Gå til innhold
  • Bli medlem

Asdøltjern


Bergtass

Anbefalte innlegg

Sitter på jobb og vurderer en spontan til Østlandets perle, nemlig Asdøltjern!
Noen som har vært der siste uka, og kan gi meg en kort rapport om isforholdene på denne fantastiske innsjø som Gud faderen selv må ha vært i usedvanlig godt humør når han skapte?

post-6663-0-58830600-1429293970_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har inte varit precis just där, men i närheten.

Det är en del snö kvar i skogen och isen ligger på andra sjöar i samma område på ungefär samma höjd (eller till och med lägre).

Isen håller knappast att gå på, om det är någon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du får heller tenke på Århaneleik, kortere å gå.  :) De har holdt på en stund, selv om vi kke er kommet til høneuka ennå. Men da bør du gjøre noe forberedelse på dagtid, eks ei barhytte, men det vet du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på jobb og vurderer en spontan til Østlandets perle, nemlig Asdøltjern!

Noen som har vært der siste uka, og kan gi meg en kort rapport om isforholdene på denne fantastiske innsjø som Gud faderen selv må ha vært i usedvanlig godt humør når han skapte?

 

På-veien tips, for de som ikke vart ved Asdøltjern:

 

1. Dersom du parkerer på Solli, så trur jeg kafeen på Solli gård fortsatt har åpent (vinteråpent). Dette er nog det beste marka-kaffee jeg vart på. Tove, som driver stedet, baker alt fra grunnen. I vintres kunne man få brød hevet i ett døgn, med hjemmelaget sylte - til en helt ok pris. Rekommanderes varmt. Hun har å et selv-betjent stabbur, som pleier å være åpent når kafeen ellers er stengt, og man kan leie ridetur - feks til Asdøltjern.

 

2. Det går fint å sykle fra Solli P till Myggheim. Frasett en eneste oppoverbakke, er det ganske flatt ellers. De tøffe sykler fra Myggheim videre ned til Asdøltjern; selv triller jeg sykkel og sykkelvogn denne biten av veien.

 

3. Det er ikke så lurt å prøve å fulge kartens skitrasse med sykkel og sykkelvogn fra Asdøltjern. Det gav mer minnen enn glede, den enda gang vi prøvd. :-)

 

4. Dersom man overnatter ved Asdøltjern, så kan man ta en dagstur ned Asdøljuvet. Det ligger å noen Geocasher i området.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På-veien tips, for de som ikke vart ved Asdøltjern:

 

Noen tilføyelser. For de som er kjent, er det mange veier (og stier) som fører til Asdøltjærn, både syd, øst, vest og med litt omveg også fra nord. På vinteren er stedet tilknyttet løypenettet i Vestmarka (Nordmarka) og sommerstid er det skogbil-veinett, som også dekker fra alle himmelretninger. For de late, kan en kjøre helt frem til vannet, med bil fra Sylling og Enger gård (Bomveg). Bakkene er bratte opp så dert er nok få som sykler der, men en kan jo trille opp. Eller slenge sykklen på bilen. Rett før Asdøltjern, går vegen inn til veinnetetet (skogbilveier) i Nordmarka. Hender jeg kjører opp med bil, parkerer og trener hund, med sykklen på veinettet, bl.a. til Sandungen, m.m. Litt avveksling fra Finnemarka og Kjekkstadmarka. 

 

Fra syd, kan en sykle opp fra Lierskogen, via Rypeveien, så gjennon skogen til Bergsmarka, så Solli, videre til Asdøl. Eller fra Asker, Soli  og så Asdøl. Eller fra hvilket som helst i øst, ved å bruke kun skogsbilveier. I tilegg er det flere stier, både merkede og umerkede.

 

Kan nevne at langs skogbilveien (fra parkeringsplassen, nedenfor Solli gård), kan en finne (litt leiting) en minnestein, over de som ble drept i flystyrten i 72. http://no.wikipedia.org/wiki/Asker-ulykken

 

Asdøljuvet er en opplevelse, men anbefaler vel egentlig å gå opp fra nedsiden. Hvis det er stor vannføring, må en regne med å bli våt på beina. Både Asdøljuvet og Kjøsterudjuvet (i Drammen), er beskrevet i en gammel tråd her.

 

TS, er vel kjent. Så, dette er ment som en opplysning til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor et brutalt stenkast unna så godt kjent. Kan supplere overnevnte opplysninger med at man kan også parkere i bunn, og gå alternativ stined iigjen fra juvet. Kan være sleipt nedover ved høy vannføring. Leiken har jeg fast plass i Finnemarka, men takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor et brutalt stenkast unna så godt kjent. Kan supplere overnevnte opplysninger med at man kan også parkere i bunn, og gå alternativ stined iigjen fra juvet. Kan være sleipt nedover ved høy vannføring. Leiken har jeg fast plass i Finnemarka, men takk for tipset! :-)

I Finnemarka skal det være flere, selv om jeg selv vet om kun en. Men jeg tenkte på, din side av dalen. En er/var ganske nærme, men det er mulig den er grod igjen. Var mye der i gutte-og ungdommsårene. (Både der og en i Kjekstadmarka). Har ikke vært der på mange år, selv om jeg har vært i nærheten flere ganger. Og så er det en nord for Asdøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.