Gå til innhold
  • Bli medlem

"Kokepose" - finnes det?


thomashenrik

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av et kokesett fra Optimus. Det har ikke nonstick-belegg, og er vel således mest for å koke vann i. Sikkert ikke stort nok for feinschmeikere - jeg valgte det pga lav vekt og at det bruker lite volum når alt er pakket sammen. Dersom noen kjenner til lignende sett som har nonstick-belegg, så gi gjerne tips.

 

Uansett, jeg lurte på om det finnes "kokeposer", som brukes på samme prinsippet som f.eks Real turmat. Om det gjør det, tåler de å ligge i kjelen også, så man f.eks kan lage noe nuddelgreier eller egg? Kanskje fare for at plasten skal klistre seg i kjelen som ikke har nonstick..?

 

Et søk på Google gav meg ikke noen umiddelbare resultat, virker som dette er forbeholdt industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse er oppgitt å tåle koking, men du må finne en måte å lukke dem på:

http://sousvidenorge.no/produkt/sous-vide/poser/sousvide-poser-095l

 

Disse har ziplock, men det er ikke oppgitt temperatur. Men de er beregnet på sous-vide matlaging, så jeg hadde ikke nølt med å bruke dem. Du kan jo sende en forespørsel:

http://www.sousvide.dk/produkter/11-vakuumposer/14-18-store-poser-med-zip-luk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alla plastpåsar, också de avsedda att kunna koka i tål nog inte mycket mer än 100 grader, du bör nog hälla kokande vatten i påsen, inte ha påsen i kjelen. Allt av påse som är i direkt kontakt med kjelen, men inte med vatten kommer säkert att smälta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått til innkjøp av et kokesett fra Optimus. Det har ikke nonstick-belegg, og er vel således mest for å koke vann i. Sikkert ikke stort nok for feinschmeikere - jeg valgte det pga lav vekt og at det bruker lite volum når alt er pakket sammen. Dersom noen kjenner til lignende sett som har nonstick-belegg, så gi gjerne tips.

 

Uansett, jeg lurte på om det finnes "kokeposer", som brukes på samme prinsippet som f.eks Real turmat. Om det gjør det, tåler de å ligge i kjelen også, så man f.eks kan lage noe nuddelgreier eller egg? Kanskje fare for at plasten skal klistre seg i kjelen som ikke har nonstick..?

 

Et søk på Google gav meg ikke noen umiddelbare resultat, virker som dette er forbeholdt industrien.

Jeg vet ikke om det finnes kokeposer, men det finnes stekeposer. De er laget av en slags plastikk og tåler i hvert fall 250 grader og sikkert enda mer.

http://www.retthjem.no/shop/index.aspx?intshopcmd=&maingroup=654585&group=86365&prod=116731

Ellers så er det ingen ting i veien for å lage mat rett i en aluminiumskjele. Høyang Polaris har forsynt norske husholdninger med aluminiumskjeler og andre kjøkkenartikler i over hundre år, men ikke under navnet Høyang.

http://www.hoyangpolaris.no/Inspirasjon/Historier/Hoyang-Polaris-historie

De aller fleste som vokste opp her i landet etter krigen og frem til midt på 1970 tallet har nok fått sin daglige middagsmat tilberedt i en ubehandlet aluminiumsgryte.

post-4220-0-19742300-1429570524_thumb.jp  post-4220-0-02417600-1429570536_thumb.jp  post-4220-0-84208900-1429570555_thumb.jp  

På 1980 tallet mente noen at kokekar i aluminium kunne øke risikoen for Altheimers sykdom siden de mente å ha funnet høye konsentrasjoner av aluminium i hjernen på slike pasienter. Aluminium er nå stort sett byttet ut med rustfritt stål eller aluminium med et eller annet non stick belegg. Aluminium er ikke magnetisk og kan ikke brukes på induksjonskomfyrer. 

Den mengden aluminium som du risikerer å få i deg fra et kokekar i aluminium til turbruk er nok ikke større enn at den positive gevinsten av å drive friluftsliv langt overstiger den negative effekten av aluminiumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar. Utekjøkken er jo, som alt annet, et kompromiss mellom volum, vekt, og der igjen bruksmulighetene. Dersom Optimus-systemet mitt hadde hatt non-stick, hadde det fungert helt fint, da man kunne puttet mat direkte i kjelen. Større aluminiumskjeler er i utgangspunktet ikke aktuelt, da dette tar en del plass. Så får det da heller være at når jeg i utgangspunktet holder meg til Real-mat og lignende løsninger når jeg velger et komptakt system som er laget for å koke vann.

 

Vipper fort over på paranoid-nivå når det gjelder giftstoffer som kan lekke ut fra plastikk. Skal sjekke ut forslagene som er gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vipper fort over på paranoid-nivå når det gjelder giftstoffer som kan lekke ut fra plastikk.

 

Er jo enig med det ja. Er vel ikke noen stor fare så lenge en ikke bruker det daglig heller, man blir jo ikke akutt syk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med en ørliten skvett med oppvaskmiddel?

 

Selvfølgelig funker det, jeg har bare fått inntrykk av at kjeler uten nonstick kun er aktuelt for vannkoking. Jeg er nok altfor påvirket av bekjente som skal ha i pose og sekk. Tenker vi sier "problem solved"! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som oftast heilt fint å lage mat i ubelagt aluminium, men ein må vera litt meir forsiktig med varmen (noko som ikkje er så enkelt med varmeribbene som gjer varmeoverføringa veldig effektiv), og det er ikkje så enkelt å vaske reint att dersom ting brenn seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig funker det, jeg har bare fått inntrykk av at kjeler uten nonstick kun er aktuelt for vannkoking. Jeg er nok altfor påvirket av bekjente som skal ha i pose og sekk. Tenker vi sier "problem solved"! ;)

Det er vel uansett ikke rare kokinga man kan få til i en sånn liten kopp.. En klatt smør eller olje reduserer faren for at det setter seg fast, men ser poenget nevnt over om at det kan bli veldig varmt i sånne gryter med ribber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.