers massiv regnvær så holder Nordmarka bedre vannet ute enn Ringstind?

Merker bare jeg blir mer og mer forvirret her nå...

 

Ja, hvis du starter med to nye telt, og kun ser på duken, så vil nok dette være korrekt. Over tid vil stoffkvalitet/materialtype, kvalitet på sømmer glidelås etc. utgjøre en forskjell. Ringstind skal ved lik bruk av de to teltene holde egenskapene bedre enn Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du starter med to nye telt, og kun ser på duken, så vil nok dette være korrekt. Over tid vil stoffkvalitet/materialtype, kvalitet på sømmer glidelås etc. utgjøre en forskjell. Ringstind skal ved lik bruk av de to teltene holde egenskapene bedre enn Nordmarka.

Men til prisen av Nordmarka, så kan man jo bytte teltet oftere da det er mye rimeligere.

For meg er det viktigere å holde seg tørr under et massivt regnvær enn å ha den duken som varer lengst... Tror jeg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til prisen av Nordmarka, så kan man jo bytte teltet oftere da det er mye rimeligere.

For meg er det viktigere å holde seg tørr under et massivt regnvær enn å ha den duken som varer lengst... Tror jeg...?

Jeg kjøpte et Hilleberg Anjan 3 for 2,5 år siden for 4000. Er ganske sikker på at jeg hadde fått 3500 for det om jeg hadde solgt det nå. Hvor mye har teltet kostet meg da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvorfor har Ringstind 2 kun 2000mm vannsøyle på ytterduken?

Er ikke det litt lite når det vel er 3000mm som sies å være vanntett?

Mener jeg har sett langt rimeligere telt med bedre vannsøyle...

Ringstind 2 har 3000mm

Ringstind 2 light har 2000mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper et helsporttelt vil du ikke oppleve vanngjennomtrenging. Glem alt om vannsøyler. Bare teori.

Ventilasjonen kan du forvente er bedre i dyrere telt, og de vil således oppleves som tørrere.

Mulig det bare er meg som er uhyre vanskelig her nå samt veldig vrang og sær, men jeg klarer rett og slett ikke se sammenhengen her. Det er uansett ikke meningen å være kverulerende, jeg vil bare ha en forklaring.

 

For det første så har jeg opplevd vanninntrengning i mitt Helsport Varanger 4-6 lavvo. Ikke mye, men det har dryppet litt inn ett par steder når det regnet. nei, det var ikke kondens. Dette skal ha en vannsøyle på 3000mm. Det at teltet er mest mulig vanntett fra dag 1 er viktigere for meg enn alskens finesser. Jeg forstår at vekt er et argument for noen som skal på lange turer hvor pris ikke er noe tema og lav vekt er ytterst viktig på alt av utstyr. Men de aller fleste av oss takler vel noen hundre gram i vektøkning vil jeg tro.

 

Slik jeg ser det så er det hele tiden kompromisser når man velger telt. Jeg har for meg at lettere telt har tynnere duk og dermed også kanskje dårligere vannsøyle. For opprettholde egenskapene så må duken settes inn med et belegg som gjør det mer vanntett.

 

Jeg klarer rett og slett ikke finne noen argumenter for å velge et telt som feks. Ringstind 2 fremfor Nordmarka 2. Ringstind er dyrere, har en mer "eksklusiv" duk som tåler mindre vann enn Nordmarka.

 

Det hele koker ned til ubetydeligheter for min del. Noen vil vise seg frem i Mercedes, mens andre vil faktisk bruke redskapen og kjøpe seg en Toyota. En ganske dårlig metafor ja, men var bare for å få frem et billig poeng.

 

Jeg var en tur på XXL i sted hvor selger sporenstreks dro frem Soldalen som et telt han ville anbefale meg. Hva med Nordmarka 3 da sa jeg. Det koster jo ikke mer enn 1699,-. Joda, sa han, fin telt dette også, men som du ser så ser du forskjell på teltposenes størrelser og hvor mye plass teltet tar. Poenget er at Soldalen teltet var mye bedre pakket og posen var mye strammere og virket derfor mindre. Er jo omtrent samme duken i disse to teltene og faktisk er jo Soldalen hakket større i målene....

 

Jeg fikk også beskjed om at det gikk litt fortere hull i Nordmarka teltet da det ikka var ripstop duk i dette. Feil igjen. Det blir jo ikke fortere hull, men når man først har fått hul så vil det være lettere og gjøre hullet enda større på Nordmarka teltet. Igjen ett dårlig forsøk på og selge meg et dyrere telt. Når han dra dro opp luftingen, så hadde han mistet meg for lengst. jeg hadde vel sikkert blitt kvalt i Nordmarka teltet...

 

Jeg er nok litt over middels intens her nå, men har valgt å gå litt dypere i saken og jo dypere jeg går jo mindre overbevist blir jeg om at et dyrere telt er noe bedre enn billig telt i dette tillfellet. Men selv om det kanskje er for sent, så er det ikke meningen å ødelegge tråden til TS her altså. Jeg ønsker bare om å bli overbevist om at feks. Ringstind faktisk er et bedre telt enn Nordmarka 2 når det kommer til vanntetthet og bruk ellers. :twitch:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.