Gå til innhold
  • Bli medlem

Boktips


Peder K.

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker tips om spenningsbøker som utspiller seg i naturen. Både fiksjon og mer virkelighetsnære historier er interessante. Et eksempel på en spennende bok jeg har lest var "Kappløpet", som handlet om kappløpet mellom Scott og Amundsen.

Takknemmelig for tips.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jo ikke hvor snevert du definerer "spenningsbøker". Jeg synes at Fønhus sine bøker er spennende. Og hans svenske motstykke Bernhard Nordh. Dette kan gjerne virke som gammelmodige bøker idag, men handlingene deres foregår for det meste i villmarka , og de facinerer meg enda. Og det er fiksjon det meste.

Peter H. Capstick har skrevet noen særdeles spennende bøker som ikke er fiksjon om de årene naturen i Afrika var hans arbeidsplass som profesjonell jeger Noen er på norsk. Og alle er spennende.

Og så har vi James Michener sine bøker. Alaska og The Covenant er både spennende og historiske bøker, med naturskildringer det virkelig går an å leve seg inn i.

Jeg kommer sikkert på flere etter at jeg postet innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et par bøker av en nordmann som utvandret til Amerika på begynnelsen av 1900-tallet. Han endte opp som gullgraver alene i Alaskas villeste ødemark, temmelig ung og uerfaren. Begge disse bøkene er erindringsbøker, skrevet på en svært spennende og fengende måte. Men det kommer jo an på hva slags spenning du ser etter. I alle tilfelle heter mannen Harald Eide og bøkene heter ”Etter gull i Alaska” og ”Mine venner i ødemarken”. Begge oversatt fra engelsk.

Apropos Fønhus: Tror ikke noen skal kalle Fønhus fiksjon. Faktisk er alt han skrev virkelige hendelser, det er bare snudd litt om på rekkefølgen. Men jeg føyer meg til Robinson og anbefaler Fønhus, på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på en spennende bok jeg har lest var "Kappløpet", som handlet om kappløpet mellom Scott og Amundsen. Peder

Boka du refererer til her er truleg den Roland Huntford skreiv. Han har òg skrive ein flott biografi om Ernest Shackleton, som er verdt å lesa.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

du finn to av dei nemnde bøkene i mammut-katalogen, både "på ski over grønland" og "blant nordpolens naboer".

eg kjenner ikkje kåre holts bok om kappløpet mellom scott og amundsen, men, slik eg nemnde over, roland huntford har ei fabelaktig bok om desse ekspedisjonane. på engelsk finst boka med to ulike titlar, "scott and amundsen" (1979 og 2002, i alle fall), og "the last place on earth" (2000). boka var grunnlag for ein flott fjernsynsserie, der bbc var svært sentrale. han vart vist på nrk tidleg på åttitalet, og bør vera obligatorisk til hundreårsjubileet om nokre år.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Akkurat fullført: Jan Baalsrud og de som reddet ham.

VisBildeServlet?produktId=1669709&width=120

Fy dæggern - spennende lesing. En sann historie fra 2dre verdenskrig, slemme tyskere, snille nordmenn, kalde tær, dårlig vær, mye lidelse, masse spenning mm. Anbefales på det sterkeste.

Sakset fra omtalen:

"Vinteren 1943 blir tolv norske motstandsfolk på båten Brattholm overrumplet av tyskerne i Toftefjord i Troms. Bare én av dem klarer å flykte: Jan Baalsrud, Norges mest legendariske krigshelt. De andre elleve blir drept. Boka forteller historien om Baalsruds eventyrlige flukt over til Sverige med Gestapo i hælene, slik den ble opplevd av Baalsrud selv og slik de gjenlevende hjelperne forteller om den. © FS Informasjonstjenester"

Fin påskelektyre.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt fjellbok er "Touching the void" av Joe Simpson. En utrolig spennende bok fra virkeligheten. Den omhandler etiske sider når klatremakkeren blir alvorlig skadet og det er langt hjem. Samt kreative løsninger og om hvor mye krefter vi mennesker egentlig har.

Videre er "In to thin air" av Jon Krakauer en klasikker som må leses. I mai i år er det 10 år siden tragedien på Everest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre er "In to thin air" av Jon Krakauer en klasikker som må leses. I mai i år er det 10 år siden tragedien på Everest.

Krakauer har fått endel kjeft for sin ensidige kritikk av diverse personer. Les også The Climb med Anatoli Boukreev for å få et litt mer nyansert bilde av hva som skjedde denne mai-dagen. Og gjerne også Above the clouds (av Linda Wylie) som er en biografi om Anatoli Boukreev. Sistnevnte døde som kjent i 1997 på Annapurna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.